Minecraft-skaperen Markus Persson har virkelig skutt gullfuglen med sitt avhengighetsskapende sandkassespill. Den enorme populariteten gir seg naturlig nok også utslag i en viss inntjening, og nylig opplevde den svenske utvikleren en usedvanlig innbringende dag.
Forrige helg oppstod det problemer med serverne på grunn av overbelastning, noe som forhindret registrering og godkjenning av nye online-spillere. Mens Persson jobbet iherdig med å løse problemet bestemte han seg for å åpne for gratis spilling til alt var i orden igjen, og dette viste seg å være et utilsiktet markedsførings-sjakktrekk.
Etter at serverproblemene ble løst onsdag forrige uke ble spillet kjøpt hele 25.936 ganger i løpet av de første 24 timene, noe som ga en inntekt på over to millioner kroner for Perssons studio bare i løpet av dette døgnet.
– Det føles uvirkelig. Jeg trodde jeg kunne gjøre spillet til et levebrød, men jeg hadde aldri forventet å bli rik, uttalte Persoon ifølge nettstedet Texyt.
Salgstallene har sunket litt siden gratishelgen, men forblir vesentlig høyere enn tidligere, og til sammen ble over 80.000 eksemplarer av Minecraft solgt forrige uke. Også før jackpot-helgen solgte spillet svært bra og har ligget stabilt på rundt 4000 per dag i flere uker.
Som vi allerede har rapportert er Markus Persson i ferd med å bygge opp et ordentlig studio, så det blir spennende å se hva pengene og suksessen vil lede til i fortsettelsen.
Les også:Minecraft-skaper oppretter studio
Les også:Ubisoft kunngjør Outland
Les også:Beste norske indie-spill kåret