I spillet følger man i store trekk handlingen hentet fra boken (og filmen) Harry Potter og Fangen fra Azkaban. Harry, Ronny og Hermine har rykket opp i tredje klasse på magiskolen Galtvort, men som vanlig er ikke alt slik det bør være i J.K. Rowlings univers. Sirius Svaart har rømt fra trollmannsfengselet Azkaban, og det kan virke som om han er på jakt etter Harry. Om ikke annet blir ihvertfall Potter hjemsøkt av Desperanter, en form for kombinerte fangevoktere og kriminaletterforskere fra Azkaban.
Virtuelt eksamenskjør
Spillet åpner på toget til Galtvort hvor vi får testet ut grunnleggende magiferdigheter, samtidig som vi får vårt første møte med desperantene. Etter togturen møter man opp til første skoledag på Galtvort, og det er da spillet virkelig begynner. Målet i spillet er å få fullført tredje klasse. For å gjøre det er det flere eksamener og krav en må klare, samt et mysterium som løses på veien.
I Harry Potter og Fangen fra Azkaban får man spille som både Harry, Ronny og Hermine. I PlayStation 2-versjonen av spillet har man mulighet til å skifte spiller når man vil, mens i PC-versjonen blir figurene byttet om alt etter som hva som passer best for historien. Dermed blir spillet litt enklere, men mister samtidig en interessant dimensjon fra konsollen. Noen oppdrag, som for eksempel eksamenene i de forskjellige trylleformularene, må hver enkelt figur løse alene, mens andre ganger må Harry, Ronny og Hermine samarbeide for å løse oppgavene de blir tildelt.
Hver av figurene har sitt eget, spesielle trylleformular som man skal lære å bruke i spillet, og som man også må klare eksamen i før man er ferdig med tredje klasse. For Harrys del er dette en fryse-formel for å gjøre ting om til is. Ronny kan trekke til seg saker og ting, mens Hermine kan gi liv til noen statuer, slik at disse enten kan bli en liten kanin eller en drage. Da får man også som spiller se verden gjennom dette dyrets øyne, og må bruke dyrene for å nå mål i spillet.
I tillegg til oppdragene som er knyttet til å lære nye trylleformler, må spillerne løse en rekke andre problemer for å få fullført tredje klasse. Spennende oppdrag knyttet til historien om Sirius Svaart byr på en rekke overraskelser, i tillegg til at en får prøvd blant annet Hippogriff-flyvning.
Samlekortmani gir dybde i spillet
I oppdragene vil en også finne mange hemmeligheter og skjulte rom, i tillegg til en haug med Bertram Butts allsmaksbønner, kraniekaker og heksekjeks. De tre sistnevnte kan brukes i en butikk på Galtvort for å kjøpe passord til hemmelige områder eller samlekort. Et av målene i spillet er å samle 80 samlekort av forskjellige magikere, monstre, hekser o.l. Disse ligger strødd rundt omkring på banene, og kan som nevnt også kjøpes. Selv om disse ikke er nødvendige for å nå målene for å komme igjennom spillet, gjør kortene at spillet blir mer gøy å spille om igjen. Klarer en ikke å få tak i alle kortene i første omgang, så klarer en det kanskje andre gang?
Det som er fascinerende med Harry Potter og Fangen fra Azkaban, er dybden i spillopplevelsen og gjengivelsen av miljøene fra bøkene og filmene. De enorme områdene på Galtvort er overveldende store, samtidig som de er stappfulle av medelever, lærere og skjulte rom. Bare det å løpe rundt på skolen kan gi noen timer med ekstra underholdning, i tillegg til oppdragene en får.