Cosmonautica gir deg rollen som en kaptein på et romskip. Du må drive handel for å tjene penger, bekjempe rompirater og annet pakk for å holde deg i live, og sørge for at mannskapet ditt har det greit for å sørge for at de gjør jobben sin godt nok.
Dette involverer å ansette riktige folk og promotere de som jobber godt, men spillet har også et The Sims-aktig element der du ser romskipet ditt fra siden og må designe romskipet ditt. Det er viktig at du optimaliserer plasseringen av de ulike rommene, men du må også huske på å gjøre miljøene hyggelige å jobbe i.
Hvis du roter til denne delen av spillet vil du for eksempel oppleve at skipet ditt er ineffektivt når du havner i kamp.
Dataskapt univers
I handelsdelen av spillet må du fly fra planet til planet i datagenererte solsystemer, på jakt etter muligheter for å tjene penger. Men i likhet med andre romspill får du stor frihet, og du trenger ikke å være en lovlydig kjøpmann. Du kan også bli pirat, eller tjene penger som dusørjeger.
Utviklerne planlegger å lansere den endelige versjonen av Cosmonautica tidlig neste år, men allerede denne måneden dukker det opp for salg i «early access»-format. Her får spillerne oppleve prologen og en sandkassemodus, men ikke den fulle kampanjen.
Siden utviklerne håper at de tidligere kjøperne vil bidra med konstruktiv kritikk for å gjøre fullversjonen bedre, vil spillet være billigere i «early access»-perioden.
Et annet spill som lar deg være kaptein på et skip – riktignok ikke i rommet, men på et underjordisk hav fullt av monstre fra tidenes morgen – er Sunless Sea. Det er allerede lansert i «early access»-form, og begynner å nærme seg sin endelige utgivelse.