Nye Killzone vil løsrive seg fra Call of Duty-standarden

Killzone: Shadow Fall satser på utfordringer fremfor erfaringspoeng.

Når Killzone: Shadow Fall setter an tonen for PlayStation 4-lanseringen i høst, markeres generasjonsskiftet ikke bare med et grafisk hopp. Der Killzone 2 og 3 brukte en tilnærmet blåkopi av det nå standardiserte erfaringspoengsystemet popularisert i Call of Duty 4: Modern Warfare, skal nykomlingen prøve seg på noe ganske annet. Utvikler Guerilla forteller om forandringene i en bloggoppdatering.

Utfordringer

I stedet for å stige i gradene med erfaringspoeng rykker spilleren opp på rangstigen ved å gjennomføre ulike utfordringer. Rangklatringen vil igjen belønne spilleren med nye våpentillegg og ferdigheter. Ved lansering skal det være 1500 utfordringer å pløye gjennom.

Utvikler Guerilla forteller at utfordringene vil være alt fra svært enkle utfordringer, slik som å ødelegge en turret, til mer detaljerte oppgaver, for eksempel å drepe en motspiller med «Laser Tripmine» mens de bærer på en «beacon».

Pent.

Inspirert av Moba-sjangeren?

I tillegg vil man karre til seg midlertidige forbedringer kalt «combat honors», som høres svært mye ut som en blanding av mildere «perks» fra Call of Duty, samt nivåbygging snytt ut av MOBA-regimet. Disse vil vare kampen ut, og forbedre enkelte ferdigheter som bevegelseshastighet og skuddrekyl.

Den merkeligste nyheten er nok likevel Spotlight-systemet. Her vil man ved endt runde få se de tre beste spillerne fra hver side. En av vinnerne velger en såkalt Spotlight-manøver for å feire seieren. Dersom man ikke gjør dette tidsnok får tapersiden muligheten til å kontre med sin egen manøver. Her lukter det vagt av «Fatality»-manøvre fra Mortal Kombat.

Ikke så pen.

Etablert system

Et erfaringspoengsystem i skytespill har vært de facto siden 2007s Call of Duty 4: Modern Warfare. Nytenkningen den gang gikk på å beholde en form for progresjon mellom kampene, et system der man låser opp flere og flere ferdigheter, våpen og tillegg ut i fra hvor man befinner seg på rangstigen.

Stort sett alle skytespill siden den gang har hatt en eller annen form for progresjonsbygging – de fleste rene blåkopier av Infinity Wards system.

Killzone: Shadow Fall slippes samtidig med PlayStation 4 den 29. november. Vi tok en sniktitt på spillet under E3-messen i juni, og følte den gang at spillet på mange måter er et perfekt lanseringsspill.

Les også: Anmeldelse av Killzone: Mercenary Les også: Killzone: Shadow Fall kan spilles mens det lastes ned

Les også
Anmeldelse: Killzone: Shadow Fall
Killzone: Shadow Fall-trailer.

Siste fra forsiden