Å «miste» spill i den nåværende digitale alderen virker nesten utenkelig i praksis. Alt er tilgjengelig for oss via få tastetrykk, og det som ikke kan kjøpes kan anskaffes på andre vis.
Kanskje er det derfor at den totale fjerningen av skrekkspillet P.T. fra PlayStation Store like før sommeren fikk så mye oppmerksomhet. Det Konami-publiserte gratisspillet skulle fungere som markedsføring for Silent Hills, før spillet ble kansellert – nå er det utilgjengelig for alltid, med mindre man rakk å laste det ned før det ble fjernet fra internett.
Skulle se hvor mye han kunne gjøre
Spilldesigneren Farhan Quershi vil bøte litt på forsvinningen. I om lag en måned nå har han jobbet total 104 timer med å gjenskape P.T. ned til minste detalj. Du kan faktisk laste ned resultatet selv og se hvor mye designerens forsøk ligner.
Prosjektet var opprinnelig en del av en 3D-modelleringsklasse han skal ha i høst. Det første han gjorde var å spille spillet og ta en haug av skjermbilder med PlayStation 4s «Share»-knapp som en grunnreferanse til modelleringsarbeidet.
Deretter gikk han i gang med å utforme den velkjente korridoren fra skrekkspillet. For å få til dette brukte han teksturer fra P.T. og teksturer fra internett for å komme så nært som mulig. Det siste steget var å legge på noen filtre for å skape den dunkle, diffuse synsopplevelsen fra spillet.
Etter de 104 timene satt han igjen med en spillbar gjenskaping av P.T. Selvfølgelig er kopien på ingen måte helt identisk, men ser du på skjermbildene her kan du se hvor imponerende nær Quershis variant er inspirasjonskilden. P.T.-kopien lar deg spille det, og inneholder flere av hendelsene fra spillet.
Spillerne er ofte gode på å gjøre ferdig uferdige spill.
Dette er spillene som fansen måtte gjøre ferdig »