Det britiske reklametilsynet – Advertising Standards Authority (ASA) – har innledet en etterforskning av No Man’s Sky etter å ha mottatt en rekke klager som hevder markedsføringen av spillet er uærlig og villedende. Det forteller ASA til Eurogamer.
ASA ønsket ikke å kommentere detaljene i etterforskningen, men en Reddit-bruker som selv klagde inn spillet har avslørt noe av det organisasjonen ser etter. Fokuset skal i hovedsak være rettet mot No Man’s Skys butikkoppføring i Steam, der ASA skal undersøke hvorvidt videoer, skjermbilder og beskrivelser av spillet stemmer overens med det endelige produktet.
Blant annet trekker klagene frem brukergrensesnittet, måten romskip og dyr oppfører seg, store romkamper og lastetider i spillets trailere, som det påstås at ikke er representative for spillopplevelsen. I tillegg skal grafikkvaliteten, størrelsen på spillets skapninger og manglende bygninger ses nærmere på.
Holder både Hello Games og Valve ansvarlige
Ifølge Reddit-tråden holder ASA både utvikler Hello Games og Valve – eieren av Steam-butikken – ansvarlige i saken, og begge selskapene har blitt bedt om å svare for seg.
Dersom det konkluderes med at reklamene for No Man's Sky bryter med ASAs retningslinjer kan organisasjonen kreve at de fjernes, påpeker Eurogamer. Konsekvensene av etterforskningen vil i så fall strekke seg lenger enn bare Steam-butikken:
– Utfallet av ASA-undersøkelsen vil også ha innvirkninger for annen markedsføring med de samme påstandene. Avgjørelsen vi kommer til angående Steam-siden vil derfor også gjelde for andre steder som reklamerer for No Man’s Sky, uttaler ASA.
Hverken Hello Games eller Valve har foreløpig kommentert saken.
No Man’s Sky klarte ikke å leve opp til de enorme forventningene.
Les vår anmeldelse av det ambisiøse romspillet »