Monkey Island-skaperne sammen igjen

Mer humor i vente når Tim Schafer hyrer Ron Gilbert.

Etter å ha jobbet sammen på velkjente klassikere som The Secret of Monkey Island, oppfølgeren LeChuck's Revenge og Maniac Mansion, gikk Ron Gilbert og Tim Schafer hver til sitt. I senere år har Gilbert stått bak spill som Deathspank og Penny Arcade Adventures, mens Schafers selskap Double Fine Productions har utviklet Psychonauts og Brütal Legend.

Schafer startet Double Fine Productions etter å ha forlatt Lucasarts i 2000, og i tillegg til nye ansatte hadde han med seg flere utviklere fra teamet bak Grim Fandango.

Gilbert og Schafer skal ha holdt kontakten, og selv om de ikke har jobbet direkte sammen på nesten 20 år har Gilbert ofte lånt kontorplass hos Double Fine. Ifølge ham selv får han produsert lite når han prøver å arbeide hjemme, ettersom han ender opp med å gjøre alt annet enn å jobbe.

På skrivebordet hos Double Fine ble det derimot utvekslet mange nye spillidéer, og til slutt foreslo Schafer at Gilbert skulle utvikle spillet sitt sammen med et team fra Double Fine. Selskapet jobber på flere spill samtidig, og siden deres nyeste tittel Costume Quest snart ankommer butikkhyllene var det uansett på tide å starte et nytt prosjekt.

Foreløpig vil ingen av utviklerne si hva slags spill det dreier seg om, men lover at gamle Monkey Island-fans vil komme til å like det. Det er usikkert om det dreier seg om et pek-og-klikk-spill; alt Gilbert avslører er at spillet blir veldig annerledes fra Deathspank.

(Kilder: Shacknews, Kotaku)

Les også: Drep julenissen i nytt Deathspank
Les også: Mer Monkey Island-nostalgi
Les også: Anmeldelse: Brutal Legend

Ledige stillinger
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (9)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
simalarion
14 år siden
:new_woot:
vikingkylling
14 år siden

I "gamle dager" ville dette ha vært bra nyheter, men nå... Psychonaus var for sært for meg. Brutal Legend kunne ha blitt bra, men endte opp med et generisk hack'n'slash med en og annen heavy metal-referanse. Dethspank kunne ha blitt bra, men endte opp som en middelmådig Diablo-klone. Håper de fortsatt har kruttet i behold, men det gjenstår å se.

simalarion
14 år siden

Psychonauts haddet mye ved seg det faktisk, selv om jeg var ganske langt fra å avslutte det.

 

Brutal Legendet var forøvrig ren skuffelse, holdt lenge å spille demoen. Men mistet ikke helt trua av en flopp (flopp i mine øyne i alle fall)

Kenny Bones
14 år siden

Kan nesten virke som om spillverden har vokst litt fra disse to. Jeg mener, Monkey Island-spillene er jo fortsatt superbra, men blir noe sånt lansert i dag så vil det sannsynligvis regnes som "flopp" uansett. Vi er altfor kritiske til nye spill og forventer å bli blåst vekk av hvert eneste ett. Da blir det vanskelig for sånne som Gilbert og Chafer å lage noe som virkelig sparker rumpe.

simalarion
14 år siden

Blir nok ikke suksess i samme målestokk som konsoll stortitler som feks Masseffect nei.

 

Men det er noe befriendet med "nerde" spill som ikke tar hensyn til at du setter deg bommfast snarere tvært i mot. Jeg tviler videre på at de tør å bruke like tør "nerde humor" som i Monkey (det har de ikke gjort i de nyeste titlene heller), men det haddet vært kult, og de haddet solgt greit av sin faste fan base.

 

Skal man selge til massene må man finslipe og bruke den kjente hollywood oppsrkfiten, det kan nok ikke disse kara nei, håper ikke de prøver for da kan de bli flopp på begge kanter omtrent som det heavy metall spillet.

Siste fra forsiden