Bruktsalg av spill har vært et hett tema i spillindustrien, spesielt etter Microsofts annonsering av Xbox One. På den kommende konsollen vil nemlig spill låses til kontoen din, og selv om bruktsalg blir mulig ser det ut til at dette må skje gjennom Microsofts egne partnere.
Nintendo deler imidlertid ikke sin konkurrents syn på bruktsalg, og har også et annet syn på hvordan eierskap av spill skal fungere. Der andre selskaper i stadig større grad ser på spill som tjenester, hvor kundene kun kjøper en lisens til å bruke spillene på sine egne spillkontoer, virker den legendariske Mario-skaperen Shigeru Miyamoto langt mer begeistret for den tradisjonelle tankegangen hvor spill er produkter som kundene kjøper og eier:
– Det som er viktig er å se på Nintendo litt som en leketøysprodusent, hvor vi lager disse tingene som folk kan leke med. Som en kunde ønsker du å beholde dem lenge, og fortsatt ha de tingene du lekte med i barndommen slik at du kan gå tilbake til dem og oppleve dem igjen, sier han til Eurogamer.
Han fortsetter:
– Jeg ønsker virkelig å beholde spillenes natur som produkter, slik at folk faktisk kan gå tilbake til sine gamle spill og ha den opplevelsen. For meg er dette en veldig viktig del av hva underholdning er.
Nintendo har ikke problemer med bruktsalg
Nintendos amerikanske sjef, Reggie Fils-Aime, mener nøkkelen til å hindre bruktsalg ligger i å lage gode spill med høy gjenspillingsverdi:
– Vi har vært veldig klare på at vi forstår at bruktspill er en måte for noen kunder å tjene litt penger på spillene sine. De vil kjøpe et spill, spille det, ta det tilbake til butikken og få kreditt som de bruker til å kjøpe nye spill. Det påvirker definitivt spill med årlige oppfølgere og også spill som ikke klarer å skille seg ut mye mer enn det påvirker Nintendos produkter. Det er fordi vi satser på høy gjenspillingsverdi. Kunden ønsker å fortsette å spille Mario Kart, New Super Mario Bros og Pikmin, sier Fils-Aime til Polygon.
Nintendo har med andre ord ingen planer om å implementere noen form for bruktspillsperre:
– Vi har kunnet ta et steg tilbake og si at vi ikke vil legge inn noen teknologiske hindringer for innbytte av spill, og vi er overbevist om at hvis vi lager godt innhold vil ikke kundene ønske å selge spillene våre igjen.
Fils-Aime understreker at det til syvende og sist er opp til tredjepartsutgivere hva de vil gjøre, men sier samtidig at han har snakket med alle de store utgiverne, og at ingen av dem sier de har noe problem med bruktsalg.
Les også: Vi viste Nintendos E3-presentasjon