Det er ingen kommende kamper i dag.
Se e-sportkalenderen framover »

Game:ref

Denne oppfinnelsen kan stoppe juks i e-sport for alltid

– Jeg vil at Game:ref skal bli noe alle har hjemme, sier hjernen bak.

David Titarenco/Game:ref

Juksing er et stort problem i dagens e-sportscene, og forekommer i både Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends og Dota 2. Alle spillene har egne antijukseklienter, men dette går på programvaresiden, og er ikke i stand til å oppdage de mest intuitive og kreative juksemetodene.

Helt siden jukseskandalen i Counter-Strike-miljøet rystet e-sporten og flere profesjonelle spillere ble tatt, har det vært stort fokus på dette. Måten det ble jukset på den gangen gjorde alt mye mer skremmende og satte fokuset på at alle kunne jukse.

Dette er Game:ref

Vis mer

Antijukse-enhet som bruker en tilsynelatende enkel metode for å sammenligne kontrollbevegelser med
spillets atferd. Hvis de to ikke passer sammen, jukser spilleren.

Game:ref bygges på den åpne kildekode plattformen Arduino som betyr at den er utvidbar, kraftig og vil ikke koste alt for mye. Tekniske detaljer om enheten finner du på dette blogginlegget.

Metoden som ble brukt var en privat juks, som ble kjøpt av spillerne, og denne kjørte fra Steam sin egen Workshop. Effekten var ikke enkel å se for det blotte øye, men en knapp gjorde at du ble omlag 10-15% mer treffsikker, noe som har stort utslag for de beste spillerne.

Spilleren som vil kjempe mot juks

David Titarenco er skaperen av Game:ref.

David Titarenco heter skaperen av antijukseenheten Game:ref. Han er fra Los Angeles i USA, har stor erfaring som profesjonell spiller i Counter-Strike: Source, og er en meget stor e-sportfan. Han har tidligere jobbet med både Google og Java på prosjekter for dem, og har nå satt seg som et mål å gjøre av med juks innenfor e-sporten.

Prosjektet hans er en «fortsettelse» av Intels maskinvare-antijukseprosjekt kalt Fair Online Gaming som ble vist frem i 2007, men som aldri ble noe av.

Titarenco ville ta dette i egne hender, og har allerede laget en prototype av Game:ref. Måten denne fungerer på er at den kobles til PC-en din via USB, samtidig som den kobles til Internett via en nettverkskabel. Den sammenligner mus- og tastaturbevegelsene dine med hva som skjer i spillet, og sender denne informasjonen til en server som sender det videre til spillserveren. Stemmer ikke bevegelsene dine overens med hva som skjer i spillet (som for eksempel ved presisjonsjuksing) så blir du fjernet og utestengt.

Alle presisjonsjukseklienter som har blitt testet med enheten ble i 100% av tilfellene tatt, og disse resultatene er meget gode. Dette vil også hjelpe i for eksempel League of Legends, da Game:ref vil oppdage om spilleren har en juks som automatiserer og simulerer trykk på tastatur eller mus.

Noen typer juks er fortsatt mulig

Dessverre er det slik at Game:ref ikke klarer å se om du har veggjuks eller ESP, da dette ikke vises på måten du bruker mus og tastatur. Med presisjonsjuks ute av bildet, kan spillselskapene selv fokusere hardere på én type juksing, i stedet for flere.

En typisk oppkobling av Game:ref.

– Jeg håper at dette vil påvirke e-sportscenen i en positiv grad. Enheten kan ha sterk effekt ikke bare i det profesjonelle miljøet, men også for alle andre. Uansett hvilket nivå man spiller på, så er det utrolig demotiverende å spille mot en som jukser, forteller Titarenco til Gamer.no.

Les også
– Åpenbar styrke for Gamermag å ha samme lagoppstilling som i fjor

Han vurderer å lansere et Kickstarter-prosjekt for å få inn de midlene han trenger, men holder fortsatt døren åpen for at han kan få finansiering på andre måter.

– Akkurat nå fokuserer jeg på å få finansiering slik at Game:ref vil se dagens lys. For å nå dette målet må jeg ha støtte fra alle og enhver der ute. Det neste steget etter det vil være å kontakte de største ligaene, for så å nå ut til alle og enhver etter hvert. Jeg vil at Game:ref skal bli et produkt alle sammen har i hjemmet sitt, sier han.

Titarenco mener også at det er nødvendig å legitimere e-sport som en ekte sport, og da må man ha preventive metoder klare for bruk om noen skal finne på å jukse.

Ledige stillinger
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (23)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Maabren
10 år siden

Mykje betre enn hjemmebesøk. Nå er det bare å lage nokre dingser til som fjerner resten av jukset. :)

MiCroLiFeX
10 år siden

hackere finner alltid nye metoder å jukse på

The Red Devil
10 år siden

Problemet er at ikkje lenge etter denne er lansert, så kan du bestille Game:ref:null, ein til hardware device som du plasserer imellom pcen/keyboard og Game:ref som automatisk legger til macro movements som om dei var gjort av brukeren.

 

Ideen er god, men den er vil være lett å komme seg runt denne beskyttelsen vist det er eit marked for det, og desverre veit me alle at det er nok av folk som kjøper ting som lar dei jukse :(

Molotovcocktail
10 år siden

Hvilken Deathadder er det som er avbildet?

Captain Kuijt
10 år siden

Hvilken Deathadder er det som er avbildet?

World of Tanks Edition.

http://www.amazon.com/Razer-DeathAdder-World-Tanks-Edition/dp/B00JF63SQI?tag=donations09-20

Siste fra forsiden