I fjor ryddet John Carmack pulten sin i id Software-kontorene etter 22 år hos selskapet, og jumpet over til VR-brilleutvikleren Oculus VR. Den historierike spilldesigneren og -koderen tok på seg vervet som teknisk sjef etter å ha vært svært interessert i VR-brillene Oculus Rift i lang tid.
Pludrer med spillutvikling
Det ser likevel ut som om Quake- og Doom-skaperen ikke bare vil holde seg til det rent tekniske. Nå skal han være godt i gang med å pludre med spill også, forteller Oculus-sjef Brendan Iribe til Engadget.
– Han jobber med mye spennende teknologi. Men hjertet og sjelen og historien ligger helt klart på spillutviklingssiden. Det har alltid vært Epic [Games, journ.anm] utgangspunkt, og det er det som har latt dem lage det de har laget. Det har helt klart vært id's og John Carmacks tankegang, forteller Iribe, og viser med de to eksemplene til at man må bruke teknologien man lager selv også.
Vil satse på intern utvikling
Nå vil Oculus bygge opp sitt eget spillutviklingsteam, forteller Iribe videre, og understreker at målet er å ha en åpen struktur i selskapet. Dette initiativet er i oppstartsfasen akkurat nå, men at planen er å utvide utviklingsplanene med tid.
I tillegg til å utvikle sine egne spill vil de fortsette å samarbeide med eksterne utviklere, og listen over interesserte parter vokser seg stadig større.
VR-brillene Oculus Rift ble først en stor snakkis i 2013, og etter alt å dømme fortsetter praten inn i 2014 også. Under CES-messen denne uken trakk Oculus VR sløret av en ny protopy kalt Crystal Cove, som gjør flere store forbedringer sammenlignet med fjorårets utviklersett.
Den nye og forbedrede utgaven av brillene bytter ut den lavoppløselige LED-skjermen med en hakket bedre OLED-skjerm. Andre merkbare forskjeller er en mye bedre responstid, bevegelsessensorer for hodesporing, og mindre «motion blur» – en særs god nyhet for de som kan bli småkvalme av opplevelsen.
Til og med utviklerne har slitt med kvalme-effekten:
Oculus-sjefen ble kvalm av VR-brillene »