Det store, nye ordet denne vinteren ser ut til å være «folkefinansiering». Gjennom ulike kampanjesider kan spillmakere få realisert drømmene sine ved å la folket selv spytte i en slant, fremfor å måtte gå fra investor til investor og trygle om penger.
For spillerne selv fungerer kampanjene som en form for forhåndsbestilling, hvor de legger ut en valgfri sum for det spillet de gjerne vil se laget. Oppnår ikke spillet målsummen, blir spillerne heller ikke trukket for pengene de lovte bort.
Post-apokalyptisk suksess
Tidligere denne uka skrev vi om den ferskeste innsamlingskampanjen, hvor en håndfull av de opprinnelige spillmakerne ba om 900 000 dollar for å lage en oppfølger til åttitallsklassikeren Wasteland.
I løpet av 48 timer passerte Brian Fargo og kompani målsummen på 900 000 dollar, og i skrivende stund har prosjektet fått inn 1,14 millioner dollar fra rundt 20 000 givere.
Fremdeles gjenstår 32 dager igjen av kampanjen, og dersom prosjektet får inn halvannen million, har gjengen lovet å lage en egen OS X-versjon av spillet i tillegg til PC-utgaven.
Også eventyrspillet til Tim Schafer og hans Double Fine-studio har fått spillerne til å åpne lommebøkene. I løpet av den månedslange innsamlingskampanjen fikk spillegenden inn hele 3,34 millioner dollar – nesten tre millioner mer enn de i utgangspunktet ba om.
Det taktiske skytespillet til Halo:Reach-designer Christian Allen går det derimot ikke like bra for. Med 15 dager igjen av kampanjen har Allen og hans Serellan LLC-studio bare fått inn en drøy fjerdedel av den ønskede summen på 200 000 dollar.
Les også: Kommentar om «Crowd Funding»: Får vi en spillrevolusjon?