Foreløpig har vi fått muligheten til å teste enkeltløp mot både virtuelle konkurrenter og en enkelt motspiller på samme konsoll. Spillet lover oss også en karrieremodus og spilling på nett via Xbox Live, men dette har vi fortsatt ikke fått satt våre grådige fingre i. Kan derimot de andre fortellingene være sanne?
Utvalgsmulighetene for biler er gode, her bør det være en bil for alle og enhver. Hver enkelt bil har sine egne fordeler og ulemper, fra de sterkeste amerikanere til de minste, pinglete konebiler. Sistnevnte er riktignok i mindretall, ettersom favorittstemplet for hensynsløs villmannskjøring nok må gå til de kraftigere bilene med litt ekstra styrke under panseret. For hver bil får man de ulike nøkkelopplysningene, slik som vekt og hestekrefter. Velg fritt, men i karrieremodus må du nok nøye deg med de av bilene du har råd til. Ingen penger på konto, ingen bil på banen.
Knus, knus, ikke kjør som en lus
På banefronten har vi blitt tilgodesett med et rikt utvalg forskjellige miljø, selv på dette tidlige stadiet. Vi har rånet rundt på grusbaner i Moder Jords himmelske natur, dratt et par runder på den lokale løpsbanen og sust forbi parkerte biler i et søvnig, lite tettsted. Dette høres riktignok ganske kjent og kjært ut foreløpig, men det er her FlatOuts lille vri kommer inn i bildet. I tillegg til at banene selvfølgelig er detaljert modellert, er det meste av materiale dynamisk og ødeleggbart. Smell for hardt inn i et gjerde og vips, gjerdet er borte og bilen bulkete. En port er ikke lenger noe som kan hindre deg fra å komme inn på et lukket område, iallfall ikke så lenge det er bensin på tanken.
Skadene på banen forblir i runde etter runde, og det ser unektelig veldig bra ut når kameraten din suser gjennom et stengsel eller sprer utplasserte tønner i alle retninger i det han bommer på vei inn i en sving. På strategiske punkter i utkanten av svingene finner vi ikke lenger bare en monoton, steril vegg, men hauger av kasserte dekk som demper kollisjonen akkurat passelig. Disse kan selvfølgelig dras rundt, og glir ned fra hverandre når bilen befinner seg i nærkontakt med gummimaterialet.
Husk hjelmen, barn!
Ingen liker å kjøre pent (eller klarer å holde kjerra på veien konstant) og da kommer den meget imponerende skademodellen inn i bildet. Bilen kan reduseres fra å være et skinnende eksempel på storheten innenfor bilkonstruksjon til en bulkete, firkantet kasse med fire hjul som henger og slenger. Foreløpig er det ikke mulig å skrote bilen totalt, men du skal ikke se bort fra at du bør passe på litt ekstra når det ferdige spillet sniker seg ut i butikkhyllene. Brems først, spør siden. For bremser du ikke på de riktige stedene og ender med en voldsom bråstopp, flyr den stakkars sjåføren ut av frontvinduet i lysfart. Kast i kast bortover veien maltrakteres det stakkars individet, før kroppen legger seg til ro henslengt på asfalten. Hvorfor han ikke kjører med hjelm eller bruker sikkerhetsbeltet er meg totalt uforståelig, men en overraskende (og etter hvert ganske underholdene) detalj må det sies å være.
Det mangler foreløpig litt dynamikk og penhet i utseendet på spillet, men dette er garantert ting som er under kontinuerlig forbedring hos utviklerene. Banene har et litt blast fargepreg og bilfølelsen har fortsatt sine mangler. Asfalten har uten tvil den beste simuleringen for øyeblikket, men etter et par justeringer kommer nok FlatOut til å imponere både på grus og stein. Banene har hindre i form av hopp, skarpe svinger, utplasserte tønner og uoversiktelige hull, akkurat det som skal til for heftige dueller på løpsbanen i sene vinterkvelder.
Spesielle stunts
I tillegg til den helt vanlige løpskjøringen, byr også FlatOut på noe helt spesielt i form av egne stuntbaner. Her er det ulike former for konkurranser man skal delta i med bil og sjel, helt urelatert til det vi finner i vanlige, standard bilspill. Dersom det kan friste å hoppe høyde, spille bowling eller leke pilkast med bilen, bør du smile omtrent like stort som når en 5-åring oppdager ballrommet på McDonald's. Kombinert med tidligere nevnte magiske evne til å forsvinne ut av frontruten, får du også muligheten til å kaste føreren av bilen så langt bortover veien som lystene tilsier. Moro for hele familien og garantert en suksess i flerspillermodus.
Dynamikken i banemiljøet og skademodellen på bilene gjør det hele til en underholdende opplevelse. Det er foreløpig tydelige mangler på kunstig intelligens, og grusfølelsen trenger en seriøs finpuss før den føles realistisk, men FlatOut lover faktisk så godt at jeg ser fram til at spillet kommer seg ut i butikkene. Vi er veldig spente på å se hvordan dette spillet kommer til å ta seg ut i flerspillermodus over internett, noe som fort kan være avgjørende for populariteten. Klarer Bugbear Entertainment å følge opp tendensen i spillet, kan dette bli en riktig så stor slager i vinterhalvåret.