LAS VEGAS (Gamer.no): Rett før helgen annonserte Midway et rykende ferskt spill i Mortal Kombat-serien. Spillet kommer på Xbox 360 og PlayStation 3 til høsten og har fått navnet Mortal Kombat vs. DC Universe. Som navnet antyder får superhelter få en helt sentral rolle, og Batman og Supermann har allerede meldt sin ankomst. På det andre laget er Scorpion og Sub-Zero bekreftet så langt. Siden vi ikke fikk se mer fra spillet enn en liten teaser (se videovindu) tok vi en prat med Mortal Kombat-skaper Ed Boon isteden.
Batman gir og tar
Vis størreTeaser: Mortal Kombat vs DC Universe
- action
- spill
- xbox 360
- playstation 3
- mortal kombat
- dc universe
Frisk idé
Det første vi lurte på var hvordan man i det hele tatt kom på tanken om å bruke DC-universet i et nytt Mortal Kombat-spill.
– Det vil alltid være ulike måter å tilnærme seg et slikt materiale på. Vi er tilhengere av andre spill med disse figurene og tenkte det ville vært herlig å se våre figurer mot disse superheltene. Etter hvert ga markedsavdelingen oss grønt lys, og vi tenkte på hvordan vil skulle løse det, sier Boon til Gamer.no.
Og han understreker:
– Det er helt magisk å sette disse to universene opp mot hverandre!
Dermed er Mortal Kombat klar for en renessanse, med luftkamper som en av nyhetene.
– Nå begynner vi helt på nytt, med en ny historie og et helt nytt kampsystem. Alt vi har gjort tidligere har vært annerledes, og nå følte vi at det var på tide å starte på nytt. Her er nye moduser og nye angrepstyper, blant annet kule luftangrep. Klær som ødelegges og synlige skader er også blant nyhetene, forteller Boon.
– Hvordan fungerer disse luftkampene?
– Du kan både slå, sparke og blokkere mens du faller. Dette kan vare i opptil åtte sekunder og er hoveddelen av vår nye slåssmekanikk. Her kan du også bli slengt ut av bygninger på dramatisk vis.
Boon legger ikke skjul på at han er svært stolt av å ha superhelter med på laget.
– Vi synes det er ekstremt kult å se superhelter vi kjenner så godt i vårt eget spill, men det blir ingen nye Mortal Kombat-figurer i dette spillet, bare de best kjente fra gammelt av er med.
Flere helter
Da er spørsmålet hvilke andre helter som gjør en opptreden i dette spillet.
– Ikke fortell noen at jeg sa dette, men hvis du gjetter de fem figurene fra DC-universet du helst vil ha med, er de høyst sannsynlig i det ferdige spillet. Men husk at vi ikke bare snakker om helter, flere skurker er også med. Og nei, Spider-Man er ikke med, flirer Boon.
Problemet som skapes av å ha lisensierte superhelter med i et spill er at man ikke kan gjøre hva man vil med dem. Mortal Kombat har vært kjent for sitt svært voldelige gameplay, noe som kan endres på nå som Batman og Supermann vil være med på leken.
– Vi kan nok ikke rive av Batmans hode, nei. Supermann kan heller ikke fly rundt å drepe folk på brutalt vis. Men man kan likevel være brutal, uten å drepe fiender. Videre vil vi ikke ha de samme avslutningsangrepene som vi hadde tidligere, sier hjernen bak Mortal Kombat-spillene.
– Men hvordan skal man i det hele tatt få has på Supermann. Er ikke han ment å være uovervinnelig?
– Det har alltid vært en del magi i Mortal Kombat-serien, og dette gjelder også når Supermann skal slås. Da må det nemlig brukes kryptonitt.
Feige lag?
Likevel er det gyldig å spørre om selv garvede slåsskjemper kan stille opp mot helter i superklassen.
– Uansett hvilken figur du velger vil kampene som regel bli jevne. Noen fans vil nok hate det for at man kan utøve vold mot sine egne helter, mens andre vil mislike at man ikke kan banke dem enda mer. Likevel tror jeg spillere vil bli skikkelig hekta når det ferdige produktet kommer ut, sier Boon.
Grafikken skal det ikke være noe å utsette på, i hvert fall. Midway har nemlig tatt seg god tid med å modifisere Epics Unreal 3-motor.
– Vi ville virkelig studere Unreal-motoren for at alt skulle stemme, og vi har gjort enkelte endringer på motoren slik at spillet nå sitter som støpt, sier Boon.
Og han fortsetter:
– Vi har kjørt den samme kunstneriske stilen på begge sett figurer, slik at de ikke skal skille seg fra hverandre når du spiller. Det hadde vært litt rart om for eksempel DC-figurene så mye mer ut som tegneseriefigurer enn våre egne slåsskjemper.
Historien skal det heller ikke være noe å si på, selv om det er et rent slåssespill vi vil få servert fra Midway utover høsten.
– Vi vil levere en skikkelig historie som skal fange, og vi har fått med oss Justin Gray og Jimmy Palmiotti på laget for å skrive denne. Disse er veteraner når det gjelder DC-universen og historien vil forklare kombinasjonen med Mortal Kombat-verdenen, sier Boon.
Tunge tider
Sjangeren Mortal Kombat befinner seg i har ikke akkurat hatt en gullalder de siste årene, noe Boon er fullt klar over:
– Vi har bitt oss merke i at denne typen spill ikke selger konsoller lengre, det har blitt en nisjesjanger. Det er faktisk en av grunnene til at vi gir ut dette nå, vi vil endre på nisjestempelet.
Boon tror mangelen på nyvinning er årsaken til salgssvinkten.
– Salget har nok gått ned i denne sjangeren fordi det eneste man har gjort nytt er å legge på nye lag med grafikk. Med dette spillet har vi gjort så mye mer ut av det. Det er ofte slik at folk bare legger det fra seg fordi de føler de har spilt det før, og blir dermed raskt lei.
Dermed kan vi forvente et Mortal Kombat som bryter helt med sine forgjengere. Den blinde brutaliteten ser ut til å bli dysset ned til fordel for ren action med kjente helter. Dermed vil man kanskje nå ut til et bredere, og yngre, publikum. Spørsmålet er om dette jaget etter bredde vil fremmedgjøre den lojale fanskare som har fulgt spillserien siden den debuterte i 1992. Vi ser uansett frem til å få kloa i en spillbar versjon av Mortal Kombat vs. DC Universe og vil dele våre erfaringer med dere så snart testingen er i gang.