Sniktitt

Need for Speed: Hot Pursuit

Gammel fartslek gir nytt håp

Ny Need for Speed-utvikler tar oss med tilbake til ville biljakter i drøye sportsbiler.

(Los Angeles, Spillverket.no): Starten på Need for Speed-serien var på mange måter min introduksjon til bilspillsjangeren. Min kjære storebror hadde kjøpt med seg det aller første spillet til PC fra en utenlandstur, og og det var ikke rent sjelden vi satt i timesvis og kjørte rundt på de eksotiske landeveiene i en Lamborghini Diablo mens vi prøvde å rømme fra et trafikkpoliti med skrivekløe og en tjukk blokk fartsbøter. De siste årene har min interesse for bilspillene dabbet litt av i sammenligning. Etter Colin McRae: Dirt har rattet og pedalene stort sett fått stå i fred i skapet. Antagelig har jeg spilt meg mett på ren kappkjøring, men etter årets E3 kjenner jeg at en gammel interesse er på vei tilbake.

Dette er glinsende promobilder, og ikke reelle skjermbilder. Vis mer

Les også: Anmeldelse: Need for Speed: Shift

Biljaktene mellom racerførere og politi i det aller første spillet la grunnlaget for det som senere ble rendyrket i Need for Speed III: Hot Pursuit og flere oppfølgere, og disse har også blitt de mest populære og mest solgte utgavene i serien. Det har lenge vært kjent at Burnout-skaperne Criterion Games holdt på med et nytt Need for Speed-spill, men at det blir et nytt Hot Pursuit-kapittel ble først offentliggjort på E3. Undertegnede fikk overvære flere presentasjoner av spillet, samt såvidt prøve flerspillerdelen selv.

Fokus på det eksotiske

Budskapet som har vært formidlet i alle kanaler er at spillet skal gå tilbake til seriens røtter og legge vekt på svindyre sportsbiler og sightseeing-vennlige omgivelser. Blant de tilgjengelige bilene finner vi Bugatti Veyron 16.4, Koenigsegg CCX, Pagani Zonda Cinque, Lamborghini Gallardo og Ford Shelby GT500 – biler som de fleste av oss bare kan drømme om å få ta på i det virkelige liv.

Politiet kjører også fartsmonstre.

Spillverdenen skal være helt åpen for sømløs utforsking, men deles i fire regioner med ulike tema: skog, fjell, ørken og typisk amerikansk vestkyst. Totalt vil veinettet utgjøre en strekning på rundt 160 kilometer. Området som var tilgjengelig for testing på E3 besto i en tofelts motorvei blant høye trær og fjell. Brettet hadde utseendet med seg, og inneholdt enkelte avstikkere, skjulesteder og veikryss som var godt egnet for å skape drama under jakten. Spillet bruker Burnout-motoren, og vil antakelig måtte se seg slått av kommende konkurrenter på det grafikkmessige teknologisk. Forhåpentligvis vil det veie opp for det med gode designvalg og interessante omgivelser.

Spillet vil legge lik vekt på rollene og la oss spille hele karrieremoduser som enten kappkjører eller trafikkpoliti. I en samarbeidsmodus kan man også gå sammen med en kamerat og hjelpe hverandre fakke fartsbøller. I løpet av karrieren vil man kunne bevege seg sømløst mellom offline- og online-spilling, alt etter hva man ønsker i øyeblikket, og å spille på nett teller også for framdriften.

Les også: Anmeldelse: Colin McRae: Dirt 2

Sosialt drivstoff

Noe av det utviklerne selv legger aller størst vekt på er en haug sosiale funksjoner som til sammen utgjør et system de kaller for Autolog. Systemet kan kort og godt beskrives som spillets svar på Facebook – et sosialt nettverkssystem der man knytter sin spillopplevelse til venner og kjente. Systemet vil støtte både tekstlig kommunikasjon og deling av bilder, og videre vil det hele tiden gjøre det mulig å holde venner oppdatert på din fremdrift, og oppfordre til konkurranse.

Av eksemplene vi fikk se var det blant annet meldinger som dukket opp for å fortelle at en venn hadde slått spillerens banerekord og totale poengsum i spillet. Ved slike tilfeller skal systemet være raskt ute og foreslå at man skal forsøke å slå den nye rekorden med en gang – eller om nødvendig utfordre vedkommende til en duell. Autolog skal hele tiden foreslå hva man bør gjøre videre, og oppfordrer aktivt til rivalisering.

Rangeringslister av ymse slag skal holde styr på alt av statistikk, og målet er at dette skal fungere som en drivkraft for videre spilling. Det loves også at det kun er relevante resultater, for eksempel venners, som vil vises til vanlig. Criterion Games har skjønt at det ikke nødvendigvis er gøy å hele tiden bli minnet på hvor uendelig mye lavere nivå man er på sammenlignet med de som vier livet sitt til spillet.

Systemet vil oppfordre brukerne til å bruke ekte navn og bilder av seg selv for å gjøre det hele litt mer personlig. Samtidig skal man kunne logge på Autolog fra en hvilken som helst nettleser og sjekke hva som foregår og hvordan man ligger an.

Arkade-racing

I dueller mellom politi og kappkjørere er førstnevntes mål naturligvis å stoppe fartsbøllene. Den primære måten å gjøre dette på er å skade bilen til motstanderen så mye at den ikke kan kjøre videre. Som politi har man til hver tid oversikt over helsen til motstanderens bil. For kappkjøreren er målet derimot å komme seg en viss avstand unna politiet og holde seg der i femten sekunder.

Kappkjøreren kan skade sin egen bil ved å kollidere med omgivelsene, og dermed gjelder det å kjøre både raskt og forsiktig. Det skal også være mulig for politibilen å bli totalskadet, men ifølge utviklerne vil det skje svært sjeldent siden politibilene vil tåle mye, mye mer enn kappkjørernes biler.

Ved siden av lystgass for å øke farten har begge parter andre hjelpemidler som kan brukes underveis i jakten. Politiet kan be om assistanse i form av veisperringer, spikermatter og en elektromagnetisk puls som hemmer motstanderens motor for en kort stund. Da undertegnede testet spillet var kun veisperringene tilgjengelig, og disse fungerte slik at man kun trengte å aktivere dem, så ville spillet automatisk bestemme hvor sperringen skulle plasseres.

Kappkjøreren kan på sin side fremkalle en optisk illusjon som ser identisk ut med sin egen bil. Dermed kan han raskt smette inn i et skjul langs veien når jegeren er uoppmerksom, og sende dobbeltgjengeren videre langs veien, i håp om at politiet vil følge etter og miste sporet. En radar-"jammer" er også tilgjengelig, og utnyttes best for å forvirre motstanderen når man har kommet seg ut av synsfeltet.

På veien kan man støte borti andre biler på veiene, men i sekvensene jeg har fått se og prøve har det vært ytterst lite trafikk. Jeg spurte utviklerne om dette var noe som varierte mellom brettene, men fikk et noe vagt svar om at dette var noe de ville justere helt frem mot lansering for å få den rette balansen.

Konklusjon

Det er ingenting som kjennetegner dette spillet så godt som gleden over å leke katt og mus med motstanderen i en duell. Å bremse ned og vente på politiet før man tar en u-sving og skifter retning er en fin måte å erte og ydmyke onkel politi på. Forhåpentlig vil balanseringen legge til rette for tette, spennende biljakter.

Lovnadene om eksotiske biler og omgivelser samt kraftige sosiale verktøy gjør meg forsiktig optimistisk før lanseringen i vinter, og med riktig gjennomføring er det klart dette kan ende med å bli riktig god underholdning. Kanskje er Need for Speed: Hot Pursuit spillet som for alvor skal gjøre meg interessert i bilspill igjen. Jeg gleder meg i hvert fall til å slippe både banekjøring og tørr simulering.

Need for Speed: Hot Pursuit kommer til PC, Xbox 360 og Playstation 3 i 18. november. En egen Wii-versjon lages av en annen utvikler.

Les også: Anmeldelse: Blur

Ledige stillinger
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (21)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
firberblad
15 år siden

Som stor fan av det første Hot Pursuit så tillater jeg meg å glede meg til dette spillet. Kan jo bli veldig bra men det vil tiden vise.

Kan noen be Criterion lage en remake av Rocky pass, Summit og Country woods? hehe

anotherzen
15 år siden

synes det er rart at de navngir det likt som spillet fra 98'

kunne vel kalt det Hot Pursuit 3 eller noe.. men det selger vel ikke. Håper bare det er mere skog/natur og fantasi landskap en ekte byer og kipe gateraces.

Arn_Thor
15 år siden

Dette har virkelig potensiale! Jeg hadde i mange år Underground 2 som nostalgisk favoritt, men må i retrospekt inrømme at det klart beste NFS spillet jeg har vært borti var Most Wanted. Variasjonen, spillmekanikken og morra var på topp! Siden Carbon kom ut har det jo gått rett vest.

 

Hvis de klarer å gjøre dette spillet like morsomt som Most Wanted – og gjerne litt til – kan dette absolutt bli et NFS spill som faktisk er verd pengene. En skikkelig innsats fra utviklernes side og mer fokus på ren spilleglede kan være det som redder NFS serien fra selvmordet de har holdt på med de siste årene.

 

Det er bare å krysse fingre, tær og alt annet som kan krysses og håpe at dette blir enda en spillklassiker!

:w00t:

Malvado
15 år siden

Som stor fan av det første Hot Pursuit så tillater jeg meg å glede meg til dette spillet. Kan jo bli veldig bra men det vil tiden vise.

Kan noen be Criterion lage en remake av Rocky pass, Summit og Country woods? hehe

 

Føler akkurat det samme, det er svært få bilspill som har engasjert meg i det hele tatt hvis det ikke var for Need for Speed Hot pursuit og et par andre klassiske bilspill.

 

Noen andre Spill som engasjerte meg :

 

*Driver.

*Mafia

*Burnout serien generelt.

Hugo_Hardnuts
15 år siden

Dette har virkelig potensiale! Jeg hadde i mange år Underground 2 som nostalgisk favoritt, men må i retrospekt inrømme at det klart beste NFS spillet jeg har vært borti var Most Wanted. Variasjonen, spillmekanikken og morra var på topp! Siden Carbon kom ut har det jo gått rett vest.

 

Hvis de klarer å gjøre dette spillet like morsomt som Most Wanted – og gjerne litt til – kan dette absolutt bli et NFS spill som faktisk er verd pengene. En skikkelig innsats fra utviklernes side og mer fokus på ren spilleglede kan være det som redder NFS serien fra selvmordet de har holdt på med de siste årene.

 

Det er bare å krysse fingre, tær og alt annet som kan krysses og håpe at dette blir enda en spillklassiker!

:w00t:

 

Huh, Underground 2 og Most Wanted har jo fint lite med de tidlige NFS-spillene å gjøre. Av de nyere NSF-spillene er Shift helt soleklart min favoritt, men klarer de å ta nye Hot Pursuit tilbake til seriens røtter er jeg solgt.

Siste fra forsiden