Selv om Wizardry-serien i stor grad later til å være glemt i dag, er den en av de aller viktigste seriene i rollespillenes historie. Det første Wizardry-spillet kom ut i 1981, og introduserte en rekke elementer vi i dag tar for gitt. Det var blant annet det første rollespillet der du fikk kontroll over mer enn én figur samtidig, og leverte både taktisk kamp og et svært involverende magisystem.
Da det kanadiske spillselskapet Sir-Tech lanserte spillet, først på den primitive datamaskinen Apple II, ble det mottatt med stor jubel. Året etter var spillet så populært at bladet Sofline beskrev det som et eget fenomen.
Ikke bare skulle Wizardry vise seg å bety mye for utviklingen av vestlige rollespill, men var også svært viktig i en helt annen del av verden, nemlig Japan. Den japanske versjonen ble nemlig svært populær, og var en av de viktigste inspirasjonskildene for Dragon Quest, spillet som i stor grad la grunnlaget for JRPG-sjangeren.
Serien relanseres på nettet
Nå er Wizardry-serien endelig tilgjengelig via digital distribusjon, takket være nettbutikken GOG. Dessverre er kun seriens tre siste spill tilgjengelige for øyeblikket. Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge og Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant selges i en samlepakke, og er tradisjonelle, gruppebaserte førstepersons rollespill der du beveger deg gjennom labyrintaktige miljøer fulle av fiender. Pakken inkluderer både originalutgaven og «gull»-versjonen av Wizardry VII.
Wizardy 8 ble lansert 11 år etter Wizardry VII, og var under utvikling i hele ni år. I motsetning til forgjengerne er dette et spill satt til en fullstendig tredimensjonal verden, men har det samme detaljfokuset som sine forgjengere. Wizardry 8 ble det siste spillet utviklet av Sir-Tech før det selskapet la ned virksomheten. Passende nok havnet rettighetene til slutt i Japan, hvor serien lever videre den dag i dag.
Les også: Hva tenkte de på? – med en seksjon om de tidlige Wizardry-spillene
Les også: Kroken på døra for Kickstarter-spel