Midt i juleferien slapp norske Fifth Season sitt nye romstrategispill AD2460, 13 år etter suksessen med Planetarion. Spillet er et såkalt WMMO, der W-en står for web. Det vil si at spillet kjører i nettleseren – også på nettbrett og mobiltelefoner. Hvis nettleseren støtter HTML5, vel å merke.
Mens du i andre nettbaserte spill kan oppleve lange lastetider og venting, lover Fifth Season en sømløs opplevelse i AD2460. Optimalisering av mobilversjonen er også en del av planene til studioet.
Til tross for at det er et nettleserbasert spill, virker ikke spillet spesielt begrenset av den grunn. Drømmen var å lage nestegenerasjons science fiction WMMO. Ambisiøse Per Baumann leder selskapet, og han mener det er nettopp det de har gjort.
– Nå er det opp til brukerne å bekrefte for oss om vi har rett eller ei. Det har vi et veldig avslappet forhold til. Hvis ikke folk vil spille spillet vårt så har vi feila, men får vi brukertall er det veldig bra, forteller han.
Akkurat nå har spillet 1600 aktive brukere.
– Planen med AD2460 var hele tiden å gjøre det enklest mulig. Men vi fant tidlig ut at spillet ble bedre ved å legge til nye ting.
Spillet ble lansert helt på tampen av desember. Grunnen var å ikke konkurrere med pakkene som lå under juletreet. Samtidig som de antok at flere hadde tid til å prøve spillet i ferien.
– De to tingene traff vi brukbart på. Det vi ikke traff bra på var pressen. Det er egentlig lite å skrive om rundt nyttår. Problemet er at spillsidene hadde juleferie, de også, ler Baumann.
Kommander din egen flåte
I AD2460 tar du kontroll over din egen hjemplanet, der du jobber for å utvikle teknologien, bygningene og en større militærmakt for å sikre deg flere av galaksens ressurser. Disse bruker du for å utvikle ny teknologi, noe som kan gjøre deg enda mektigere i universet.
– Spilleren må gjøre oppdrag og ta utfordringer for å tjene erfaringspoeng og gå opp i nivå, sier Baumann.
Ethvert land og enhver planet trenger et militært forsvar – også i AD2460. Sikkerheten til hjemplaneten er vital i spillet. Derfor trenger man en flåte for å beskytte den.
En flåte er basert rundt et eller flere hovedskip med én kommandør for hver flåte. Hovedskipene er de kraftigste, og de kan ha flere mindre skip med seg. De mindre skipene består av ulike jagere og korvetter.
– Det er greit å ha mange store og sterke fartøyer, samt de mindre og raskere skipene, men det hjelper ikke hvis du ikke bruker dem riktig, forklarer Baumann.
Han forteller at flåtene kan tilpasses som man måtte ønske. Hver flåte kan bli satt til å gjøre spesifikke oppgaver. Det er også mulig å flytte skip fra flåte til flåte for å endre slagkraften og gjøre flåten mer fleksibel. Mulighetene er uendelige, og Baumann understreker at flåtesammensetningen er viktig.
Rett taktikk er også vitalt når man går i kamper. Det er ikke alltid at tre slår to, her kan to fort slå tre.
– Jeg har et eksempel fra i natt der jeg ble angrepet. Selv om motstanderen min var sterkere enn meg, slo jeg ham ettersom han brukte en taktikk som ikke var fordelaktig mot min flåte, forklarer Baumann.
Selv om man taper kamper mister ikke spilleren ressurser, utvikling og forskningen som man har bygd opp, men flåtene og utpostene forsvinner.
– Hvis man blir helt knust i et angrep blir man satt i en beskyttelsesperiode slik at ikke det er mulig å kjøre spilleren helt ut av spillet. Det er viktig at selv om du har fått juling, skal du få muligheten til å komme tilbake.
Inngå allianser
Spillet fokuserer på samarbeid og er bygget rundt en sosial plattform. Samtidig hevder utviklerne at det skal være mulig å få fullt utbytte av spillet hvis man spiller alene. Erfaringene de har fra betaen er at det er mange som liker å spille slik.
– Men hvis en allianse bestemmer seg for å angripe deg, da er det kjørt, advarer han.
Det er viktig å danne allianser for å beskytte egne interesser og sørge for at du og alliansen blir enda mektigere. Sosiale aspekter som direktemeldinger og forum ligger integrert i spillet.
– Alliansen er lojal mot medlemmene sine. Hvis jeg angriper deg i din allianse, men du kanskje ikke kan slå tilbake, kan kollegaen din hjelpe deg.
I alliansene kan man jobbe sammen med andre mot det samme målet. Man kan også dele ressurser seg imellom via en egen markedsplass i spillet, og bryne seg på gruppeutfordringer. Noe som vil sikre alliansen flere livsviktige ressurser og gjøre den enda mektigere.
– Det er også mulig å sette egne flåter på andres planeter for å beskytte dem. Så hvis jeg angriper noen, kan jeg be Christian [Lassem, journ. anm.] sette flåten hans på min planet som forsvar, forteller Baumann.
Fire år i utvikling
AD2460 var gjennom en åpen beta før det ble sluppet. Det hjalp dem å luke ut feil og legge til nye funksjoner i spillet. De erfarte fort at spillerne utnyttet feil.
– Spillerne er smarte. De fant raskt ut at å feile i oppdrag nesten var mer lønnsomt enn å klare dem, fordi de fikk erfaringspoeng uansett. Det endret vi raskt på, sier han og smiler.
Det er også andre elementer i spillet som kan utnyttes, men som studioet lar passere.
– Er det noen som ønsker å sitte i 48 timer og utnytte en svakhet, et loophole, bare for å få erfaringspoeng. Vær så god, sier vi da. Da skal du belønnes for det, forteller Baumann.
Studioet startet utviklingen av spillet i 2010. De har fått støtte fra Norsk filminstitutt i to runder og har mottatt skattefundmidler fordi de har holdt på med ny teknologi.
– Det som er helt nytt er hvor raskt ting går inn i spillet, som chat og kall og så videre. Det andre er at AD2460 er på én nettside med ekspanderende minimeringer. Jeg har ikke sett noen andre nettsider som er på den måten, forteller Baumann.
Han beskriver det som å ha hele VG.no på én sidevisning.
Forløperen Planetarion
Etter erfaringen med Manager League, velger Fifth Season med AD2460 å gå tilbake til betalingsmodellen fra Planetarion, der man må betale for å spille.
– I stor grad er «freemium»-modellen en «pay to win»-modell. Altså: du betaler en sum for å oppnå suksess. Vi syns det er spillernes ferdigheter og innsats som bør premieres. Ikke hvor mye penger du bruker, forteller han.
Planetarion var det første WMMO-et til studioet. Fifth Season besto den gang av trioen Christian Lassem, Erlend Simonsen og Bjørn Wennberg.
– På det meste hadde Planetarion 180 000 spillere. Tallet var så avsindig høyt på den tiden at amerikanske AOL stengte tilgangen en periode fordi det tok for stor del av internettkapasiteten i USA, forteller Baumann.
Spillet baserte seg på en reklamemodell, som i starten viste seg å være veldig suksessfull.
– Men så sprakk dot com-boblen og all reklamen forsvant. Samtidig som kostnadene ved å vedlikeholde spillet eskalerte, gikk vi over til en pay to play-modell og brukertallet stupte.
Senere ble spillet solgt. Baumann begrunner salget med at det var for at selskapet skulle overleve. Planetarion spilles fortsatt av spillere den dag i dag, snart fjorten år etter lansering.
Etter Planetarion lanserte Fifth Season spillet Manager League. Det var da Baumann kom inn i selskapet. Etter erfaringen med betalingsmodellen i Planetarion, bestemte de seg for å prøve en ny modell.
– Vi bestemte oss raskt for at spillet skulle ha mikrotransaksjoner. I 2004-2005 var det ingen som brukte det. Abonnementsmodellen var fortsatt tingen, men vi fant at hvis folk kunne kjøpe seg ting i spillet, kunne vi få med oss en stor andel av gratisspillerne, forteller Baumann.
Han forteller at de lanserte Manager League i 2006, og at det i 2007-2008 kommer signaler fra resten av verden, og kanskje spesielt Sør-Korea, at «freemium»-modellen er fremtiden.
– Jaja. Det har vi holdt på med i tre–fire år, var responsen vår da, humrer Baumann.
– Men det viser at vi ikke er redde for å gå nye veier, avslutter han.
AD2460 tilbyr en gratis prøveperiode på 14 dager. Etter det kjøper man kreditt for å spille videre.