Kan du tro at dette er en Doom 2-modifikasjon?

Overlevelsesspillet Total Chaos gjør så mye med 1994-skyteren at det knapt ligner.

Kan du tro at dette er en Doom 2-modifikasjon?
WadaHolic

Normen for modifikasjonsmiljøet er stort sett å ta utgangspunkt i et spill som er gitt ut etter at Barack Obama ble valgt til president. Derfor er det litt overraskende at modderen «WadaHolic» som bak overlevelsesmodifikasjonen Total Chaos har valgt å bruke 20 år gamle Doom 2 som en grobunn, i stedet for noe mer spenstig – noe som betyr at man må ha enten Doom 2 eller en av kildeporteringene GZDoom eller Zandronum.

Omfattende arbeid i GZDoom Builder.

I Total Chaos skal spilleren klare seg alene på en forlatt øy, dediktert til utvinning av kull. På veien nøster man opp i mysteriet om hvor det har blitt av arbeiderne, og må klare seg på de begrensede resursene som er etterlatt. I tillegg er det ett eller annet skummelt i kulissene som man må forsvare seg mot så godt man kan, slik det alltid er i slike spill.

– Det er ingen skytevåpen i Total Chaos, og spilleren må derfor stole på sin egen kløkt og benytte seg av det som ligger i omgivelsene for å forsvare seg selv, beskriver WadaHolic på nettsidene til spillet.

Tanken er å lempe inn en flerspillermodus, men den kommer ikke til å være tilgjengelig når modifikasjonen først lanseres. Planen er at skrekksultne skal få slukket sulten med en betaversjon senere i år.

Gammel spillmotor med en vri

Det er ingen tvil om at Doom 2 ligger bak alt.

Å benytte seg av en 20 år gammel spillmotor i stedet for å dra nytte av nyere og mer sofistikerte grobunner, er interessant nok i seg selv. Ifølge den ivrige spillpønskeren er det rett og slett egen interesse som står bak det uortodokse valget.

– Det er gøy å pusle med gamle ting, forteller han.

Det er heller ikke slik at dette er bare Doom 2-motoren. WadaHolic har selv lempet inn støtte for OpenGL, muligheten til å se seg rundt med musa og en rekke andre ting til spillet. Snekringen gjør at spillet kan se ut slik som det gjør, med høyoppløselige teksturer, 3D-modeller og filtre. Men som WadaHolic demonstrerer med å slenge inn et par Doom 2-monstre i et av skjermbildene ligger originalspillet bak fasaden.

Å gi spill en grafisk overhaling er en populær form for modifikasjon.
Slik ser Grand Theft Auto IV ut om du putter på en modifikasjon »

Total Chaos-teaser.

Siste fra forsiden