Da Activision og Vivendi kunngjorde at de ville slå seg sammen til én stor utgiver, var det nok mange som gjettet at denne sammenslåingen ikke ville være helt smertefri. I dag får vi se de negative konsekvensene sammenslåingen har fått.
Activision har nemlig kunngjort hvilke Vivendi-spill de fortsatt vil gi ut, og her er mangler mange av Vivendis mest interessante produkter. Listen av overlevende er som følger:
Plattformspillene Crash Bandicoot og Spyro the Dragon, filmspillet Ice Age, åpen-verden-spillet Prototype og et ikke-annonsert prosjekt.
Spill ikke nevnt inkluderer Brütal Legend, Ghostbusters, Chronicles of Riddick: Dark Athena, World in Conflict: Soviet Assault, Wet, 50 Cent: Blood on the Sand og Leisure Suit Larry: Box Office Bust.
Dermed ser det ut som høyprofilserier som World in Conflict ikke lenger har noen fremtid innenfor Activision-imperiet. Activision forteller at de «utforsker mulighetene» i forhold til de spillene de ikke lenger planlegger å gi ut.
Denne kunngjøringen forklarer tilsynelatende også hvorfor Brutal Legend (fra Psychonauts-skaperne Double Fine) ikke var på E3, og hvorfor en planlagt Ghostbusters-visning på Comic-con ble kansellert i siste liten.
Dessuten forteller Activision at de vurderer å stenge eller selge Massive Entertainment (mest kjent for World in Conflict) og Swordfish Software (som jobber med det nye 50 Cent-spillet).
Videre planlegges restruktureringer hos High Moon Studios (som nylig avsluttet arbeidet på Bourne-spillet) og Radical Entertainment (som jobber med Prototype).
Activision er også usikre på hva de vil gjøre med Sierra Online, som har en haug av kommende utgivelser for Xbox Live Arcade, PC og andre digitale distribusjonskanaler. Vivendi Games Mobile har samme grunn til å skjelve i buksene sine.
Selskapet har for øyeblikket ikke sagt noe om tilsvarende tiltak i Activision-leieren. Vi kommer tilbake med mer informasjon når vi vet med sikkerhet hva som skjer med disse spillene.