Krig og skyting er vanlig kost i mange spill, og mange av dem er lagt til eller basert på konflikter fra virkeligheten. Vanligvis byr ikke dette på særlig mye bry for spillutgivere og utviklere, men Konami har nå fått såpass besk kritikk for sitt actionspill Six Days in Fallujah at de har valgt å ikke utgi det.
Six Days in Fallujah er basert på en konflikt mellom amerikanskledede koalisjonsstyrker og irakiske opprørere som fant sted i 2004. Over tusen personer ble drept, inkludert nesten hundre amerikanske marinesoldater.
Overlevende soldater og familiene til flere av de drepte har i følge den japanske avisa Asahi anklaget spillet for å være smakløst og støtende, og Konami har nå rettet seg etter denne kritikken:
– Etter å ha sett de amerikanske reaksjonene på spillet og hørt meningene deres gjennom telefon og e-post har vi besluttet å ikke selge spillet. Vårt ønske var å formidle krigens virkelighet til spillerne slik at de kunne få følelsen av hvordan det var å være der, hevder en talsmann fra Konami.
Six Days in Fallujah er utviklet av amerikanske Atomic Games og skulle slippes på PC, Xbox 360 og Playstation 3 i Statene en gang i 2010. I tidligere pressemeldinger ble det lovet mye om hvor autentisk og realistisk spillet skulle bli, og utvikleren skal ha konsultert et stort antall soldater som var til stede under kamphandlingene.
I følge Los Angeles Times skal tidligere marinesoldater ha tatt initiativet til å utvikle spillet med håp om å kommunisere hvordan kampene i Fallujah faktisk foregikk:
– TV-spill kan kommunisere intensiteten og tyngden av krig til et publikum som ikke er interessert i å lære om det gjennom History Channel eller i et klasserom. I en alder hvor alle er på nett eller spiller spill er dessverre ikke folks fantasi det den en gang var. For denne gruppen er kanskje ikke bøker i stand til å formidle krigens intensitet og kaos på samme måte som et spill, forteller Mike Ergo, som deltok i kampene i Fallujah.
Det er uvisst om Atomic Games beholder rettighetene til spillet, og om de i så fall vil se etter en ny utgiver.