ANAHEIM (Gamer.no): I 17 år har navnet «Blizzard Entertainment» vært synonymt med tre spillserier: Warcraft, StarCraft og Diablo. Den amerikanske spillutvikleren har ikke lagd ett eneste spill utenfor disse universene siden The Lost Vikings 2 ble sluppet i 1997. Etter at MMO-prosjektet Titan ble kansellert i fjor kunne man spørre seg om Blizzard noen gang kom til å bevege seg utenfor komfortsonen sin igjen.
Men under BlizzCon i november viste Blizzard at de på ingen måte har planer om å stagnere. Skytespillet Overwatch ble annonsert, og i den anledning møtte vi Blizzard-veteranene Jeffrey Kaplan og Chris Metzen for å snakke om hva slags spill dette egentlig er.
– Overwatch er et lagbasert flerspillerskytespill. Det har mange dynamiske helter med spektakulære egenskaper, og spillet har et sterkt fokus på samarbeid. En av tingene vi ønsker å gjøre med Overwatch er å fokusere skikkelig på de designelementene som kan gjøre dette spillet tilgjengelig. Noe vi liker å gjøre i Blizzard er å ta sjangre vi elsker, forsterke de elementene vi setter pris på i de sjangrene og så prøve å gjøre det hele tilgjengelig for så mange mennesker som mulig, forteller Kaplan.
– Jeg vil erobre verden
Med unntak av World of Warcraft er Overwatch det første spillet til Blizzard som ikke har en énspillermodus. Likevel er det klart at det finnes en historie bak dette universet; Blizzard ønsker å fortelle noe her. Chris Metzen har hatt ansvaret for historiefortellingen i alle Blizzard-spill i mange, mange år, og har en litt ny tilnærming til Overwatch:
– Det narrative er på en måte dratt ut av spillopplevelsen. Det vil eksistere på egenhånd, men det vil være der. Vi er ikke helt klare til å snakke om det enda, men vi kommer til å bruke forskjellige former for transmedia. Vi håper vi får prøve litt animasjon og slikt, for vi hadde det virkelig gøy da vi satte sammen traileren. Det føltes godt, vi ønsker å gjøre mer av det. Så det er vel litt dit vi lener i dag. Vi vil at fortellingen skal få leve på egen hånd.
– I en tidligere diskusjon om dette gjorde Jeff et poeng ut av å ofre historien for å optimalisere spillbarheten. Du vil ikke at den ene disiplinen skal komplisere den andre alt for mye.
– Så det du sier er at vi kan komme til å se ting som tegneserier, animerte filmer, bøker og slikt?
– Jeg vil ha alt sammen. Jeg vil erobre verden. Jeg vil at hver eneste person på planeten skal se dette, fortsetter Metzen med et smil.
Ingen «deathmatch»
I motsetning til de fleste skytespill som slippes i dag vil ikke Overwatch ha en «deathmatch»-modus. I stedet vil spillmodusene være basert på at man vinner ved å oppfylle bestemte mål; litt som Team Fortress 2. Modusene er også låst til seks spillere på hvert lag. Jeffrey Kaplan mener at det å droppe den populære «deathmatch»-modusen ikke var en vanskelig beslutning:
– Det var faktisk et ganske enkelt valg. Spillet er basert rundt helter, og vi ønsker virkelig å representere ulike helteroller. Når noen av disse heltene har støtteroller, vil de ikke fungere godt én-mot-én, så om vi hadde hatt med «deathmatch» ville disse heltene blitt avleggs. Vi forstår at det er mange spillere der ute som elsker «deathmatch», og som ikke vil spille noe annet, men vi føler også at disse spillerne har nok å spille akkurat nå. Samtidig føler vi det er et reelt ønske om lagbaserte skytespill der ute, forklarer Kaplan.
– Men kan det tenkes at spillet vil ha dedikerte servere hvor spillerne kan ha egne spillmoduser, eller hvor de kan justere størrelsen på lagene etter eget ønske?
– Det høres ut som en kjempekul idé. Akkurat nå har vi kun annonsert at det er vi selv som setter opp serverne, noe vi er veldig fornøyde med. Men det å ha dedikerte servere hvor du kanskje kan justere spillmodusene selv høres veldig bra ut, fortsetter Kaplan.
– Overwatch er bygd opp fra bunnen av
Men det er en elefant i rommet. Er dette egentlig vrakrestene etter Titan? Etter at vi fikk detaljer på hvordan Blizzards kansellerte MMO så ut under utvikling, virker det som om de to spillene har mange likheter. Kaplan påstår imidlertid at Overwatch ikke er Blizzards forsøk på å berge stumpene til Titan.
– Overwatch er sitt eget spill, og det har blitt bygd opp fra bunnen av. Som med alle Blizzard-spill låner vi naturligvis fra tidligere prosjekter, enten de ble lansert eller ikke. For eksempel var det et spill før World of Warcraft som het Nomad. Noen elementer fra det spillet kom inn i World of Warcraft. Det er helt klart ting fra Titan som vi syntes var kult som har blitt puttet inn i Overwatch, men det er også ideer fra World of Warcraft som er i Overwatch. I sin kjerne er dette en egen, unik idé, og vi er veldig glade for å se hvor prosjektet er på vei.
Uavhengig av hvor dette spillet kommer fra, er det tydelig at Blizzard satser alt på å gjøre Overwatch til en egen greie. Likevel er det mange som trekker fram den åpenbare likheten med både Team Fortress 2 og andre samarbeidsskytere som er under utvikling. Det virker som om sjangeren er i vinden om dagen, noe Kaplan mener er en tilfeldighet.
– Med unntak av Team Fortress 2 har vi ikke visst om noen andre prosjekter. Du aner aldri hva andre utviklere jobber med. Det er mange store forskjeller på de ulike prosjektene, men det som er kult er at alle føler at det er på tide med noen nye ideer. Dette er en sjanger vi alle elsker, og vi vil ikke at den skal forsvinne. Det er litt som da Call of Duty tok steget ut av 2. verdenskrig; det var et viktig øyeblikk for hele skytespillsjangeren. Og jeg tror det du ser er en av de bevegelsene hvor alle sier «vi elsker denne sjangeren, den er fantastisk, men vi kan dytte den inn i noen nye retninger som vi ikke har sett før», avslutter han.
Intervjuet ble gjort under BlizzCon i fjor høst. Reisen og oppholdet til Anaheim ble betalt av Blizzard.