Anmeldelse

Gray Matter

Underlig fortryllende

Sinnslidende doktor, ung rebelsk pike, overnaturlige hendelser og trylling. Hva mer skal til for å lage et godt spill?

I pek og klikk-eventyrspillenes storhetstid på 90-tallet produserte Sierra On-Line klassiker-serier på løpende bånd. En av disse var spillskaper Jane Jensens Gabriel Knight, som oppnådde stor suksess med sine mørke temaer og sitt overnaturlige tilsnitt.

Mer enn et tiår har gått siden den gang, og etter en trøblete utviklingsprosess er Jensen igjen klar med et tradisjonelt eventyrspill – denne gangen i samarbeid med franske Wizarbox. Til tross for at de har valgt en gjennomført gammeldags spilloppskrift har Gray Matter på sett og vis blitt et uvanlig friskt pust.

Magisk tiltrekningskraft

Nevrobiologen har et hus verd å utforske.

Friskheten stammer først og fremst fra den originale historien Jensen har skrevet. Tryllekunstnerspiren Samantha er på vei til London for å lete etter likesinnede fra den berømte Daedalus Club, men havner isteden i det stemningsfulle herskapshuset til nevrobiologen Dr. Styles.

Den introverte Dr. Styles er både besatt og hjemsøkt av sin avdøde kone, og mens han gjør psykologiske eksperimenter på noen lokale studenter begynner uforklarlige fenomener å vise seg i Oxford. Er det noen lokale skøyere som spiller dem et puss, har studentene virkelig gjort det med hjernekraft alene, eller er det et frustrert poltergeist som står bak?

Samantha må være både tryllekunstner, etterforsker og gåteløser for å nøste opp i historien, som sjangermessig havner et sted mellom thriller, mysterie og drama. Den største styrken er et relativt sterkt og variert rollegalleri, med doktoren selv i spissen. Stemmeleggingen er også jevnt over profesjonell, tross en litt pinlig gjenbruk av skuespillere. Plottet har både uventede hendelser og vendepunkt som man kan se en mil i forveien, men likevel er det deilig forlokkende i tematikk og atmosfære. Sistnevnte sørger blant annet noen vellagde filmsnutter og stemningsskapende musikk for.

En hjerneforsker må selvfølgelig ha noen fMRI-bilder å studere. Vis mer

Det vises også godt at Jensen og de andre utviklerne har gjort mye god research under utviklingen. Vi får besøke detaljerte kopier av reelle steder fra Oxford-området, og blir også spunnet inn i et intrikat vev av kvasivitenskapelige hypoteser iblandet genuin psykologiteori som er godt egnet til å vekke nysgjerrigheten. Selv ble jeg senere sittende å lese om ekkolokalisering hos mennesker etter at spillet tok opp det fascinerende fenomenet.

Klikk til du stuper

Magiklubben Samantha prøver å bli medlem av fungerer som en god unnskyldning for alle slags rebusløp gjennom Oxford. De fleste gåtene er vevd inn i historien, og unngår å bli påtatte. Fornøyelige er de også, selv om mange av dem er av det litt vel enkle slaget. Samanthas tryllekunster er spesielt pinlige, i og med at de i bunn og grunn går ut på å kopiere en rekkefølge som står i den fiffige magiboken hennes.

Tegnede filmsekvenser forteller deler av historien. Vis mer

Dessverre ligger utfordringen ofte ikke i å lete etter løsningen på en gitt oppgave – slik det burde være – men isteden i å lete etter neste oppgave å løse.

Inkluderingen av «hotspot»-systemet som fremhever alt man kan interagere med har ikke vært nok til å unngå at man må klikke til man stuper for å komme noen vei. Stadig vekk vil man oppleve at man ikke får fortsette før man har funnet den magiske siste hendelsen som setter i gang et nytt kapittel. Man kan for eksempel være avhengig av å plukke opp en ting, et eller annet sted i byen, som man ikke ennå vet at man vil trenge. Tilsvarende kan man også måtte gjøre de samme undersøkelsene mange ganger, fordi hovedpersonen bare vil oppdage sporene om du følger spillets rekkefølge.

Lost Horizon, som jeg anmeldte tidligere i år, var på flere måter et svakere spill enn det Gray Matter er, men det unngikk samtidig fellen Jane Jensen og kompani har gått i.

Åsted for Spillverkets julebord.

Det kan kanskje virke kontroversielt, men jeg vil likevel sterkt anbefale å spille Gray Matter med en «walkthrough» i bakhånd til de gangene du ikke har grunnlag for å vite hva du må gjøre. Alternativet er å klikke febrilsk på alle tingene du finner uten å vite hva du leter etter, hvilket ikke er særlig spennende.

Konklusjon

Resultatet av rundt ti timer Gray Matter er helt klart blandede følelser. På den ene siden viser spillet at Jane Jensen fortsatt har noe å bidra med som historieforteller. På sitt beste har det evnen til å engasjere stort, og det unngår å bli en samlebåndsprodusert eller påtatt historie.

På den andre siden vil det ikke akkurat overbevise noen om at pek-og-klikk-spillene fortsatt har livets rett. Sjangeren kan fort få skylden for spillets oppstykkede fremdrift, som egentlig først og fremst er resultatet av en svak planlegging fra utviklernes side.

Feilene er likevel fullt mulig å tilgi, og om man ikke er allergisk mot det lave tempoet i sjangeren er Gray Matter vel verd et forsøk.

Gray Matter kommer i norske butikker i februar, men det er allerede mulig å importere en engelsk versjon fra Tyskland enten fysisk eller digitalt

.

Ledige stillinger
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (5)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Grøgger
14 år siden

Gleder meg skikkelig til dette spillet, men siden jeg nettopp har begynt med World of Warcraft må jeg vite om det er månedlig betaling eller ikke. Noen osm har peiling eller?

CommanderKeen
14 år siden

Antar at dette er helt vanlig skuring når det gjelder betaling, altså ingen månedlig avgift. :)

fenderebest
14 år siden

Har selv rundet spillet og opplevde aldri tempoet som tregt eller at man ble stående fast særlig lenge, spillet har også muligheten til å vise en oversikt over objektiver slik at man ser hvilke ting som gjenstår før kapittelet er over. Dermed skjønner man rimelig raskt hva som skal gjøres uten behov for walkthrough.

 

Om man liker adventure-spill er dette helt klart å anbefale, er fremdeles ingen andre sjangre som klarer å fortelle like gode historier, personlig vil jeg gi det 9 av 10.

dpolsrod
14 år siden

Jeg gleder meg veldig til dette spillet.

Jeg vet det kan kjøpes fra tyske online spillselskaper, men jeg vil faktisk vente til det utgis offisielt i Norge og resten av Europa.

Vil gjerne ha dette på fysisk medium og muligens i Collector's Edition. ;)

 

Notis til Tormod Dag Fikse: Utgivelsesdato er vel strengt tatt ikke 2009? :no:

Grøgger
14 år siden

Gleder meg skikkelig til dette spillet, men siden jeg nettopp har begynt med World of Warcraft må jeg vite om det er månedlig betaling eller ikke. Noen osm har peiling eller?

 

Herregud folkens, her har jeg gjort en stor tabbe. Posten jeg har quotet er totalt feilpostet. Det var meningen å poste dette på DC Universe online tråden (den fra artikkelen som nylig ble laget). Skal ikke skje igjen.

Siste fra forsiden