– Ingen utviklere nekter å fikse spillfeil

Interplay-stifteren forsvarer Fallout: New Vegas-studioet i kampen mot utgiverne.

For to uker siden fant vi ut at rollespillstudioet Obsidian Entertainment så seg nødt til å krympe staben. I kjølvannet av avsløringen kom det frem at de aldri fikk noen prestasjonsbonus for Fallout: New Vegas av utgiver Bethesda Softworks, fordi spillet havnet ett poeng for lavt på samlesiden Metacritic.

Fallout: New Vegas fikk glimrende kritikk, men tok skade av mange spillfeil. Vis mer

En av de fremste årsakene til at spillet, som i manges øyne er på høyde med adskillig bedre rangerte Fallout 3, var at det inneholdt mange graverende spillfeil. Det vekket harme hos mange, blant annet den tidligere Interplay-sjefen Brian Fargo. I et intervju med Ripten tar han Obsidian fullstendig i forsvar.

– Utgiverne styrer alltid QA (kvalitetssikringen, journ. merk). Om et spill utgis med spillfeil, er det utgiverens skyld. Utvikleren sier aldri «jeg nekter å fikse feilen». Fallout: New Vegas endte opp med mange spillfeil, men Obsidian håndterte ikke QA. Slippdatoen ble forhastet på deres vegne, og de bommet på Metacritic-målet med ett poeng. FIkk de en bonus? Nei. Synes du det er rettferdig? spurte han nettstedet.

Måtte tenke nytt selv

Som direktøren for det som en gang i tiden var blant de mest toneangivende spillutgiverne på markedet, burde Fargo ha en viss innsikt i dynamikkene som regjerer i bransjen. Han har også slitt med forholdet til utgivere selv etter at han stiftet spillstudioet inXile og ble nødt til å tenke i nye baner.

– Jeg sluttet å pitche idéene mine til utgivere for lenge siden. Det ble for frustrerende, så vi tok andre digitale initiativ. Vi utga Impossible Quiz og Bard's Tale på iTunes, og har bygd en mindre digital forretning. Allikevel, når jeg selger ting til $1.99 eller $4.99 så kan jeg tjene penger på det, men jeg bygger ikke akkurat et selskap. Kickstarter lar meg lage et produkt som jeg kan selge for 15 eller 20 dollar, det kan jeg bygge en forretning av, fortsatte Fargo.

I dette tilfellet snakker bransjeveteranen om sin nylige storsuksess på kronerullingssiden Kickstarter, hvor han samlet inn målsummen på 900 000 amerikanske dollar etter bare 48 timer. Pengene går til utviklingen av en oppfølger til Wasteland, et postapokalyptisk rollespill.

Fargo tok snarveien om utgiverne da han kronerullet for Wasteland 2. Dette er eneren. Vis mer

Dyre utgivere

Om man skal lage et ordentlig stort spill i 2012, kommer man virkelig ikke utenom de største utgiverne, med mindre man selv har noen hundre millioner kroner å avse. Fargo sier til nettstedet at han har stor forståelse for viktigheten til utgivere når det kommer til de største prosjektene, til tross for at de angivelig gjør spill opptil 35 prosent dyrere.

Han mener likevel at noen utviklere er i en mer privilegiert posisjon enn andre, når det kommer til å be de med lommebøkene holde munn:

– De har så mange sprell som påvirker utviklerne negativt. Det er frustrerende. Utviklerne vil ikke si noe fordi det kan bety at de ikke lenger vil gjøre forretninger med dem. Men noen utviklere har makt til å lempe utgiverne fra kontorene sine. Blizzard trenger ikke å høre på dem, ei heller Epic. Og hvorfor ender de opp med å lage det ene kvalitetsspillet etter det andre? Fordi de ikke trenger å lytte til dem.

Han har for øvrig startet et eget initiativ kalt Kicking It Forward, hvor de som vil kan velge å donere fem prosent av overskuddet fra et suksessrikt Kickstarter-prosjekt til en annen innsamling på nettstedet. I skrivende stund deltar 14 prosjekter.

Les også
Anmeldelse:

Kommentarer (14)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
krgjingflknuewrhbflgauhe
13 år siden

Han har for øvrig startet et eget initiativ kalt Kicking It Forward, hvor de som vil kan velge å donere fem prosent av Kickstarter-summen de samler inn til en fellespott, som igjen investeres i nye prosjekter på nettstedet. I skrivende stund deltar 14 prosjekter.

 

Det er ikke snakk om summen de samler inn, men 5% av profitten de tjener etter det er ferdig. Selskapets egne inntjente penger på produktet.

 

"To be abundantly clear, this is only money that the developer earns as profit AFTER the project ships and AFTER they have paid their expenses. This is NOT a suggestion to invest money they received from people who invested into their project via Kickstarter."

 

Det skal heller ikke samles inn til noen 'fellespott'

 

"Once a project in this program has become profitable, the developer is going to spend this 5% profit, which is their own money, on whatever Kickstarter projects they want to support."

Odesseiron
13 år siden

Tusen takk for oppklaringen. Har omskrevet nå.

høssby
13 år siden

For det første kunne dere med fordel delt dette opp i to saker, da de ikke nødvendigvis går hånd i hånd.

 

Når det er sagt så skulle jeg ønske at jeg også kunne forsvart Obsidian, men bevismaterialet faller jo ikke akkurat den tiltalte til gode.

 

Hvorfor i alle dager ble en slik avtale signert i første omgang? Å basere inntekter på Metacritic - det mest ubalanserte nettstedet i verden - er jo helt hull i hodet. Man får jo håpe at han som satte pennen til akkurat det arket er en av dem som måtte gå.

 

Føler heller ikke at man kan legge skyld på Bethesda her. Det er jo ingen hemmelighet at Obsidian er en relativt dårlig spillutvikler. På den tekniske siden vel og merke. Når det gjelder å skrive gode historier er de blant industriens beste.

 

Men bare se på KOTOR 2, Neverwinter Nights 2, New Vegas, Dungeon Siege 3, og til og med deres egen IP, nemlig Alpha Protocol. Alle de spillene var jo direkte ødelagt ved lansering. Synes det blir feil å skylde på utgiveren da. Er man helt ærlig, betyr det jo bare at utvikleren dessverre ikke er god nok.

 

Og hvorfor jobber i det hele tatt Obsidian - et studio på rundt hundre mann - på tre seperate prosjekter? Det er jo en intern mangel på logikk som har gjort at Obsidian har gått på tøffe tider, og de kan bare skylde på seg selv.

Godsaker
13 år siden

Hvorfor i alle dager ble en slik avtale signert i første omgang? Å basere inntekter på Metacritic - det mest ubalanserte nettstedet i verden - er jo helt hull i hodet. Man får jo håpe at han som satte pennen til akkurat det arket er en av dem som måtte gå.

De hadde vel bare så lyst til å lage mer Fallout at de ikke kunne si nei.:)

 

Og selv med feilene er KOTOR2 topp10 spill for meg! Og Mask Of The Betrayer var overlegent best av alt NWN.

 

 

Edit: Synes det var verre av Sega og ikke gi ut ny AP patch enn det at det var litt tvilsom til å begynne med.

Kenichi-san
13 år siden

Å basere inntekter på Metacritic - det mest ubalanserte nettstedet i verden - er jo helt hull i hodet.

Helt enig, men det er desverre ikke utgivere. Det er den letteste måten for dem å se score fra forbrukere på (uansett om den er manipulert eller ikke). Problemet som utgiverne ikke skjønner er at en Metacritic score ikke tilsvarer salgstall, selv om de skulle ønske det.

 

"By tying a bonus to a specific Metacritic score, publishers seem to be saying that they think positive reviews will have a direct, positive impact on their bottom line through increased sales. To be fair, there is some evidence that review scores do broadly have an effect on game sales, both in a laboratory setting and in real-world examples."

 

"But it's hardly a direct, repeatable relationship, as proven by the numerous situations where review scores and sales levels fail to line up. A game with an 85 average on Metacritic is definitely not guaranteed to sell better than a game that scores an 84, even if things like genre, franchise popularity, and marketing budget were all somehow set exactly equally."

 

http://arstechnica.c...e-to-an-end.ars

 

Out of 81 reviews for the Xbox 360 version of Fallout: New Vegas listed on Metacritic, 72 are characterized as "positive," with nine said to be "mixed" and zero "negative." The game went on to ship 5 million copies and attract $300 million in revenue in its first month. If that isn't a critical and commercial success worthy of a bonus for the developer, I don't know what is.

Siste fra forsiden