Kerbal Space Program er en unik romfartssimulator under utvikling hos et meksikansk selskap ved navn Squad. Her er målet å utforske et solsystem, og utviklingen går fra å forsøke å få satelitter opp i bane rundt hjemplaneten din til å lande på fjerne kloder – og vende tilbake igjen.
På tross av at konvensjonell visdom tilsier at et spill av denne typen kun vil ha en begrenset appell i markedet har det blitt en stor suksess på PC, og spillet har til og med fått tilhengere hos den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA.
Samarbeid med NASA
Nå vil NASA jobbe sammen med de meksikanske skaperne av Kerbal Space Program for å lansere nytt innhold til spillet. NASA ønsker nemlig å lande på en asteroide innen 2025, og de vil promotere disse planene gjennom spillet.
Det betyr at spillerne vil presenteres for de samme utfordringene som NASA. Nettstedet Polygon, som avslører nyheten i en omfattende sak om historien bak Kerbal Space Program, beskriver oppdraget som et av de mest komplekse og farligste i hele spillet.
Her må du nemlig klare å plassere et skip ved siden av en asteroide som suser gjennom rommet, og flytte den inn i en stabil bane rundt planeten Kerbin – spillets utgave av Jorden, der de små grønne mennene i Kerbal Space Program holder hus. Når dette så er gjort, helst uten at asteroiden styrter ned på planeten og dreper millioner, må du lande på den.
Det er ikke klart hvordan eller når det nye oppdraget skal lanseres. Enn så lenge er utviklerne i Squad i full gang med å videreutvikle spillet, og de har blant annet lagt inn en kampanjemodus som gir spillerne mer konkrete mål og utfordringer enn det som er tilfelle i sandkassemodus.
De jobber også med egen versjon av det lærerike spillet, som blir tilgjengelig for skoler verden over. Den heter KerbalEdu, og utvikles i samarbeid med skaperne av MinecraftEdu.
Squad er ikke de eneste som lager realistiske romspill. Arma-skaper Bohemia Interactive har sniklansert Take On Mars, en simulator der du må utforske vår rødaktige nabo.