Etter ni sesonger og totalt 117 episoder er det nå klart at VGTV legger ned spillprogrammet Level Up. Det siste programmet blir tatt opp og lagt ut rett før jul. Dette skjer omtrent samtidig som Pressfire.no i en kronikk forteller at Dagbladet ikke lenger skal satse på spill.
– Beslutningen er basert på en generell nedskjæringsprosess i VG. Alle blir berørt og spesielt nisjesatsinger, forklarer programlederne Rune Fjeld Olsen og Karl-Martin Hogsnes om nedleggelsen av Level Up i siste episode av den timeslange podkasten sin.
Fra 200 000 til 30 000 seere
Duoen forteller at inntektene har sunket drastisk og at fremtiden til mediehuset er i fare.
– Det blir et sterkt fokus på hva som er kjerneområdene, og da må man ta noen tøffe valg. Det koster et par millioner i året å lage Level Up slik det lages i dag, sier de.
– Dette var ikke vårt valg og ikke noe vi vil. Det er lite vi har mer lyst til enn å fortsette med det vi gjør nå i mange mange år fremover, sier de vemodig.
På det meste hadde Level Up over 200 000 visninger av sine ukentlige show for noen år siden, og de fleste episodene rundet 100 000 visninger. Det siste året har det sjeldent bikket 50 000.
– Det er ikke liv laga med 30 000 seere og det produksjonsnivået som er, slår programlederne fast.
– En av del av våre naturlige seere som kunne hatt interesse av å se oss har forlatt den tradisjonelle mediessfæren og bevegd seg over til YouTube/Twitch. I de tilfelle der vi for noen år siden fikk 40 000 visninger på en ren spillvinkling på forsiden, får vi i dag halvparten.
Fjeld Olsen og Hogsnes innser imidlertid at formatet på ukesmagasinet var noe utdatert og modent for endring. De forteller at det lenge var planlagt en rekke endringer for programmet, men det ble for sent.
– Et timelangt program på en nyhetsplattform er kanskje ikke det beste formatet. Vi hadde endt opp med å gjøre store endringer i Level Up etter nyttår dersom det ikke hadde blitt lagt ned. Enkeltinnslag eller andre kortere episoder, mer streaming, mer Let's Play og kortere anmeldelser delt på sosiale medier. Større tilstedeværelse gjennom hele uka.
– Krise i spilljournalistikken
Tirsdag la Pressfire.no ut en kronikk der redaksjonssjefen beskriver en krise i spilljournalistikken. Artikkelen ble publisert en uke etter at DN skrev at Aller Media Norge vurderer å legge ned spillnettstedet som et ledd i de enorme nedskjæringene i Aller Media Norge.
– Nå handler det ikke lenger om å få mer, men å kjempe for det man har. For situasjonen er verre enn på mange år – det lille som faktisk finnes av journalistikk rundt spill er i ferd med å forsvinne helt – sammen med kulturjournalistikk generelt, skriver redaksjonsjef Jarle Hrafn Grindhaug i artikkelen og peker på at vi nå mister god spilljournalistikk i både Aftenposten, VG og kanskje også Dagbladet.
Stephan Granhaug, konserndirektør Digital i Aller Media Norge forklarer til Gamer.no at Pressfire.no er sterkt rammet av annonseblokkering.
– Vi evaluerer jevnlig hele produktporteføljenen vår, og Pressfire.no er et eksempel. Vi vet enda ikke hva det betyr med tanke på fremtiden til Pressfire. Inntektsstrømmen deres kommer fra annonsesalg, og dette produktsegmentet er noe mer rammet av blant annet annonseblokkering enn markedet generelt. Da er det naturlig å se på alternative inntektsstrømmer, sier Stephan Granhaug, konserndirektør Digital i Aller Media Norge til Gamer.no.
– Hvilke alternativer har dere?
– Vi vurderer spekteret av alternativer, det kan være å inngå partnerskap med annen aktør eller satse på mer på for eksempel e-sport, som retter seg mot det samme publikummet. Vi ser at enkelte konkurrenter satser i den retningen. I så fall vil for eksempel events kunne bli en viktigere komponent.
Pressfire.no har hatt flere ulike e-sportaktiviteter det siste året, inkludert en Dota 2-liga og en stor turnering i slåssespill. Begge har kuliminert i fysiske finaler med store premiepotter.
– Pressfire skal ha gått i pluss og kostnadene skal ha vært lave. Stemmer dette?
– Vi kommenterer ikke konkrete regnskapstall som ikke er en del av de offisielle rapportene våre.
– Uavhengig av annonsevisninger, har trafikken til Pressfire.no holdt seg bra eller har den gått ned de siste årene?
– Trafikken til Pressfire har holdt seg godt, svarer Granhaug.
Håper nye journalistmiljøer vokser frem
Både kronikken i Pressfire.no og podkasten til Level Up tar opp behovet for den kritiske og uavhengige journalistiske stemmen. Man er redd for at troverdighet, integritet og prinsipper kastes på båten til fordel for mer tvilsomt innhold.
– Nå som riksmediene legger ned de redaksjonelle satsingene sine på spill, er det et stort nederlag for den uavhengige journalistikken. Om vi nå ikke passer oss, så risikerer vi at alt du konsumerer om spill er rosenrødt og positivt – og det ikke fordi kvaliteten på alle spill plutselig har skutt i været, skriver Hrafn Grindhaug i Pressfire.no.
Hans kolleger i Level Up sier seg helt enige.
– Mange YouTubere er klokkeklare på at de gjøre det for underholdningens skyld, at de ikke er journalister. Forhåpentligvis vokser det frem nye miljøer og stemmer som kan fylle rollen som en journalist. Det er en viktig stemme, og en viktig korreks til alt det rare spillutgiverne finner på om dagen.