Det finnes en mengde profesjonelle TV-spillere der ute, og de lever av å spille alt fra StarCraft 2 til Defense of the Ancients. Men hvor mange har du hørt om som lever av å modifisere spill? Vel, etter den seneste oppdateringen ser det ut til at noen utvalgte få kan leve av å lage utstyr til Team Fortress 2.
Det er spillnettstedet CVG som videreformidler tall fra første runde av Valves nylig lanserte spiller-til-spiller-marked. Rob Laro, Shawn Spetch, Steven Skidmore, Spencer Kern, and Shaylyn Hamm fikk æren av å lage de første gjenstandene til spillet, og nå har de i gjennomsnitt tjent 250 000 norske kroner hver.
Dette markedet er en ny funksjon i det såkalte Steamworks-systemet, og Team Fortress 2 er foreløpig det eneste spillet som benytter det. Det er ikke kjent akkurat hva slags innhold som har solgt så godt.
Disse er ikke de eneste som har laget innhold til spillet, og andre spilleres kreasjoner vil skyves ut med tiden. Denne forsinkelsen skyldes at Valve ønsker å sette markedet på prøve før de åpner slusene.
– Det er uvirkelig at så mange vil kjøpe spillerlagde gjenstander. Responsen har virkelig overgått mine villeste forventninger. Det er ingen tvil om at det er en massiv etterspørsel etter slik brukerskapt innhold i Team Fortress 2, og jeg håper slike markeder blir en del av andre spill også, sier Spencer Kern, som er en av de heldige skaperne.
Det er god grunn til å tro at dette er noe flere spill vil dra nytte av med tiden, i hvert fall om vi skal tro Valve-sjef Gabe Newell.
– I en tid hvor innholdsprodusenter strever med et marked og en teknologi i endring sender Steam-fellesskapet en klar beskjed med disse utbetalingene. Plattformer som tillater slik bruker-til-bruker-utveksling av digitale tjenester kommer til å bli veldig godt mottatt, fordi de er mer effektive i å forene spillere og utviklere.