Det er ingen kommende kamper i dag.
Se e-sportkalenderen framover »
Leserinnlegg

Utilgivelig kritikk i nettfora

Forholdet mellom proffspillere og League of Legends-miljøet er fortsatt uhåndterlig

Riot må ha en mer engasjert og tydelig rolle i miljøet.

Chae «Piglet» Gwang-jin var særlig utsatt for offentlig kritikk fra League of Legends-samfunnet da han ble medlem av Team Liquid.
Riot/Flickr
Vis mer

Denne leserkommentaren er skrevet av Alexander Madsen Emanuilidis, en fast leser av Gamer.no. Foruten en stor lidenskap for e-sport er han også interessert i kampsport. Når Alex ikke spiller spill eller holder seg oppdatert med e-sport liker han å spille tennis og fotball. Han har også en særlig forkjærlighet for spill med en engasjerende historie.

Leserkommentarer fra eksterne samsvarer ikke nødvendigvis med Gamer.nos standpunkt i saken.


I media portretteres profesjonelle League of Legends-spillere som kjendiser. De blir intervjuet om deres liv, det blir skrevet artikler om deres bragder og de blir beundret for deres talent. Med tusenvis av fans som proklamerer sin støtte for deres favorittspiller er det å spille profesjonelt utvilsomt en drøm realisert, men bak scenen detaljeres utilgivelig kritikk.

Siden e-sports unnfangelse har forholdet mellom profesjonelle spillere og spillsamfunn vært uhåndterlig. Anonymiteten, tilgjengeligheten og tilgangen Internett tilbyr har fremmet denne utviklingen. På sosiale medier som Twitter, Facebook og Reddit tydeliggjøres den konstante kritikken profesjonelle spillere mottar fra spillsamfunn. I League of Legends, det mest spilte spillet i verden, klargjøres konsekvensene av dette forholdet og de katastrofale ettervirkningene det medbringer.

Alexander Madsen Emanuilidis mener Riot må ha en mer engasjert og tydelig rolle i League of Legends-samfunnet. Vis mer

Dette problemet uttrykkes spesielt i sammenhenger der èn eller flere spillere ikke presterer på et forventet nivå. Chae «Piglet» Gwang-jin, tidligere AD Carry for SKT Telecom T1, var særlig utsatt da han ble medlem av Team Liquid. Etter at SKT Telecom T1 vant verdensmesterskapet i sesong 3 og Piglet konsekvent sementerte sin posisjon som en av de beste ADC-ene i verden, var forventningene astronomiske.

I et av de første spillene i Summer Split mot Cloud 9 glemte Piglet å tildele poeng i «masteries». En uheldig, men menneskelig feiltakelse. Team Liquid tapte kampen, men til tross for dette forble håpet om å se en revitalisert koreansk superstjerne i aksjon. Senere, i et spill mot Winterfox, forelå nok et tap. På dette tidspunktet hadde Team Liquid tapt åtte kamper og vunnet tre med Piglet, mens med hans innbytter Yuri «KeithMcBrief» Jew hadde fem seiere og ett tap.

Flere i miljøet ønsket å bli kvitt Piglet

I løpet av denne perioden foreslo Reddit-samfunnet ulike årsaker til denne utviklingen: Hvorfor taper Team Liquid oftere med Piglet enn med KeithMcBrief?

Ulike faktorer ble nevnt som forklaringer. Likevel var mange kommentarer rettet mot hver enkelt individuelle spiller og deres prestasjon. Det som imidlertid var mest utbredt var kritikken av Piglet. Piglets holdning, engelsk og hans manglende evne til å beta beslutninger i spillet var blant annet fremhevet på Reddit, hvorav den mest gjenlydende kritikken var ønske om å bli kvitt Piglet.

HTC har produsert en videoserie om Team Liquid, hvor daglig leder i klubben forteller om underliggende problemer i laget utviklet et usunt miljø. Vis mer

Selv to av lagkameratene hans, spesifikt jungleren Christian «IWillDominate» Rivera og Top Lane-spilleren Diego «Quas» Ruiz var også under kritikk. Reddit-samfunnet hevdet grunnløst at IWillDominate og Quas konspirerte mot Piglet for å få ham sparket ut av laget til fordel for KeithMcBrief. IWillDominate forklarte i denne perioden hvor opprørt han var over disse beskyldningene og hatet han opplevde fra Reddit-samfunnet, til tross for at han selv argumenterte for å beholde Piglet på laget.

Enda var ikke kritikken laget fikk det eneste problemet. Steve «JokaSteve» Perino, daglig leder for Team Liquid, konstruerer i en videoserie Piglets vanskelighet med å tilpasse seg til laget og motgangen laget erfarte. I videoen beskriver Steve Piglets overgang fra å være en verdensmester i et av de beste lagene i verden til en likeverdig lagkamerat i et nyopprettet nord-amerikansk lag. Han forklarer også hvordan underliggende problemer i laget rundt kommunikasjon, holdninger og distraksjoner utviklet et usunt miljø som uheldigvis var utslagsgivende i treningskampene.

Les også
VGTV starter med ukentlige sendinger fra Telenorligaen

Kritikken påvirker lagdynamikken

I tillegg til problemene i laget, Piglets omstilling til amerikansk kultur, en betydelig språkbarriere som forhindret Piglet og lagkameratene fra å kommunisere med hverandre (utenom deres koreanske Mid Lane-spiller Kim «FeniX» Jae-Hun som kunne snakke litt engelsk), ble de også møtt med ubarmhjertig kritikk.

Det er klart at kritikken laget mottok, spesielt Piglet, IWillDominate og Quas, hadde en umiddelbar virkning på lagdynamikken. Dette illustrer hvordan League-samfunnets kritikk av et lag eller en spiller oversettes på et personlig nivå, og dens destruktive konsekvenser. Ikke bare påvirker kritikken spillerene på et personlig nivå, men det virker også som en forstyrrelse i lagmiljøet som påvirker blant annet kommunikasjon, treningskamper og effektivt hvordan de presterer i konkurranse med andre lag.

Den vedvarende kritikken påvirker spillerene på en slik måte at de avstår fra å engasjere seg i League-samfunnet.

Tilleggsvis demonstrerer dette hendelsesforløpet en fremmedgjørelse av forholdet mellom League-samfunnet og profesjonelle spillere. Den vedvarende kritikken påvirker spillerene på en slik måte at de avstår fra å engasjere seg i League-samfunnet, men samtidig er det også en av grunnene til at de blir kritisert i utgangspunktet. Med andre ord kan League-samfunnets kritikk av profesjonelle spillere forklares som en reaksjon på mangelfull innsikt, anerkjennelse og fatteevne for prøvelsene profesjonelle spillere gjennomgår. Dette kompliseres videre ettersom en måte å forhindre dette på er at profesjonelle spillere har en mer aktiv rolle i League-samfunnet selv. På den andre siden kan de ikke begrunne en mer aktiv deltakelse i League-samfunnet fordi de blir kritisert kontinuerlig.

Konsekvensen av å bruke sosiale medier

Et annet element som gjør forholdet mellom profesjonelle spillere og League-samfunnet mer innviklet er bruken av sosiale medier. Som mange ønsker profesjonelle spillere å bruke sosiale medier. Enten om det er fordi de vil holde kontakt med venner, holde seg oppdatert med nyheter, fordi de synes det er underholdende eller fordi de ønsker å ha et godt forhold med fansen sin.

Cloud 9 mot Team Liquid i semifinalen av LCS NA Spring. Vis mer

Dessverre kommer deres berømmelse og bruk av sosiale medier med en pris; tilgjengelighet. Det er deres tilgjengelighet som muliggjør at kritikken når dem. I noen tilfeller, som for eksempel for Piglet og Team Liquid, kan kritikken ha en skadelig effekt. I så fall er det ikke profesjonelle spilleres ansvar å avstå fra å bruke sosiale medier hvis de tror det er en mulighet for at det vil påvirke dem negativt? Slik kan de unngå at kritikken påvirker deres mentale velvære og prestere til sin beste evne. Dette vil på mange måter løse alle problemene tilknyttet til kritikken de mottar på sosiale medier, men er dette en god løsning på dette problemet? Er ikke profesjonelle spillere berettiget valget om å bruke sosiale medier uten at de skal være i frykt for å få en tilstrømning av uproduktiv, negativ kritikk? Jo, det er de.

Kanskje det første steget i riktig retning for å korrigere problemet er vedkjennelsen av at problemet eksisterer i en veldig reel forstand. Det er derfor viktig at det kultiveres et nærmere forhold mellom League-samfunnet og profesjonelle spillere. Hvis profesjonelle spillere kan etablere et mer personlig forhold med League-samfunnet vil ikke bare fansen deres, men spillerbasen på et mer generelt nivå forstå, sympatisere og empatisere med dem. Dette vil forbedre forholdet deres og redusere kritikken. Slik det er nå er interaksjonen mellom profesjonelle spillere og League-samfunnet veldig begrenset. I blant vil profesjonelle spillere for eksempel ha en «Ask Me Anything»-økt på Reddit, men utenom dette er interaksjonen mer eller mindre ikke-eksisterende.

Spillsamfunnet må holdes ansvarlig

All skylden kan imidlertid ikke bare tillegges de profesjonelle spillerene. League-samfunnet må også holdes ansvarlig for den utilgivelige kritikken de kommuniserer. Dilemmaet er at League-samfunnet, spesielt Reddit, ikke er en organisert entitet. Reddit er en kaotisk allianse av individer uten mål eller mening. For ikke å nevne at de ulike kategoriene på Reddit ofte modereres selvstendig av personer uten personlige tilknytninger til bedrifter, deriblant League of Legends-kategorien. Da vanskeliggjøres omstendighetene ytterliggere.

Riot må ha en mer engasjert og tydelig rolle i League-samfunnet.

Hvordan kan et nettsamfunn holdes ansvarlig for deres handlinger? Det kan de ikke. Det som er viktigere er at en løsning på dette problemet presenteres og gjennomføres. Det er her utvikler Riot virkelig har feilet. De må ha en mer engasjert og tydelig rolle i League-samfunnet, og deretter implementere et system som fremhever et mer intimt forhold mellom League-samfunnet og profesjonelle spillere. De har delvis oppnådd dette med segmenter på YouTube som informerer om problemene profesjonelle spillere konfronterer og hva de har gjennomgått.

Likevel: basert på tidligere hendelser på Reddit, slik som kritikken av Piglet, Quas og IWillDominate, er det ingen tvil om at de har mislykkes i å skape en definert forbindelse mellom League-samfunnet og profesjonelle spillere. Kanskje dette kan oppnås hvis Riot selv direkte moderer kategorier på Reddit relatert til League of Legends. Dermed kan Riot moderere innholdet i disse kategoriene og kritikken kan fungere mer konstruktivt fremfor å ha en ødeleggende effekt på den profesjonelle League of Legends-scenen.

Uansett om det dysfunksjonelle forholdet mellom profesjonelle spillere og League-samfunnet anerkjennes vil ingen forandring fremtvinges med mindre konsentrerte tiltak iverksettes. Derfor er det viktig at konsekvensene av dette problemet fungerer som en lærepenge slik at kritikken av profesjonelle spillere minimeres og er mer konstruktivt innrettet.

Vi spår utfallet av Europas gjeveste League of Legends-liga:
Her er vår analyse og rangering av lagene i LCS EU Summer »


Ønsker du å sende inn en leserkommentar, et leserbrev eller gi tilsvar på denne artikkelen? Send i så fall en e-post til vår redaktør, Tor-Steinar Nastad Tangedal.

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (8)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
CWH
10 år siden

Veldig spennende innlegg Alexander.

 

Jeg er uenig med deg i at Riot kan forventes (eller pålegges) noen kontroll av eksterne kanaler som f.eks Reddit. Derimot kan (og forventer jeg de gjør) Riot gi opplæring i (sosiale-)mediehåndtering. Riot og organisasjonene som stiller lag.

 

Men positivt og negativt engasjement er bare å forvente desverre. I sportens verden har vi sett eksempler på oppgjør med "Keyboard Warriors", noe som blir enda vanskeligere når det er store grupperinger og ikke bare enkelt-mennesker som står bak personangrep.

sp0ck
10 år siden

Interessant innlegg!

 

Profesjonelle spillere burde nok stort sett holde seg langt unna Reddit og andre fora hvor deres innsats diskuteres hvis ikke de er forberedt på å bli utsatt for rimelig heftig kritikk. Jeg følger CS scenen ganske tett og det som skrives på sider som hltv.org er stort sett fullstendig usaklig og ofte rett og slett slemt. Det er nok bedre å holde kontakt med fansen på en arene hvor man har litt mer kontroll og kan unngå de verste trollene. De profesjonelle CS spillerene som streamer aktivt på twitch ser ut til å ha et veldig fint forhold til fansen der. Er nok desverre lite å gjøre med trollene, man må bare prøve å unngå de.

Dunno1987
10 år siden

Interessant innlegg!

 

Profesjonelle spillere burde nok stort sett holde seg langt unna Reddit og andre fora hvor deres innsats diskuteres hvis ikke de er forberedt på å bli utsatt for rimelig heftig kritikk. Jeg følger CS scenen ganske tett og det som skrives på sider som hltv.org er stort sett fullstendig usaklig og ofte rett og slett slemt. Det er nok bedre å holde kontakt med fansen på en arene hvor man har litt mer kontroll og kan unngå de verste trollene. De profesjonelle CS spillerene som streamer aktivt på twitch ser ut til å ha et veldig fint forhold til fansen der. Er nok desverre lite å gjøre med trollene, man må bare prøve å unngå de.

 

Som man ser i barnehager og på barneskoler, er unger utrolig slemme med hverandre ganske ofte. Sier ting som virkelig sårer dypt inne i hjertet, oppfører seg som drittunger og fryser enkelte barn ut av gruppen. Skikkelig brutalt.

 

Er det ikke det samme man ser på sosiale medier og forum nå? Barnehage og barneskole oppførsel. Noen vokser aldri opp...

 

Er vel bare innenfor e-sport at utøverne kommuniserer direkte med fansen, klarer ikke komme på noen andre idretter hvor det er så kort vei mellom fan og utøver.

sp0ck
10 år siden

 

Interessant innlegg!

 

Profesjonelle spillere burde nok stort sett holde seg langt unna Reddit og andre fora hvor deres innsats diskuteres hvis ikke de er forberedt på å bli utsatt for rimelig heftig kritikk. Jeg følger CS scenen ganske tett og det som skrives på sider som hltv.org er stort sett fullstendig usaklig og ofte rett og slett slemt. Det er nok bedre å holde kontakt med fansen på en arene hvor man har litt mer kontroll og kan unngå de verste trollene. De profesjonelle CS spillerene som streamer aktivt på twitch ser ut til å ha et veldig fint forhold til fansen der. Er nok desverre lite å gjøre med trollene, man må bare prøve å unngå de.

Som man ser i barnehager og på barneskoler, er unger utrolig slemme med hverandre ganske ofte. Sier ting som virkelig sårer dypt inne i hjertet, oppfører seg som drittunger og fryser enkelte barn ut av gruppen. Skikkelig brutalt.

 

Er det ikke det samme man ser på sosiale medier og forum nå? Barnehage og barneskole oppførsel. Noen vokser aldri opp...

 

Er vel bare innenfor e-sport at utøverne kommuniserer direkte med fansen, klarer ikke komme på noen andre idretter hvor det er så kort vei mellom fan og utøver.

 

 

Helt klart, og det blir nok forsterket av den distansen man føler man har på sosiale medier. Det virker nesten som om man ikke tror det er ekte personer man snakker om og derfor kan skrive hva man vil. Du har nok rett i at e-sport utøvere er ganske unike i graden av kommunikasjon med fansen, men i det lange løp forutsetter nok det at fansen klarer å oppføre seg. Det kommer vel til et punkt hvor man rett og slett må trekke seg unna hvis det blir for mye drittslenging og da mister man jo den nære kontakten mellom utøver og fan, noe som ville være kjedelig for begge parter egentlig. 

KimG
10 år siden

Er vel bare innenfor e-sport at utøverne kommuniserer direkte med fansen, klarer ikke komme på noen andre idretter hvor det er så kort vei mellom fan og utøver.

 

I all annen idrett kan utøvere kommunisere direkte med fans, da spesielt via twitter. Er jo flere topp-utøvere som har konto på twitter.

 

Forskjellen er at esport utøvere deltar mer aktivt på sosiale medier enn de som utøver mer tradisjonell idrett.

 

Hvis esport utøvere blir så deppa av å lese dritt fra fans, så kan dem vel ta et steg tilbake fra sosiale medier? Det er ingen som tvinger dem til å lese all driten.

 

Drittunger finner vi i alle populære spill, og vi vil ikke bli kvitt denne oppførselen med det første, tviler på at vi vil bli kvitt den i det hele tatt. Turneringsansvarlige, moderatorer osv. må bare sette ned foten når det kommer til slik oppførsel, så blir vi ihvertfall kvitt det i turneringer.

 

Nå skal det også sies at det er enkelte pro spillere som oppfører seg noe ufyselig fra tid til annen også, så om fans ser at dem gjør det så følger dem etter som sauer og gjør akkurat det samme.

 

Vil også legge til at esport ikke er unntak når det kommer til drittslenging fra fans på sosiale medier (eller på andre arenaer). Dette er noe vi ser i all idrett.

Siste fra forsiden