OSLO (Gamer.no): Da EA Sports inkluderte den snodige fotballkort-modusen Ultimate Team i FIFA 09 kunne de neppe se for se hvor populær tillegget faktisk ville bli. Den gangen var FIFA's Ultimate Team (heretter bare FUT) nærmest en ettertanke, som dukket opp måneder etter lansering og som attpåtil kostet noen kroner.
Fire år etter har FUT vokst seg til å bli spillets mest populære modus med mer enn 3,4 millioner spilte kamper hver eneste dag. For FIFA-spillere som aldri har rørt modusen handler FUT, enkelt forklart, om å snekre sammen et lag ved å kjøpe, selge og bytte fotballkort, og hvor kjemien mellom spillerne er like viktig som deres individuelle ferdigheter.
Vi har snakket med den noe døgnville, men trivelige kanadieren Nicholas Wlodyka, som nettopp hadde ankommet det tidligere fotballfortet Ullevål for å prate litt om modusen han er produsent for.
Stor suksess
– Ideen bak FUT var å samle spillere rundt en mer omfattende og kompleks modus. Vi ville få folk til å konkurrere rundt noe mer enn kun hvem som er best til å spille selve kampene. Det er artig for spillere å sammenligne lag og se hvem som klarer å få tak i de beste kortene, forteller Wlodyka.
– Etterhvert tok FUT helt av og ble en inspirasjon for lignende moduser i våre andre sportsspill. Vi bestemte oss etterhvert for å integrere FUT inn i selve FIFA-spillet fra lansering, uten ekstra kostnader, og det har vært en kjempesuksess.
– Lagkjemi er en helt essensiell del av FUT-opplevelsen. Hvordan har dere videreutviklet denne delen i FIFA 14?
– Vi har gjort en rekke endringer, men lagkjemien er fortsatt påvirket av koblinger mellom spillere, basert på faktorer som nasjonalitet, lag og ligaer. Formasjoner er derimot ikke lenger en del av disse faktorene, så du trenger ikke lenger å lete etter spillere som foretrekker den samme formasjonen du selv bruker. Det gir deg større handlingsrom ved laguttak.
– Lagets kjemi påvirker spillernes ferdigheter, men vi har endret hvordan systemet fungerer. Før ble alle ferdighetene hos en spiller litt bedre ved økt kjemi, men nå er det kun to ferdigheter som blir påvirket, avhengig av hvilken «Chemistry Style» de har. For eksempel passer Gareth Bale med et «Engine Style»-kort, som forsterker hans tempoferdigheter. Det vil til sammen være 23 slike kort fordelt på keepere og utespillere.
Gjør Messi til luftens baron
– Hvordan vil «Chemistry Styles» påvirke spillopplevelsen?
– Du kan i større grad forme spillere slik du ønsker. Er du lei av at Messi er dårlig på hodet? Gi han et «Chemistry Styles»-kort som øker hans ferdigheter i lufta. «Chemistry Styles» gir også større mulighet til å detaljstyre taktikken til laget ditt. Hvis din taktikk er å ha raske backer som går på offensive løp, kan du supplementere med å gi venstrevingen ditt et «Chemistry Style»-kort som gjør han bedre i forsvar. Spiller man konsekvent mye høyt kan man øke luftferdighetene til spissene. Mulighetene er mange.
– Vi har også gjort noen andre mindre kjemiendringer i FUT 14. Managere er nå også knyttet til spillernes nasjonalitet og moralen er erstattet av lojalitet. Tar du en spiller rett ut av en nylig kjøpt pakke og setter han rett i startoppstillingen får du nå ett lojalitetspoeng. Er den samme spilleren hentet på transfermarkedet må han spille ti matcher for å få det samme poenget.
Lettere å lære
– Den økende kompleksiteten kan kanskje virke litt skremmende på nye spillere, spesielt fordi FUT er en temmelig omfattende og annerledes modus fra før av. Har dere tatt noen grep for å ikke skremme bort nybegynnerne?
– Det er viktig å ikke overlesse nye spillere med informasjon. Derfor har vi gjort noen endringer som gjør inngangen til spillet lettere, blant annet ved å tilpasse opplæringen mer gradvis fremfor å pøse på med alt av tips og triks på en gang. Samtidig har vi sørget for at det er gullspillere i den aller første pakken man får, slik at de første ansiktene en nybegynner møter ikke er en haug av ukjente spillere man aldri har hørt om før.