Microsoft har nettopp bekreftet ryktene som har svirret på nettet i den siste uken. Bungie Studios bryter ut av Microsoft Game Studios, og blir en uavhengig utvikler igjen. Microsoft vil fortsette å eie aksjer i selskapet, og vil fortsatt stå som utgiver for Bungies spill.
I tillegg har Microsoft alle rettighetene til Halo-franchisen, som etter alt å dømme vil fortsette å være konsolleksklusiv for Xbox 360. Det tredje spillet i Halo-serien passerte over tre hundre millioner dollar i salgsintekter i løpet av den første uken, og er en av tidenes mest verdifulle spillfranchiser.
Bungie-sjef Harold Ryan forteller at utviklingen av deres forhold med Microsoft vil tillate Bungie å utvides både kreativt og organisasjonsmessig. Han bekrefter også at de fortsatt primært vil fokusere på Microsofts plattformer, og at de setter pris på å ha et godt forhold med konsollgiganten.
Bungie ble startet i 1991, og i store deler av nittitallet konsentrerte de seg hovedsakelig om spill for Mac-plattformen. Selskapet ble kjent gjennom Doom-klonen Marathon, og har også stått for strategispillene i Myth-serien og actioneventyret Oni.
Halo ble kunngjort i 1999 for Mac og Windows (det var til og med snakk om en versjon for PS2), og det var dette spillet som gjorde at Microsoft fikk øynene opp for den populære utvikleren. I 2000 ble Bungie kjøpt av Microsoft, og Halo ble en nøkkeltittel for Xbox-plattformen.