DETTE VAR EN APRILSPØK I SAMARBEID MED ARTPLANT og NRKBETA.NO. HVIS DET LIKEVEL KOMMER ET LARS MONSEN-SPILL, SÅ VET DERE HVEM SOM HADDE IDEEN.
Naturelsker Lars Monsen har skrevet flere bøker om sine villmarkseventyr, men ble for alvor kjent med programmet Canada på tvers på NRK i 2005. Siden den gang har vi sett han på tur i Nord-Norge og på Nordkalotten. Nå blir hans natureskapader spillmatisert.
Dette bekreftes på nettsidene til norske ArtPlant, som skal samarbeide med NRK om storproduksjonen som skal slippes på PC, PlayStation 3 og Xbox 360 våren 2009. ArtPlant er tidligere kjent for spill om Kaptein Sabeltann, Elias og Olsenbanden Jr., og er i disse dager i ferd med å ferdigstille sitt siste prosjekt, RidingClub Championship – et massivt hestespill. De er også i gang med et norsk MMO-spill satt i en fantasyverden.
– Omfattende prosjekt
Jack Kristoffersen, daglig leder i ArtPlant, er svært engasjert når han forteller om Lars Monsens Villmark:
– Dette blir det største prosjektet vi noen gang har begitt oss ut på, noe lignende er aldri gjort før. Vi lisensierte Oblivion-motoren for RidingClub Championship, og har blitt godt kjent med den de siste årene. Nå gleder vi oss voldsomt til å utnytte den til det fulle i et omfattende villmarksspill.
Lars Monsens Villmark vil i hovedsak basere seg på hans første TV-produksjon Canada på tvers, men vil også inneholde elementer fra utgitte bøker. Det betyr at vi får oppleve den mest utilgjengelige villmarka i verden. For å overleve, og ikke minst beskytte seg selv, må spilleren blant annet fiske og jakte.
– Jaktdelen er inspirert av Deer Hunter-spillene. I den ville naturen finnes all slags dyr, og spilleren må takle dette for å komme seg videre, sier Kristoffersen.
Spilleren kan enten spille gjennom kampanjen, eller dra på en fri eventyrferd i Alaskas ville natur. I kampanjen gjennopplever spilleren hele reisen fra nordøst-Alaska til Labrador-kysten til fots, på hundeslede, på ski eller i kano. Det hele foregår i vilt, tøft og ugjestmildt terreng, samt kilometer på kilometer med isøde.
Underveis blir man utfordret i ulike oppdrag og minispill. Det være seg å finne frem med kart og kompass, styre kanoen ned hissige stryk, manøvrere hundespannet i vanskelig terreng, temme en bjørn og holde hundene fornøyde. Underveis blir man belønnet med utstyr, opplåsbare minispill, villmarkstips og videosnutter.
Skal være autentisk
– Vi har hentet inspirasjon fra The Sims, Nintendogs og Lost in Blue. Det å holde seg selv og hundene i live skal ikke være en stadig tilbakevendende stressfaktor, men et element som setter en autentisk ramme rundt spillet. Kjernen i spillet er opplevelsen av vill, uberørt natur, og hvilke farer det fører med seg.
ArtPlant ser frem mot en internasjonal utgivelse:
– Vi har tro på at dette konseptet kan utvikle seg til en stor franchise, også i utlandet, og ser for oss flere tilleggspakker i årene etter den første utgivelsen, forteller Kristoffersen.
Lars Monsen var dessverre utenfor dekning da vi forsøkte å få en kommentar på dette prosjektet.