Investorpengene velter inn for Oculus Rift

VR-brillene har sikret seg 90 millioner kroner fra nye partnere.

Oculus har i en pressemelding annonsert at de har sikret seg om lag 90 millioner kroner fra investorer. Pengeflommen skal hjelpe med å få VR-brillene Oculus Rift i hendene på forbrukere, noe Oculus har jobbet med en stund nå.

Av storinvestorene har to firma også fått innpass i Oculus’ styre – representanter fra både Spark Capital og Matrix Partners har nå muligheten til å påvirke utviklingen av firmaet fra innsiden. Spark Capital er kjent for å ha støttet prosjekt som Twitter og Tumblr, mens Matrix Partners har vært på ballen med tidlige innskudd i blant annet Apple og SanDisk.

Utviklerutgaven av Oculus Rift. Det ferdige forbrukerdesignet vil nok bli en del annerledes. (Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no) Vis mer

Til sammenligning med den nye pengeinjiseringen greide Oculus å samle inn om lag 14 millioner kroner fra folkefinansieringstjenesten Kickstarter i fjor, der ivrige forbrukere punget ut for en sjanse til å realisere den virtuelle fremtiden. En god del valgte også å bruke 300 dollar for å få tidlig tilgang på utviklerverktøyet, som ble sendt ut i puljer tidligere i år.

Jobber med høyoppløselig forbrukerutgave

Vi fikk selv se hvordan den virtuelle fremtiden kan utarte seg for en måned siden. Gamer.no-journalist Audun Rodem prøvde ut brillene med en rekke spill og teknologidemoer, og ble positivt overrasket over hvordan det føltes å fordype seg i de virtuelle verdenene. Bare synd at han ble så inn i hampen kvalm av det.

Oculus jobber nå med en høyoppløselig utgave av Rift som etter planen skal ut på det generelle forbrukermarkedet. Denne har flere forbedringer over den tidlige utviklerutgaven, blant annet bedre hodesporing og trådløs signaloverføring. Vi fikk selv se på den nye utgaven under årets E3-messe, og jobber med å få ut en tekst om den oppdaterte opplevelsen.

Gamer.no-journalist Audun Rodem tester Skyrim. (Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no) Vis mer

Sony elsker Oculus Rift

VR-brillene har siden avdukingen i fjor fått en rekke støtte fra velrenommerte utviklere verden over. Minecraft-pappa Markus «Notch» Persson, Valve-gründer Gabe Newell, og DayZ-skaper Dean Hall er noen av navnene som har meldt sin interesse.

Nylig kunne PlayStation 4-topp Shuhei Yoshida fortelle at også de digger Oculus Rift i et intervju med Engadget. Japaneren var dog ordknapp på spørsmål om kommende PlayStation 4 kom til å støtte brillene etter hvert.

Les også: Valve har klokkertro på virtuell virkelighet Les også: Vår tidlige test av Oculus Rift

Les også
The War Z-sjefen prøver å forsvare misledende informasjon

Her ser du hvordan det var for Gamer.no- og Hardware.no-redaksjonen å prøve ut Oculus Rift for første gang.

Kommentarer (34)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Brawler
12 år siden

Meh. Gimmik.

 

Track IR lar deg se deg rundt i spillet ala 'mouse-look' + se tastaturet ditt/joysticken din for kompliserte spill med mange hot-keys + kan se hendene dine slik at du kan forsyne deg med snacks og drikke på bordet ditt uten å måtte ta av deg noe + ikke like stor sjanse for bevegelseskvalme + billigere.

Kragg
12 år siden

Meh. Gimmik.

 

Vi får nå se, er jo uansett et steg i riktig retning.

 

ThatLittleSpider
12 år siden

Meh. Gimmik. Track IR lar deg se deg rundt i spillet ala 'mouse-look' + se tastaturet ditt/joysticken din for kompliserte spill med mange hot-keys + kan se hendene dine slik at du kan forsyne deg med snacks og drikke på bordet ditt uten å måtte ta av deg noe + ikke like stor sjanse for bevegelseskvalme + billigere.

 

 

Har Rift devkit. Å sammenligne Track IR med rift er en sinnsykt dårlig sammenligning. Du sammenligner bare tracking, også glemmer du å inkludere selve dekkinga av synsfeltet.. :) Når du snur deg 90 grader med Track IR ser du ikke skjermen din lengre. Når du gjør det med riften ser du enda skjermen..

Noose
12 år siden

Har Rift devkit. Å sammenligne Track IR med rift er en sinnsykt dårlig sammenligning. Du sammenligner bare tracking, også glemmer du å inkludere selve dekkinga av synsfeltet.. :) Når du snur deg 90 grader med Track IR ser du ikke skjermen din lengre. Når du gjør det med riften ser du enda skjermen..

 

Venter fortsatt på mitt Devkit :) Gleder meg sykt! Sitter å leser på http://www.reddit.com/r/oculus/ hver dag!

ThatLittleSpider
12 år siden
Har Rift devkit. Å sammenligne Track IR med rift er en sinnsykt dårlig sammenligning. Du sammenligner bare tracking, også glemmer du å inkludere selve dekkinga av synsfeltet.. :) Når du snur deg 90 grader med Track IR ser du ikke skjermen din lengre. Når du gjør det med riften ser du enda skjermen..
Venter fortsatt på mitt Devkit :) Gleder meg sykt! Sitter å leser på http://www.reddit.com/r/oculus/ hver dag!

 

Nice :) Personlig anbefaler jeg deg å sjekke ut https://developer.oculusvr.com/forums/ . Henter mesteparten av demoer og test ting derfra. Anbefaler å sjekke ut firstlaw. En rom simulater. Sykt morro.

Siste fra forsiden