Den 27. oktober avholdt vi finalene i vår store spillturnering her på Gamer’s Paradise. Blant spillene det ble tevlet i foran publikum på Oslo City var StarCraft II. Etter flere innledende kvalifiseringsrunder på nett var det to spillere fra det norske laget GamersLeague som skulle gjøre opp om seieren. De to finalistene var Jens «Snute» W. Aasgaard mot unggutten og utfordrer Eik «GLEiki» Johannes Nysted Grødem.
Det ble en uhyrlig spennende finale, der Snute tok en oppskriftsmessig 2-0 ledelse og så ut til å gå mot en seier. Det ville ikke GLEiki ha noe av, og etter 3 intense kamper var det til slutt den unge utfordreren som gikk av med seieren og premiepotten på 2000 kroner, samt en hel drøss med spillutstyr fra Mad Catz. Finalekampene ble kommentert av e-sport-ringrevene Tom-Egil «Hoppeh» Fossåskaret og Richard «RiChY» Rørmark fra GamersLeague, og kan alle sammen sees i opptak i vårt videoarkiv.
Motstanderen overrasket fjorårets vinner
Etter finalen slo vi av en prat med de to finalistene, samt Richard Rørmark som i tillegg til å kommentere finalen også er lagkaptein for de to GamersLeague-spillerne.
– Fortell litt om matchen?
– Vi kan jo ta det kamp for kamp, foreslår GLEiki. Første kamp gjorde jeg en stor tabbe, og mista scouten min. Det er ganske dårlig mot Zerg [rasen Snute spilte, journ.anm] som da kan gå all-in og vinne, uten at jeg vet hva han foretar seg. I tillegg vet jeg ikke helt hvordan jeg skal blokke av zerglings i kartet vi spilte på. Jeg gjorde noe veldig dumt da jeg så gikk ut med hæren min, mistet nesten alle enhetene og dermed tapte kampen.
Videre forteller GLEiki at han i andre kamp gikk for en litt annen taktikk. Snute forsvarte seg med nebb og klør, og spilte rett og slett også best i den andre kampen, men GLEikis taktikk kom likevel ganske overraskende på fjorårets vinner.
– Greide du å forutse hva GLEiki kom til å gjøre her?
– Nei, akkurat der var jeg ganske uforberedt, men heldigvis gikk jeg for en strategi som fungerer ganske greit mot det han gjorde, forklarer Snute. Når jeg så hva han var i ferd med å gjøre, greide jeg å holde unna uten å ta for mye skade. Når han da hadde vært såpass grådig, kunne jeg straffe han ganske hardt og komme tilbake. Kaptein Richard skyter inn at GLEiki hadde opp imot 20 arbeidere for mye, på det meste 88 på en gang. Det var stor enighet rundt bordet om at GLEiki var altfor grådig i det andre kampen.
Snudde seg totalt
På tross av den labre starten endret ting seg drastisk for GLEiki etter disse to tapene.
– Resultatet var altså 2-0 til Snute etter to kamper – hva skjedde så i tredje?
– Jeg startet igjen med en Stargate, slik jeg gjorde i den første kampen. Men jeg bestemte meg for å spille forsiktig og reaktivt, og ikke like aggressivt denne gangen. Snute så hvordan jeg spilte ganske tidlig, men hadde noen angrep mot en av mine baser som ikke gikk så bra som han sikkert håpet. Så valgte han en type enheter som fungerte veldig dårlig mot det jeg hadde, og kampen var på mange måter avgjort, forteller GLEiki.
Kapteinen skyter igjen inn og forteller om en alternativ taktikk Snute her kunne gjort. Ved å ha spilt litt mer aggressivt kunne han muligens tatt ut økonomien til GLEiki, og dermed satt seg selv i en mye bedre posisjon til å vinne gamet, og hele finalen. I ettertid innser Snute at han ikke var helt på topp i finalen. Han hadde en følelse av at han ikke kunne spille slik han har trent på, fordi GLEiki kjenner spillestilen hans så godt.
Dette var også et problem under den fjerde kampen, selv om det hele ble mer jevnt. GLEiki ble litt overrasket over at Snute presset så hardt på som han gjorde, men hadde heldigvis bygget slik at det ikke var umulig å forsvare seg. Til slutt fikk GLEiki utviklet noen viktige enheter før Snute fikk summet seg, og det ble til syvende og siste dette som avgjorde kampen.
Snute forteller at han antok at GLEiki gikk for en type taktikk, men at dette viste seg å være feil.
– Det å anta noe i StarCraft II er en ganske dårlig ide. Det er veldig risikabelt å spille en spesialstrategi for å kontre en annen. Den fjerde kampen mellom meg og GLEiki er et godt eksempel på nettopp dette.
– Brukte taktikk som Snute har problemer med
Før den femte kampen var GLEiki veldig i tvil om han skulle gjøre det samme som i fjerde, og valgte å prøve noe litt mer dristig.
– Jeg bestemte meg til slutt for å spille en taktikk der jeg later som jeg spiller en spesifikk type build, men i realiteten går for noe helt annet. Snute forklarer at han var temmelig sikker på hva det egentlig var GLEiki prøvde på, uavhengig av den misvisende åpningen. Dette har vært en type taktikk han ikke er helt komfortabel med, og som har resultert i noen tap i det siste.
– Jeg visste at det kom, men svaret mitt var altfor dårlig. Det var veldig vanskelig å tenke klart i en slik situasjon, spesielt hvis man er litt nervøs og har tapt mot den samme taktikken før, erkjenner Snute.
Diskusjonen dreier over i ulike taktikker, løsninger og andre valg Snute kunne ha gjort for å kontre GLEiki bedre. Snute kunne for eksempel ha prøvd å bygge annerledes, eller prøvd å angripe på en annen måte. For en utenforstående er det imponerende å høre hvor mye kunnskap de sitter inne med, og hvor detaljert spillerne i ettertid kan sitte å analysere kampene sine.
Det ble GLEiki som stakk av med seieren etter et spennende comeback. Dersom Snute – som allerede hadde vunnet de to første kampene – hadde stukket av med seieren under tredje kamp, hadde det hele vært avgjort. At GLEiki under så stort press greide å vinne tre på rappen er derfor svært imponerende.
– Hvordan føltes det å vinne en slik turnering, mot den antatt beste norske spilleren i StarCraft II?
– Det føles veldig bra å vinne, men det føltes samtidig litt dårlig fordi jeg i den siste kampen gikk bevisst for en taktikk jeg visste Snute hadde problemer med, forteller GLEiki.
– Hva tenker du om dette Snute?
– Det er helt greit, det er dessverre slik at jeg begynner å bli vant til å tape finaler på denne måten. Jeg har tapt så mange turneringer den siste tiden mot Protoss og denne taktikken at det nesten begynner å bli en vane. Det er noe som må gjøres, og det er noe jeg helt klart må jobbe mye med videre.
– Lavere nivå i Norge
– Hva synes dere om turneringen?
– Jeg synes det var et veldig bra initiativ. Det var veldig bra organisert, slik at man kunne bli med i den kvalifiseringsrunden man hadde mulighet til. Generelt så synes jeg hele turneringen har gått veldig bra, og opplegget har vært bra hele veien, sier GLEiki.
– Hva tror dere et slikt arrangement som dette har å si for e-sport i Norge?
– Jeg tror litt av hensikten med denne turneringen var å få det litt mer ut blant folk, vise at det eksisterer og vise fram de gode sidene rundt det vi holder på med. Personlig synes jeg det er veldig bra, forteller Snute.
– Hvis vi beveger oss litt utenfor Norge, så har du spilt turneringer over hele verden, Snute. Hvordan er nivået i Norge sammenlignet med resten av verden?
– Generelt sett er det mye lavere. Men man skal allikevel ikke ta noe for gitt. De to antatt beste spillerne i Norge, Targa og meg selv, har jo flere ganger blitt slått ut av spillere som er lavere på rangeringen enn oss. Mange av de spillerne som er best i Norge er fremdeles unge, og det er nok litt av grunnen til at de ikke reiser like mye som jeg har hatt muligheten til.
– Du har kommet deg opp på et nivå der du faktisk lever av dette?
– Ja, lever så vidt i hvert fall, ler Snute. Det er dette som er jobben min.
– Gjelder dette også deg, GLEiki? Lever du av spillingen?
– Nei, ikke per i dag. Jeg har ikke tjent så mye på StarCraft II enda, og akkurat nå er jeg ikke på et nivå der jeg tror jeg er god nok til å leve av det. Skulle det være slik at jeg i fremtiden blir såpass god, kan det hende jeg vurderer det da. Først og fremst skal jeg gjøre ferdig skolen.
Snute forteller videre at spillingen er mer enn bare en vanlig jobb.
– Det blir til hele livet ditt, og det er noe du må være villig til å gjøre. 10 – 11 timer om dagen er ikke uvanlig. I tillegg til dette har du alle reisene. Du har ikke tid eller mulighet til å slappe av og ta det rolig hvis du skulle ha et ønske om å tjene penger på dette.
Kaptein Richard forklarer at det norske StarCraft II-miljøet er forholdvis lite. De aller fleste av de høyeste rangerte spillerne i Norge, om lag 150 stykk, er med i organiserte lag, slik som Gamers League. Innad i disse lagene er det ganske godt samarbeid.
Både Snute og GLEiki er i Gamers Leagues spillerstall, der Richard fungerer som kaptein og en form for trener. De har et godt samhold i laget, og snakker sammen på daglig basis. Han innrømmer at de kanskje ikke er gode nok til å trene med og mot hverandre, og at de kan bli bedre på nettopp dette.
Miljøet i Norge er lite sammenlignet med for eksempel Sverige, der e-sport ikke er like uglesett og ukjent som her til lands. Der dekkes det mye mer i media, og de beste og mest kjente spillerne er nesten for kjendiser å regne. Det har blitt mer akseptert som en form for idrett i nabolandet, og Richard håper turneringer som dette er med å bidra til den samme holdningen i Norge.
Han tror det viktigste denne turneringen gjør er å vise hvor positivt videospill kan vøre. Det å bryte ned visse fordommer og vise at videospill også har denne konkurransekvaliteten, er veldig viktig og positivt for det norske e-sport-miljøet.
– Hva er det neste på programmet for finalistene?
– Jeg må lære meg å spille da, så jeg kan gjøre jobben min, ler Snute.
– Det er en del skole i tiden fremover, så jeg regner dessverre med at det blir lite tid til spilling, svarer GLEiki.
Snute skal til Las Vegas i slutten av november for å spille i IPL 5, en av de største turneringene dette året. Vi ønsker han lykke til der, og gratulerer GLEiki nok en gang med seieren i vår StarCraft II-turnering.
Les også: Intervju med Counter-Strike: Global Offensive-finalistene