Firaxis og 2K avslørte mandag at de jobber med en oppfølger til det kritikerroste strategispillet XCOM: Enemy Unknown fra 2013.
XCOM 2 foregår tjue år etter slutten på det forrige spillet. Menneskeheten har tapt krigen mot romvesnene, som har etablert en ny verdensorden og styrer oss med jernhånd. Den paramilitære XCOM-organisasjonen har nesten blitt glemt. En perfekt mulighet til å slå tilbake mot de fæle utenomjordiske som har okkupert planeten vår.
Geriljakrig mot aliens
Oppfølgeren setter et større fokus på å samtidig dytte spillerens taktiske evner til det ypperste. Nå er det nemlig XCOM-organisasjonen som er de invaderende styrkene. De utfordres stadig av begrensede ressurser og trusselen fra de farlige romvesnene mens de forsøker å redde verden.
Spilleren må rekruttere nye soldater til motstandsbevegelsen og angripe okkupasjonsstyrkene med sterk ildkraft og snikangrep. Pressemeldingen fra 2K lover fem oppdaterte klasser, større tilpasningsmuligheter for soldatene dine, flere fiender, nye og større nivåer, og mer strategisk innhold. Det skal også åpnes for ytterligere støtte for brukerskapte modifiseringer av spillet.
– Tilbakemeldingene vi har fått fra det lidenskapelige XCOM-samfunnet har spilt en viktig rolle i utviklingen av XCOM 2. Vi har forsøkt å flytte grensene for hva et strategispill kan gjøre når det kommer til det visuelle, spillmekanikken og gjenspillbarhet, skriver Jake Solomon, kreativ leder for XCOM 2 i pressemeldingen.
Firaxis tar sikte på å lansere XCOM 2 i november, 2015 til PC, Mac og Linux.
Har du enda ikke spilt XCOM: Enemy Unknown bør du rette på det:
Vår anmelder kalte det «en verdig gjenskaping av en gammel klassiker»