Hver dag frem mot helgen vil vi vise frem en av de fem beste bidragene i spilldesignerkonkurransen, før den store avsløringen av vinneren kommer neste uke.
I går viste vi frem Lars Erik Helgemos bidrag.
I dag er det Tarje Pladsens bidrag vi vil dele med dere.
Heir of Parzonia
Her følger et utdrag av Tarjes spillkonsept:
”Han rykker til idet en høy og skjærende lyd river gjennom skogen. Skjelvende reiser han seg opp, regnet og vinden pisker i ansiktet hans i det han kikker rundt seg. Lyden kommer nærmere og nærmere, rådvill kikker han seg rundt. Et lysglimt opptrer på motsatt side av lysningen i skogen.
Han løper så fort han kan over til andre siden og oppdager et hull i bakken rett ved roten av et gammelt tre. Ut fra dette hullet kommer det et svakt lys, nesten ikke synlig. Redselen griper han i det han hører rop i andre enden av skogholtet, han senker seg ned i jordhullet. Mens han glir lenger og lenger ned, kjenner han til slutt bakken forsvinner under seg i det han faller ned på fast grunn.
Lydene ovenfra opptar han en stund til det blir stille og han oppdager hvor han er. Det ser ut som at han har falt ned i en slags gruvesjakt. Veggene er av stein og det er flere inskripsjoner på veggene, han skjønner fort at dette ikke bare er en vanlig gruve. Han begynner å gå mot en liten trapp som leder opp til ett en stor steintavle. På steintavlen er mange gamle inskripsjoner og til slutt et bilde av en slange.
Han blir stående å kikke på denne steinslangen i det slangen plutselig blir levende og hopper mot han og biter han i armen og kveiler seg rundt gutten. Etter noen sekunder med smerte begynner plutselig slangen å kommunisere med han. Han forstår at slangen er ute etter å hjelpe han og at slangen har inngått en pakt med gutten om å beskytte han. Og at slangen kommer til å guide han og hjelpe han med å fullføre hva hans ønsker måtte være. Noe motvillig og redd går han med på å la slangen følge ham. ”
Gameplay
Slangen fungerer som en pisk og gripekrok, og flere triks og angrep læres utover i spillet. Slåssing er en stor del av spillet, og fiendene blir smartere, sterkere og har flere våpen jo lenger ut i spillet man kommer.
I tillegg til slåssing blir det også mye logikk og gåter som må løses for å komme seg videre i spillet og å få tilgang til nye våpen og tilbehør. All slåssing i spillet er realtime. Gjennom historien må de gjennom flere byer og hindre. Flere av byene er raserte og ødelagte og det må ofte en del etterforskning til for å komme seg videre. Ofte kan man også oppdage små notater som kan gi deg hint om andre steder som kan være verdt å besøke.
Tre igjen
Var det ikke ditt bidrag vi viste i dag? Ikke fortvil, vi har fremdeles tre godbiter igjen – neste smaksprøve kommer i morgen.
Les også:Er det kult å jobbe med spill?
Les også:Har du en spilldesigner i magen?
Les også:Her er førstemann ut