VR-briller fra både Oculus og HTC sendes nå ut verden over, og folk får endelig førstehåndserfaring med den nye teknologien. Spill er blant innholdet som er mest diskutert til nå, men også nye seeropplevelser med virtuelle kinosaler og 360-gradersvideo er på stoffplanen.
Valve eksperimenterer tydeligvis også med nye seeropplevelser. I snutten øverst i artikkelen, som ble lagt ut på de offisielle Steam VR-sidene, kan du se et eksempel på hvordan en seeropplevelse av en Dota 2-kamp kan fortone seg i VR.
I VR-modusen ser man fremdeles kampen på en skjerm inne i det virtuelle rommet, men under skjermen kan man se et oversiktskart som viser hvor spillerne befinner seg. VR-rommet byr også på figurer av alle de 10 heltene som spiller i kampen, i tillegg til muligheten for å få opp grafer som viser hvordan lagene ligger an. Alt i alt ser det ut som om poenget er å vise mindre på skjermen, og heller vise denne ekstrainformasjonen på andre måter.
Det er ikke kjent om, eller når, Valve planlegger å slippe denne VR-delen av Dota 2, men med tanke på at storturneringen The International finner sted i august blir vi ikke overrasket om vi ser noe før da.
Forsendelsesproblemer
Oculus begynte å sende ut sine Rift-briller helt på tampen av mars måned, mens HTC begynte å sende ut Vive briller 5. april.
Begge to har dog støtt på problemer med leveringen – Oculus sliter med å få tak i deler, noe som hindrer produksjonen, mens noen HTC-kunder har fått beskjed om at forhåndsbestillingen deres er kansellert. Sistnevnte skal være et enkelt problem med et betalingsselskap, så det ordnes etter alt å dømme enkelt.
Sony jobber også med sine egne briller, og har noen kjøreregler.
Sony setter minstekrav om 60 bilder i sekundet på spill til PlayStation VR »