Drar man frem en liste over spillene som topper populærhetsskalaen akkurat nå, må Riot Games' toneangivende MOBA League of Legends dukke opp ett eller annet sted. I lang tid har vi visst at millionvis koser seg i det lagbaserte konkurransespillet, men inntil nå har vi kun forholdt oss til spillertall fra 2012. Den gang skrøt Riot av å ha 12 millioner daglige spillere.
Ifølge The Wall Street Journal har dette tallet mer enn doblet seg de siste årene. League of Legends har nå over 27 millioner daglige spillere.
I tillegg har selskapet hatt over 7,5 millioner spillende samtidig, noe som betyr at også dette tallet har økt. I mars 2013 meldte de nemlig om en topp på «bare» 5 millioner.
Støttes av seertall
Det er ikke bare spillertallene som er høye for det velkjente gratisspillet. I fjor høst meldte Riot om at 32 millioner svippet innom verdensmesterskapsfinalen i konkurransespillet, etter et år med spilling mellom profesjonelle lag i ligaen LCS. Av 32 millionene målte spillselskapet 8,2 millioner samtidige seere. Summa summarum gjør dette at verdensmesterskapsfinalen er den mest sette esportsbegivenheten noensinne.
I League of Legends kjemper to lag på fem spillere om å ødelegge hverandres hovedbase, kalt Nexus. For å komme seg til fiendens Nexus må laget både samarbeide godt og slåss med andre laget, samt bryte seg gjennom flere forsvarsbarrierer. Hver spiller velger sin egen helt, og bygger denne gradvis opp i løpet av kampens løp. For å vinne må heltene samarbeide med hverandre.
MOBA-spillet er likevel ikke det som tjener mest:
Disse spillene tjente mest på mikrotransaksjoner i 2013 »