Intervju

Nolan Bushnell

– Norske 12-åringer bør lære seg å selge ting på Ebay

Atari-stifter Nolan Bushnell har klare tanker om hva som skaper en god gründer.

Jens Erik Vaaler/Gamer.no

TRONDHEIM (Gamer.no) Den første tanken som slår meg er hvor ordinær han virker. 72-åringen foran meg er kledd i hvit skjorte, mørk blazer og dongeribukser, og gumler på en firkantet Toro-brownie. Kaffekoppen sitter trygt forankret i den andre hånden. Men dette er ingen vanlig 72-åring.

Denne mannen introduserte Steve Jobs for Steve Wozniack, har tapt flere milliarder kroner på forretningsideer, takket nei til en tredjedels eierskap i Apple Computers, og anses som én av dataspillenes stamfedre. Nolan Bushnell er i Trondheim i forbindelse med Technoport. På denne innovasjonsfokuserte teknologikonferansen har han nettopp holdt foredrag om gründervirksomhet og teknologiutvikling.

– Det er noe fundementalt riktig med smaken av kaffe og brownies, brummer han idet jeg setter meg i sofaen foran ham.

Nolan Bushnell forteller forsamlingen om selvdrevne drosjer.

Først og fremst en vitenskapsmann

Bushnells merittliste er lang. I tillegg til grunnleggelsen av Atari og utgivelsen av spillkonsollen Atari 2600, står han bak pizza- og arkadekjeden Chuck E. Cheese's, etablerte en av verdens første teknologikuvøser, og har bidratt til utviklingen av moderne berøringsskjermer.

Nå for tiden er han administrerende direktør av BrainRush, et selskap som forsøker å forbedre amerikanske skoler gjennom spillbasert læring.

– Først og fremst seg jeg på meg selv som en vitenskapsmann. Jeg liker å forske og finne på ting, og så bygge et firma rundt ideene jeg ser på som gode. Å være administrerende direktør er ikke like givende som å jobbe med teknologien. Det øyeblikket jeg finner en bedre direktør enn meg selv går jeg ut av den rollen, humrer Bushnell og gestikulerer fritt med hendene når han prater.

Etter flere år i ulike bedrifter har han kommet fram til hvordan han fungerer best i en direktørrolle:

– Jeg synes jeg er ganske god til å styre selskaper verdt mellom 0 og 500 millioner kroner. Over det er jeg en fryktelig sjef!

– Hvorfor det?

– Skal du styre et selskap verdt over 500 millioner må du tilbringe all tiden din med advokater og regnskapsførere og Wall Street-folk, og de er de kjedeligste folka i verden. Har du et mindre firma får du tilbringe tid med kunder og teknologiene, de som faktisk gjør ting.

Atari 2600, spillkonsollen Bushnell var med på å skape (Foto: Creative Commons).

Lettere å skape noe nytt

Bushnell finansierte skoleutdannelsen sin ved å jobbe på Lagoon-tivoli i hjemstaten Utah. Det var her han fikk interessen for spillmaskiner med myntinnkast, som etter hvert førte til arkadespillene Computer Space og Pong. På tivoliet lærte han også å selge seg selv og ideene sine.

– Å være et tivolimenneske lærer deg å ha det litt moro i livet, og jeg tror det er attraktivt for andre mennesker. Du står foran tusenvis av mennesker hver dag og forsøker å overbevise dem om å gjøre noe helt latterlig, som å kaste en ball for å slå ned noen flasker og vinne et kosedyr de ikke vil ha.

– Man må kanskje være litt fryktløs?

– Ja, både i forretninger og i tivoliyrket. Du selger deg selv og du selger selskapet ditt, og jeg tror folk liker å se at man ikke tar seg selv så seriøst.

– Det må vel også være lettere å starte opp en forretningsvirksomhet nå enn da du først satte i gang?

– Enormt enklere, spesielt med ting som folkefinansiering gjennom Indiegogo og Kickstarter er det så mye lettere å få tak i kapital. Enda viktigere er rollen teknologi spiller i alt sammen. Innovasjon er mye enklere fordi alt er så billigere, forteller Bushnell entusiastisk.

– Du kan programmere et dataspill i Unity-motoren på et par dager. Før tok det seks måneder og et lite team med kodere. Alt blir mer gjennomførbart fordi du slipper å gå gjennom mange av de samme skrittene som før. Mye av det folk kan og vil gjøre er billig nok til å finansieres ut av din egen lomme. Jeg tror også folk er langt mer åpne for nye innovasjoner. Ingen tenker over å bruke et par dollar på en ny mobilapplikasjon. Når et stort antall mennesker gir deg et par dollar for applikasjonen din blir ting plutselig økonomisk interessant.

Arkadeutgaven av Pong, ett av Bushnells første vellykkede spill (Foto: Creative Commons).

Ydmyk gjennom å feile

Bushnell har gjort mye i løpet av livet som har påvirket mange mennesker på positivt vis. Atari 2600 brakte dataspillene for fullt inn i folks stuer, mens Chuck E. Cheese's gjorde arkadene til et litt mer familievennlig sted. Samtidig har det skjedd mange feiltrinn i de ulike forretningsvirksomhetene han forsøker å starte.

– Jeg er ikke spesielt ydmyk, men kona mi forsøker å holde meg ydmyk. Jeg synes hun er flink til det. Hun forteller meg alltid at jeg gjør ting feil, men viktigere enn det må man innse at vi alle tar på oss buksene ett bein om gangen. Selv om folk feirer suksessene mine har jeg også hatt noen kjempestore blundere i løpet av livet mitt. Det bringer meg ned på jorda igjen, forteller Bushnell mens han smatter på enda en brownie.

– Jeg mistet 230 millioner kroner på et robotikkselskap fordi vi ikke fikk ting til å fungere, så etter hvert innser du at suksess er hardt arbeid ispedd litt flaks og det å være på riktig sted til riktig tid. Det handler mindre om deg enn det handler om omstendighetene du omringer deg med. Alt jeg har gjort gjorde jeg med et sterkt team i ryggen.

– Hvordan takler du å feile?

– Jeg spiller sjakk. Jeg taper. Jeg setter brikkene opp igjen og begynner på nytt, forteller han selvsikkert.

Skolegang og unge millionærer

BrainRush, Bushnells nyeste selskap, utvikler dataspill som kan brukes i utdanningssektoren til å forbedre læring blant elever på alle forskjellige trinn. Spillbaserte kurs i språk og matematikk til realfag, geografi og amerikansk historie er tilgjengelig på nettet for både lærere og elever. Inspirasjonen fra Bushnells barn, som han har åtte av, og et ønske om å oppdra de beste barna som mulig.

– Jeg ville finne ut av hvordan hjernen lærer, og om jeg kunne lage en programvare som optimaliserer hvordan hjernen fungerer, tar inn informasjon og bruker denne informasjonen. Så jeg begynte å lese meg opp på fysiologi og psykologisk forskning på hvordan vi lærer og satte sammen en plan for hvordan vi kunne gjøre spill ut av læring. Til nå har vi fått til løsninger som får barn til å lære nesten ting ganger raskere enn de ellers ville gjort på skolen.

E.T. til Atari 2600 førte til at firmaet gikk dukken. Bushnell var ute av lederrollen lenge før den tid.

– Vi tror at vi med BrainRush vil klare å komprimere fire år med «high school» ned til omtrent seks måneder med spillbasert læring. Det betyr ikke nødvendigvis at barna vil slippe unna skolen, men at de får mer tid til andre ting. Den nye fritiden deres burde være viet prosjekter der de kan lære seg ulike ferdigheter. Gründervirksomhet burde læres fra man er tolv. Alle tolvåringer i Norge burde lære seg hvordan man selger ting på Ebay.

Ja vel? Hvorfor det?

– Kjerneessensen av å være gründer er å selge. Ebay handler utelukkende om å selge. Du må presentere et produkt, gi det en attraktiv pris, og fullføre handelen når noen vil kjøpe det. Det er nitti prosent av hva en forretningsvirksomhet er.

– Du begynner med å selge alt som ligger stappet inn i garasjen, kjelleren eller lofte. Du tømmer pappas skap, og selger alt han ikke trenger. Så går du til naboen og sier «la meg selge alt i garasjen din, så deler vi profitten». Deretter drar du til bestefars gård, og der er det store skattekammeret. Antikviteter og masse andre kule gamle ting. Plutselig har du en tretten år gammel millionær. Og livet er bedre når barna dine er rike, forteller han med et enormt glis.

Virtuell virkelighet kan bli viktig

Selv om han ikke er en like stor del av spillbransjen som tidligere har Bushnell likevel fulgt med på den teknologiske utviklingen. Han har blant annet fått en interesse for den nye «Virtual Reality»-bølgen som har tatt spillverden med storm i det siste.

Bushnell tror VR kan bli stort, men tror også at opplevelsene vil være langt kortere enn vanlige dataspill.

– VR kommer til å bli veldig, veldig viktig, men VR er også veldig intenst. Jeg er likevel ikke sikker på om det vil ta over for den grunnleggende måten vi opplever spill. Jeg tror det vil være en viktig opplevelse, og mange spill vil være morsomme med VR, men varigheten vil være ganske kort. Jeg tror det definitivt vil forandre fornøyelsesparkene.

– Jeg er faktisk involvert i et nyetablert firma som driver med VR. Jeg kan ikke fortelle så mye om det, men la meg si det på denne måten: du vil kunne sette 20 mennesker i et rom slik at de kan spille sammen.

Litt som et «holodeck»?

– LItt som et «holodeck». Men noen av menneskene er der kanskje ikke. Så hva blir da forskjellen mellom to spillere når du ikke kan vite om de er der eller ikke?

Bushnell lar spørsmålet henge litt i lufta før han trekker på skuldrene og tar en ny slurk fra kaffekoppen. Når alle disse fremtidsvisjonene kommer til å bli fullbyrdet er ikke godt å si.

– Jeg har vært jevnt over fryktelig dårlig til å gjette sånne ting. Noe vil jeg skal skje kjempefort, og de er på vei, men de kommer veldig tregt. For to år siden forutså jeg at vi ville få selvdrevne biler i år. Det ser ut til at det kanskje vil skje til neste år, eller det kan skje året etter, men det er definitivt veldig nært, avslutter Bushnell selvsikkert.

Under GDC i fjor tok vi en prat med Brenda Romero, som har drevet med spill siden hun var 15 år gammel. Gamer.no har også snakket med Gabriel Knight-skaper Jane Jensen under E3 for to år siden om det da svært lovende Moebius.

Siste fra forsiden