Det nærmer seg to år siden vi forrige gang fikk ta del i kampen mellom ISA (Interplanetary Strategic Alliance) og Hellghast-imperiet. Guerrilla Games har den siste tiden kjørt beta-tester på flerspillerdelen og vi har fått være med. Betatesten avslører ingenting om historien i enspillerdelen, og den har heller ikke Move-støtte, så disse elementene forblir hemmelige for en stund.
Spillmodier
Det første som møter oss når vi trer inn i Killzones gråtonede verden er de ulike spillmodiene. Alle modiene er lagbaserte og plasserer deg enten på ISA- eller Hellghast-laget. Guerrilla Warfare er en standard lagkampmodus hvor det gjelder å drepe flest mulig motstandere. Det laget som først oppnår et satt antall drap eller har registrert flest drap når tiden går ut, vinner spillet.
Operations er en modus hvor ISA-styrkene er på fremmarsj og skal fullføre en rekke oppgaver før tiden renner ut, som for eksempel å plante bomber på strategiske steder. Hellghastenes rolle er naturlig nok å hindre dem i å fullføre oppdragene sine. Litt underholdende er at det i denne modusen blir laget små videosnutter av "flinke" spillere innimellom som en liten belønning. En fin måte å få litt historiefortelling inn i de hektiske skuddvekslingene.
Den siste modusen, og i mine øyne den mest underholdende, er Warzone. Her får lagene ulike oppdrag som skal fullføres, og når et oppdrag er over presenteres et nytt og annerledes oppdrag. Det veksles mellom hvilket lag som må angripe og hvilket lag som må forsvare, og oppdragene er eksempelvis å beskytte visse områder, drepe en bestemt person på motstanderlaget på kort tid, plante bomber eller lignende. Hvor de to første spillmodiene nå virker litt statiske og ordinære, er det mer liv i Warzone, og selv om det ikke er revolusjonerende på noen måte, er det moro å hvordan de ulike oppdragene kan endre maktbalansen i kampene.
Klasser
Når vi så har valgt spillemodus kan vi også velge hvilke klasse vi ønsker å være. Disse er relativt like, men det er små forskjeller som krydrer kampene. Engineer har muligheten til å sette opp et automatisk maskingeværtårn og også hacke andres tilsvarende tårn. Man er utstyrt hovedsakelig med automatvåpen. Marksman er ikke overraskende utstyrt med snikskytterrifle, og kan gjøre seg usynlig både for det blotte øye og for radar. Tactician kan fange nye områder hvor lagkamerater kan begynne etter de har avgått ved døden, og kan også gjøre fiender synlige på radaren. Han har også mulighet til å kalle inn en flyvende drone til å angripe fiender og er hovedsakelig utstyrt med automatvåpen.
Min favorittklasse, Infiltrator, kan forkle seg som motstanderlaget for å snike seg inn bak fiendens linjer og ta livet av motspillerne når de minst venter det. Han kan også løpe raskere og er utstyrt med nærvåpen som hagle. Til slutt finner vi Field Medic som kan gjennoplive falne medsoldater og også lege både seg selv og allierte spillere. Han kan også få med seg en legende robot og er utstyrt med nærvåpen.
Du kan se litt gameplay i den korte flerspillertraileren under:
Erfaringspoeng og oppgraderinger
Det er riktignok ikke slik at du starter med alle disse ulike egenskapene. Du må på kjent vis spille en del for å tjene inn erfaringspoeng. Hver gang du går opp et nivå, får du et poeng som du kan bruke til å låse opp nye, eller forbedre egenskaper eller våpen til den klassen du ønsker. Det positive med et slikt system er at du får forme karakteren din etter hvordan du ønsker å spille. Det negative er selvfølgelig at det ikke oppfordrer til å prøve andre måter å spille på, da du nærmest blir tvunget til spesialisering. Men det gir et visst eierskapsforhold til en ellers så anonym karakter.
Erfaringspoengene fordeles hovedsakelig etter hvor flink du er til å drepe fiender. Du får ekstrapoeng hvis laget ditt vinner eller hvis du er den spilleren som fullfører ulike del-oppdrag, men mest av alt gjelder det her å knerte så mange motstandere som mulig. Spiller du dårlig kan det gå mange kamper uten at du gjør noen særlig fremgang, men er du i den berømte flytsonen kan du sope inn masse erfaringspoeng på hver enkelt runde og klatre raskt i systemet. Selv slet jeg lenge med å komme meg til nivå to, men fra to til fem gikk på tre runder.
Kart
Det er et svært begrenset antall kart som er tilgjengelige i betaen. Det meste foregår på Frozen Dam som navnet tilsier er en stor demning i et snølandskap. Dette kartet har mange trange ganger og broer og egner seg godt til klassiske nærkamper mellom lagene. Den har flere strategiske punkter det er mulig å forsvare, som gjøre det mye mer underholdende med de ulike oppdragene.
De andre to kartene vi har fått tilgang til er kun tilgjengelige i Warzone-modusen. Turbine Concourse SE-6 er et uoversiktelig og nedbrutt industrilandskap. På dette kartet har man tilgang til Jetpacks, som gjør det mulig å hoppe og sveve rundt på landskapet. Dette gjør kampene mer kaotiske og det er vanskeligere å organisere lagene. Det noe ustrukturerte kampbildet gjorde dette kartet litt kjedelig. Det siste kartet heter Corinth Highway og er en gammel motorvei som er gjort om til en krigssone. Her har man tilgang på store mekaniske kjøretøy og stasjonære tungvåpen. Masse eksplosjoner, men underholdende å spille på, selv om det kan være utrolig vanskelig å bryte gjennom fiendens linjer.
Du kan se glimt av alle de tre kartene i beta-trailere under:
Utseende
Killzone-universet ser generelt litt grått og trist ut. Det passer forsåvidt bra til den dystopiske fremtiden som spillet presenterer, men etter at så mange andre spill har presentert sine dystopiske fremtidskriger i de samme grå og brun-nyansene ønsker man etter hvert å se noe nytt. Landskapene skiller seg ikke ut, og føles øyeblikkelig noe generiske. Det ryktes at spillet skal ta oss med både inn i jungler og ut på havet så vi kan jo håpe på noen litt friskere omgivelser også.
En ting jeg bet meg merke i var de nye animasjonene for når fiender dør og for nærangrep. Dreper du noen med jetpack kan personen bli slengt avgårde. Nærkampdrapene har blitt mer brutale og passer godt inn i de ellers så blodige krigene. Når du først sniker deg inn på en fiende, hvorfor ikke kjøre kniven din inn i hjertet hans, eller kanskje gjennom øye? Eksempler på sistnevnte ser du i videosnutten under:
Tekniske utfordringer
Det er ikke rettferdig å på noen måte kritisere spillet for tekniske elementer som svikter på dette stadiet. Dette er tross alt grunnen til denne betatesten. Men Sony har en litt frynsete historie når det gjelder å gjøre online-opplevelser så sømløse som mulig. Der Microsoft mer eller mindre har perfeksjonert dette på Xbox 360 har nettspilling på Playstation 3 variert veldig fra spill til spill. Guerrilla Games har mye å gjøre for å komme seg opp på et akseptabelt nivå her, da spillet foreløpig sliter med å koble sammen spillere og laste inn kart riktig. Man mister oppkobling, man kommer ikke inn i spill og man blir sittende i lobbyer i evigheter. Så langt veldig variabelt, men jeg regner med at et spill som Sony satser så mye på vil få dette på plass før slipp.
En annen utfordring som må løses er såkalt "rage quitting". Jeg opplevde flere ganger at laget mitt var i ferd med å vinne og da det gjenstod ti sekunder koblet spillverten fra og vi som vant fikk ingen erfaringspoeng. Dette har blitt et kjent problem og er ofte vanskelig å løse på en fornuftig måte, men jeg håper våre nederlandske venner klarer å ordne den biffen før spillet slippes i februar til neste år.