Intervju

Call of Duty: Advanced Warfare

– Vårt Call of Duty handler om fornyelse

Sledgehammer vil sette sitt eget preg på spillserien med Advance Warfare.

KØLN (Gamer.no): Det er flere spillserier som verken får eller gir oss hvile med sine årlige utgivelser. Call of Duty har kanskje vært serien som har stått som det største symbolet på denne trenden, med minst en utgivelse i året siden 2003.

Et utall utviklere har vært innvolvert i utviklingen av de 13 spillene som finnes i serien så langt. I år er det en ny debutant som står for hovedansvaret. Sledgehammer Games fikk lov til å lage flerspillerdelen til Call of Duty: Modern Warfare 3. Siden da har de grepet om roret på egenhånd og utviklet seriens neste tilskudd, og 14. spill i serien; Call of Duty: Advanced Warfare.

I forkant av høstens Gamescom arrangerte Activision en pressebriefing om flerspillerdelen av Call of Duty: Advanced Warfare. Vi fikk både prøve den nye flerspillermodusen og møte sjefen for flerspillerdesignet, Greg Reisdorf, for å høre mer om hvordan en av årets største skytefester skal utspille seg.

Robotmennesker

Det mest umiddelbare man legger merke til er at soldatene nå har blitt utstyrt med et såkalt eksoskjelett. Dette gjør at de kan løpe raskere, utføre et dobbelthopp, hoppe framover for så å skyves til siden i luften for å nevne noe. Høres kanskje ut som noe lignende det du har kunnet gjøre i et halvt år allerede i Titanfall? Det avfeier Reisdorf som en «interessant parallel».

– Vi har jobbet med Advanced Warfare i tre år, og det er lenge siden vi startet arbeidet med «boost»-hopping. Det er en interessant parallel men det er også alt det er. Vårt spill er vårt spill, og det samsvarer med vår visjon av hva vi ville skape. Jeg tror folk vil ha mye moro med å spille vårt spill, mener Reisdorf.

Denne vertikale dimensjonen er kanskje et friskt pust som kan bli viktig for Call of Duty som merkevare. Serien har blitt beskyldt for å gå i den samme stampa gang etter gang, og det i hvert fall til dels med rette. Derfor er det herlig å se og føle at det endelig er noe som helt klart er nytt og friskt. Om det ikke er helt revolusjonerende, tilfører det i hvert fall en ny taktisk dimensjon til kampsituasjonene.

– I all hovedsak, fører EXO-skjelettet til mer interessante kampsituasjoner. Det endrer måten man angriper en situasjon. Det gir mange flere taktiske muligheter utover det å bare gjemme seg bak en vegg. De som har spilt spillene de ti siste årene får nye verktøy og leker til å løse utfordringer med, legger Reisdorf til.

Spill ball

Sledgehammer introduserer også en helt ny flerspillermodus. Den heter «Uplink», og har noen elementer fra amerikansk fotball ved seg som gjør at den skiller seg ut fra det meste innen skytesjangeren. Målet i «Uplink» er at man skal frakte en satelittdrone, formet som en liten ball, fra der den «spawner» og få den gjennom en lysende kule for å score poeng.

Begge hender må brukes for å holde satelittdronen, så den som frakter den har dermed ingen mulighet til å forsvare seg. Den eneste forsvarsmekanikken som er tilgjengelig er å forsøke å løpe unna. Et taktisk grep man dog kan benytte seg av er å kaste ballen på en motstander, så han må slippe sine våpen og ikke kan avfyre noen skudd og blir et forholdsvis enkelt bytte.

Les også
Anmeldelse: Call of Duty: Advanced Warfare

Den eneste banen vi fikk spille «Uplink» på heter «Defender», og foregår i områdene rundt noen ødelagte bunkere ved foten av Golden Gate Bridge i San Francisco. Satellittdronen kunne plukkes opp nede ved vannet og måtte fraktes til hvert av lagenes målområder på hver sin ende av banen for å score poeng.

Personlig fant jeg det mer moro å snappe dronen for å score enn å ta meg av de andre spillerne. Det gir et aldri så lite adrenalinkick å legge inn en liten spurt rundt det siste hjørnet og mot målkula mens det regner fiendtlige kuler rundt deg, før man med en aldri så liten dytt fra eksoskjelettet flyr gjennom lufta, som Michael Jordan i Space Jam, og scorer to deilige poeng.

Hardpoint er tilbake

En annen gledelig nyhet for mange er at modusen «Hardpoint» er tilbake. Modusen ble introdusert i Treyarchs Call of Duty: Blak Ops II, men var ikke med da Infinity Ward ga ut Ghost året etterpå. Sledgehammer har nå altså valgt å sette sitt preg på serien ved å gjeninnføre en god, gammel publikumsfavoritt.

Det var ingen grunn til at «Hardpoint» ikke skulle være med, og e-sportmiljøet ville også ha den tilbake.

– Vi i studioet liker den modusen veldig godt, fordi den er morsom. Det var ingen grunn til at den ikke skulle være med, og e-sportmiljøet ville også ha den tilbake, forteller Reisdorf.

I tillegg bringer Sledgehammer tilpasningssystemet fra Black Ops II, «Pick Ten», men legger til tre poeng til så systemet heter følgelig «Pick Thirteen».

– Da vi tok inn «scorestreak» ble det naturlig å ha med «Pick Thirteen» også. Vi likte det systemet i Black Ops II og ville utvikle det videre. Det gir mye variasjon og mange tilpasningsvalg. Hvis man ikke er en veldig god spiller, kan man fjerne noen poeng fra scorestreaks og gi deg selv andre goder, sier Reisdorf.

Som en av fordelene man kan oppnå gjennom «scorestreaks» og «Pick Thirteen» er en stor robot spillerne kan gå inn i for å sparke litt ekstra rumpe. Ikke så mye mer å si om det, annet enn at det er «en interessant parallel».

– Har handlet om innovasjon

Sledgehammer har fått lov å utvikle denne utgaven av Call of Duty helt på egenhånd, og har naturligvis hatt som ambisjon å sette ett markant preg på spillet. Reisdorf sier det har vært en vanskelig prosess med prioriteringer.

– Dette er Sledgehammers første hovedspill i serien, og det har handlet om innovasjon og hva vi kan tilføre merkevaren og spillet for at det skal skille seg ut. Hva kan vi endre i denne serien som har eksistert så lenge? I starten var det ganske skremmende, fordi endrer vi en ting får vi kjeft fra øst, endrer vi en annen får vi kjeft fra vest.

– Til syvende og sist måtte vi velge ut det vi følte vi kunne komme unna med å endre på. Vi måtte finne kjernen, som er våpen i oppdrag og kamp. I tillegg er det bevegelsene i disse situasjonene, hvordan man kommer seg dit og hva man gjør når man er midt oppi den. Det er veldig gøy å være med på dette, sier Reisdorf.

Eksoskjelettet blir sannsynligvis det man husker aller best av mekanikkene fra Advanced Warfare. Reisdorf håper dette ikke blir det siste spillet drakten blir å se.

– Noe av det morsomme med Call of Duty er at hvert studio har sitt eget preg, sine egne folk med interessante meninger. Siden jeg har vært å laget eksodrakten, hadde det vært stas om noen andre ville bruke den også. Til syvende og sist er det opp til de andre studioene å bestemme, sier Reisdorf.

Kevin Spacey dukker opp som skurk i Advanced Warfare.

Sledgehammer har også slått på stortromma og fått med den kjente skuespilleren Kevin Spacey til å spille skurken i historiemodusen. En av Spaceys seneste roller, politikeren Francis Underwood i Netflix-serien House of Cards, spiller titt og ofte skytespill for å koble ut fra hverdagen i Det hvite hus. Reisdorf tror Sledgehammer kan tjene på å ha Spaceys ansikt og stemme i Advanced Warfare.

– Jeg tror det er fantastisk for spillet å ha ham på laget. Han er en utrolig skuespiller i mine øyne. Jeg jobber imidlertid bare på flerspillerdelen og han hører til i enspilleren, men det er dødskult å ha han med, slår Reisdorf fast.

Call of Duty: Advanced Warfare foregår i år 2054 og inneholder våpen og utstyr langt utenfor vår nåværende teknologi. Det er ikke lenger nasjoner som sitter med militær makt, men store private selskaper, ett av dem med Kevin Spacey i spissen.

Spillet slippes til Xbox One, PlayStation 4, Xbox 360, Playstation 3 og Windows 4. november. Activision har imidlertid uttalt at Wii U ikke er en del av deres business-plan, så Nintendo-eiere får ikke ta del i høstens Call of Duty-moro.

Siste fra forsiden