Skytespillet Killzone: Shadow Fall er blant lanseringsspillene når PlayStation 4 lanseres i Norge 29. november, og et av spillene som sperret opp manges øyne under Sonys avduking i februar. Grunnen var det imponerende grafiske nivået, som er ganske fjernt fra de mørke og dystre Killzone-spillene vi har sett før.
Flommer over av detaljer
– Det ingen kan ta fra Killzone: Shadow Fall er at det skilter med imponerende grafikk. Tro meg, det er noe helt annet å se spillet i aksjon fra et direkte videosignal enn å se det i sin komprimerte form via Internett. Skogområdet vi fikk utforske flommer over av detaljer – og det hjelper at utvikleren kjører et betydelig mer unikt og tiltalende konsept enn seriens tidligere innslag, skrev Audun Rodem i vår sniktitt fra i sommer.
Ellers virker Killzone: Shadow Fall som et reinspikka skytespill, som ikke gjør mye for å utfordre sjangerkonvensjonene.
Guerilla har imidlertid uttalt at de løsrive seg fra Call of Duty-standarden, som blant annet betyr at man rykker opp på rangstigen ved å gjennomføre ulike utfordringer, i stedet for å stige i gradene med erfaringspoeng. Rangstigen skal belønne spilleren med våpentillegg og ferdigheter, og det skal være over 1500 slike utfordringer ved lansering.
Kunstnerisk sjef svarte på spørsmål
I dag fikk vi besøk av Misja Baas fra Guerilla her på Gamer.no. Han er kunstnerisk sjef for Killzone: Shadow Fall, og har jobbet med miljøer, kjøretøyer og våpen i skytespillserien siden 2005, men kan også svare på andre elementer knyttet til det nye skytespillet.
Leserne kunne stille spørsmål frem til nettmøtets avslutning klokken 15.00, og her kan du lese Killzone-utviklerens svar: