Lucas Pope, mannen bak en av fjorårets største indie-overraskelser i Papers, Please, har siden mai arbeidet med sitt neste prosjekt, mysteriespillet Return of the Obra Dinn. Spillet er enda langt fra ferdig, men denne uken ga Pope ut en spillbar smakebit på det vi har i vente.
Den korte demoen har ikke blitt skikkelig testet og det mangler mye innhold, men vi får likevel et inntrykk av hva Return of the Obra Dinn går ut på:
– Kjernemekanikken er bare kort forklart, men du bør kunne tenke deg til hvordan det endelige spillet blir, skriver Pope på forumet til nettstedet TIGSource.
Mystisk forsvinning
På reise fra London til Orienten forsvant handelsskipet Obra Dinn på mystisk vis i 1802. Seks år senere driver skipet plutselig inn til havn, uten noe mannskap. Som ansatt i Det britiske Østindiske kompani har du fått jobben med å finne ut hva som har skjedd.
I den uferdige versjonen kan spillere forsøke seg på rundt de første 15 minuttene av Return of the Obra Dinn. Her blir vi introdusert for en slags «dødens stoppeklokke» som danner kjernen for spillet. Ved å spole tilbake tiden for å avsløre hvert dødsfall, har denne klokken evnen til å løse skipets mørke gåter.
Gammel Mac-grafikk
I tillegg til å presentere spillets historie og mekanikk gir demoen også et bedre bilde av hvordan Return of the Obra Dinn vil se ut. Pope ønsker å gjenskape det detaljerte sort/hvitt-utseendet funnet i gamle Mac-spill som Dark Castle og Shadowgate:
– Utfordringen blir å gjøre alt forståelig uten at det blir et virvar av piksler, forklarer Pope.
Ved annonseringen i mai regnet Pope med å bruke et halvår på å gjøre ferdig spillet, men noen utgivelsesdato er enda ikke fastsatt..
Det gjenstår å se om Return of the Orba Dinn oppnår like mye som forgjengeren.
Papers, Please vant flere priser, blant annet under prestisjetunge IGF »