Sjakkspillet Battle Chess dukket først opp i 1988, og gjorde seg bemerket ved at alle brikkene var animerte figurer som tok knekken på hverandre på blodig – og ofte komisk – vis. Spillet ble introdusert på Amiga, men kom etter hvert til omtrent alt av plattformer, og fikk også et par oppfølgere.
Født på ny
Nå er spillet i ferd med å få en nyversjon. Den dukket nylig opp på Steams «early access»-tjeneste, og skilter selvsagt med oppgraderinger både for presentasjonen og de datastyrte motspillerne.
Spillet skilter også med nettbasert flerspiller, samt ulike øvingsdeler og scenarier der du utfordres til å løse spesifikke situasjoner med et begrenset antall trekk.
Utgivelsen er det fortsatt Interplay som står for, og utviklingen foregår hos et studio ved navn Olde Sküül. Det består av veteraner fra EA, Interplay, Westwood og SSI, og ledes av Rebecca Heineman – som var involvert i den originale serien på åtti- og nittitallet.
I tillegg til Windows-versjonen er det meningen spillet skal komme til iOS. Det er ikke klart når den ferdige versjonen skal lanseres.
Produsenten for originale Battle Chess var forøvrig Brian Fargo. I dag er hans nye selskap, inXile, aktuelt med rollespillene Wasteland 2 og Torment: Tides of Numenera.