Oculus har i en pressemelding annonsert at de har sikret seg om lag 90 millioner kroner fra investorer. Pengeflommen skal hjelpe med å få VR-brillene Oculus Rift i hendene på forbrukere, noe Oculus har jobbet med en stund nå.
Av storinvestorene har to firma også fått innpass i Oculus’ styre – representanter fra både Spark Capital og Matrix Partners har nå muligheten til å påvirke utviklingen av firmaet fra innsiden. Spark Capital er kjent for å ha støttet prosjekt som Twitter og Tumblr, mens Matrix Partners har vært på ballen med tidlige innskudd i blant annet Apple og SanDisk.
Til sammenligning med den nye pengeinjiseringen greide Oculus å samle inn om lag 14 millioner kroner fra folkefinansieringstjenesten Kickstarter i fjor, der ivrige forbrukere punget ut for en sjanse til å realisere den virtuelle fremtiden. En god del valgte også å bruke 300 dollar for å få tidlig tilgang på utviklerverktøyet, som ble sendt ut i puljer tidligere i år.
Jobber med høyoppløselig forbrukerutgave
Vi fikk selv se hvordan den virtuelle fremtiden kan utarte seg for en måned siden. Gamer.no-journalist Audun Rodem prøvde ut brillene med en rekke spill og teknologidemoer, og ble positivt overrasket over hvordan det føltes å fordype seg i de virtuelle verdenene. Bare synd at han ble så inn i hampen kvalm av det.
Oculus jobber nå med en høyoppløselig utgave av Rift som etter planen skal ut på det generelle forbrukermarkedet. Denne har flere forbedringer over den tidlige utviklerutgaven, blant annet bedre hodesporing og trådløs signaloverføring. Vi fikk selv se på den nye utgaven under årets E3-messe, og jobber med å få ut en tekst om den oppdaterte opplevelsen.
Sony elsker Oculus Rift
VR-brillene har siden avdukingen i fjor fått en rekke støtte fra velrenommerte utviklere verden over. Minecraft-pappa Markus «Notch» Persson, Valve-gründer Gabe Newell, og DayZ-skaper Dean Hall er noen av navnene som har meldt sin interesse.
Nylig kunne PlayStation 4-topp Shuhei Yoshida fortelle at også de digger Oculus Rift i et intervju med Engadget. Japaneren var dog ordknapp på spørsmål om kommende PlayStation 4 kom til å støtte brillene etter hvert.
Les også: Valve har klokkertro på virtuell virkelighet Les også: Vår tidlige test av Oculus Rift
Her ser du hvordan det var for Gamer.no- og Hardware.no-redaksjonen å prøve ut Oculus Rift for første gang.