Mens de fleste av oss spiller videospill i vårt eget tempo, finnes det en dedikert gruppe spillere der ute som stadig er på jakt etter å høvle ned sekunder og milisekunder på spilletiden sin. Disse såkalte «speedrunnerne» spesialiserer seg på å gå gjennom et spill så raskt som overhodet mulig, ofte ved å utnytte spillenes mer intrikate finurligheter.
I helgen greide speedrunneren «CosmoWright» å slå rekorden i The Legend of Zelda: Ocarina of Time, et spill han har holdt på med i en god stund nå. Den nye rekorden er på 18 minutter og 10 sekunder. Vel å merke er dette en såkalt «anypercent»-rekord, der det er tillatt å utnytte glitcher i spillet for å komem seg gjennom sulamitten så raskt som mulig. For øvrig var det sin egen verdensrekord han greide å knuse på søndag.
The Legend of Zelda: Ocarina of Time er et spill som egner seg svært godt til denne typen rekordforsøk. Nintendo 64-spillet inneholder nemlig en god del snarveier på grunn av den litt skrale oppbyggingen av 3D-verdenen. Man kan hoppe over store deler av spillet ved å utnytte geometrien og glitcher i koden.
Etter alt å dømme vil det bli vanskelig for CosmoWright å barbere ned stort mer på klokken nå, med mindre noen oppdager nye glitcher i spillet som kutter ned tiden drastisk. Ifølge CosmoWright selv gjorde han nesten alt riktig i denne gjennomkjøringen.
Hele verdensrekorden ser du i videovinduet nederst.
Samlet inn millioner til veldedighet
Speedrunning-miljøet har de siste årene gjort seg bemerket med sine veldedighetsrunder om vinteren og sommeren. Én uke i strekk spiller de gjennom en drøss av spill så raskt som mulig, og snakker om spillenes intrikate smådetaljer underveis. Hele greia strømmes via Twitch.tv.
Med Awesome Games Done Quick og Summer Games Done Quick samler de inn millioner til veldedige formål. Senest i juni hadde de siste runde, der de endte opp med å sanke inn nesten 4,5 millioner kroner til Leger Uten Grenser. Opptak av alle spillene som ble spilt sist runde finner du i denne oversiktlige Reddit-tråden.
Det er et nytt Zelda-spill på vei til Wii U, og denne gangen er ting litt annerledes.
Nintendo tenker nytt i neste Zelda-spill »