Når folk påstår at spill var så mye enklere i «gamle dager», er Elite et av de beste eksemplene på at de rett og slett husker feil. Dette enormt ambisiøse romskipspillet kom i 1984, og slapp deg løs i et univers bestående av åtte galakser, hver med 256 planeter som du kunne reise mellom. Du startet med et enkelt romskip og 100 «credits», og hva som skjedde videre var i stor grad opp til deg.
Du kunne velge å tjene deg rik på å handle varer mellom planetene i universet, eller du kunne bli dusørjeger og jakte på kjente kriminelle. Alternativt kunne du selv bli rompirat, eller du kunne for eksempel drive gruvedrift på asteroider. Uansett hva du valgte fikk det konsekvenser.
Elite fikk to oppfølgere på nittitallet, og David Braben, som skapte Elite sammen med Ian Bell, har lenge forsøkt å lage et fjerde spill i serien. Disse forsøkene har imidlertid strandet, og Brabens utviklerstudio, Frontier Developments, har også hatt uflaks på andre fronter. Det ambisiøse actioneventyret The Outsider ble for eksempel lagt på is etter lang tids utvikling.
2012 har imidlertid utviklet seg til et spillår litt utenom det vanlige. Nøkkelordet er folkefinansiering, og vi har allerede sett en rekke kjente navn vende tilbake via nettsteder som Kickstarter. Nylig nådde for eksempel Wing Commander-skaperen Chris Roberts sitt finansieringsmål for Star Citizen, og eldre suksesser inkluderer alt fra et nytt pek-og-klikk-eventyr fra Day of the Tentacle-skaper Tim Schafer og et nytt Carmageddon-spill.
Folkefinansierer Elite IV
Dermed er det kanskje ikke overraskende at David Braben og Frontier Developments nå har startet en Kickstarter-kampanje for å få finansiert et nytt Elite-spill. Det heter Elite: Dangerous, og vil bygge videre på samme konsept som resten av serien. Den største endringen er imidlertid at du nå vil spille i et univers befolket av andre spillere, som kan samarbeide eller konkurrere med deg.
Disse spillerne er imidlertid ikke noe du trenger å engste deg over om du ikke vil, for spillet lar deg selv velge om du vil spille med andre, og du kan også bestemme at du kun vil spille med venner. Ellers får vi det samme frie konseptet som før, med handel, piratvirksomhet og massevis av andre muligheter til å tjene penger. Handlingen foregår i et gigantisk univers hvor store deler er datagenerert, men utviklerne også har lagt inn mange detaljer for hånd.
Elite: Dangerous er et stort prosjekt, og det samme er budsjettet Braben ønsker å få i havn via Kickstarter. Hele 1 250 000 britiske pund, altså nærmere 11,5 millioner norske kroner, må samles inn før spillet får grønt lys. Men kampanjen foregår over 60 dager, og har allerede rukket å få inn 152 500 pund, eller 12% av totalbeløpet.
Som vanlig byr kampanjen på massevis av belønninger for de som støtter prosjektet. Disse inkluderer selvsagt en ferdig kopi av spillet, men betaler du mer kan du få navnet ditt i spillet og til og med et helt solsystem oppkalt etter deg.
Planen er å lansere Elite: Dangerous i mars 2014. Spillet kommer til PC.
Les også: Klar tale fra Braben
Les også: Anmeldelse: X3: Terran Conflict