Reggie Fils-Aime, den vennlige kjempen som leder Nintendo of America, hevder 9 millioner jenter og kvinner regelmessig spiller på Wii. Han mener dette utgjør gode 80 prosent av de 11 millionene jenter som delter i kjernemarkedet for spill – det er verdt å merke seg at det ikke er snakk om såkalte casual-gamere, men storforbrukere av videospill på linje med de siklende hordene av Modern Warfare 2-entusiaster.
Dette er ikke bare et resultat av Nintendos iboende dametekke, men av strategiske beslutninger tatt for å utvide markedet, den såkalte ”Blue Ocean”-strategien Nintendos japanske overhode Satoru Iwata presenterte i forkant av Wii-lanseringen i 2006. Fils-Aime påpeker at Microsoft og Sony har henholdsvis 11 og 9 prosent av det kvinnelige markedet.
Nintendo anslår at det finnes omkring 33 millioner mannlige gaming-entusiaster, men at det kvinnelige spillmarkedet vokser raskere og vil utgjøre stadig en stadig større andel av det totale markedet: Andelen kvinnelige gamere gikk opp 5% mellom 2008 og 2009, hovedsakelig på grunn av Wiis popularitet.