Feature

World in Conflict-skaperne med Tom Clancy-MMO

Tom Clancy's The Division forener skytespill og nettrollespill.

I år som i fjor hadde spillutvikleren Ubisoft et ess i ermet på sin E3-pressekonferanse mandag kveld. Ved avslutningen av årets konferanse tok Ubisoft-sjef Yves Guillemot til scenen for å avsløre et av selskapets storsatsinger mot neste generasjons spillkonsoller. Med Tom Clancy's The Division tar utgiveren skrittet inn i nettrollespillenes verden. Spillet slippes til Xbox One og Playstation 4.

Tom Clancy's The Division utvikles av Massive Entertainment som i nyere tid har stått bak World in Conflict og Far Cry 3. Historien tar utgangspunkt i «Operation Dark Winter», et simulert terroristangrep som skulle undersøke hva som ville skje med USAs infrastruktur ved et angrep mot landet med biokjemiske våpen. Resultatet av øvelsen var at USA mest sannsynlig ville kollapse om et stort sykdomsutbrudd hadde funnet sted.

I The Division har et slikt utbrudd skjedd under én av landets travleste handledager. I løpet av kun få uker har landets infrastruktur gått til helvete og de som kan redde det som er igjen er «The Division», en selvstyrt gruppe hemmelige agenter som blir menneskehetens siste håp. Med dette som utgangspunkt kaster spillet sine brukere inn i en vedvarende online-verden der ulike lag slåss mot hverandre om de ressursene som gjenstår.

Spillets annonseringstrailer, som forklarer bakgrunnen for historien.

Skytespill møter nettrollespill

Kveldens spilldemo åpnet i en gate i et øde New York. Gatene er tomme, snøen faller i tette flak og bakgrunnslyden er preget av bråk, skyting og menneskeskrik. To soldater velger å bistå den nærliggende politistasjonen, som tydeligvis trenger beskyttelse fra plyndrere. Spillverdenen er realisert på en mørk og dyster måte, med dunkle farger og dyster stemning.

Spillerne kommuniserer seg i mellom mens de beveger seg nedover gatene, og interessante punkter blir merket på kartet når de oppdages. Når agentene ankommer politistasjonen må plyndrerne lokkes ut i et bakholdsangrep. Spillerne har tilgang på mange forskjellige typer ferdigheter og verktøy, men det virker som om ressursene er såpass begrenset at man må velge klokt.

I tillegg til spillerne som sitter foran TV-en med en kontroller i hånden kan andre delta i operasjonene via nettbrett. Under en skuddveksling hører vi lyden av en fjerde spiller som kontrollerer en drone som brukes til å distrahere plyndrerne med. Dette lar agentene få overtaket slik at det gjøres kort prosess på skurkene.

Inne på politistasjonen kan heltene lade opp med fersk ammuniasjon og finne nye våpen. Et detaljert kart inne på stasjonen oppdaterer spillernes kart med steder som er interessante for utforsking. Samarbeid, utforsking og nedkjemping av motstandere gir erfaringspoeng til spillfigurene, noe som antagelig kan brukes til å kjøpe nye ferdigheter og verktøy. Idet demonstrasjonen avsluttes ser vi at hele Manhattan og de omkringliggende delene av New York befolkes av mange forskjellige typer spillere.

Gameplay-demoen fra pressekonferansen.

Siste fra forsiden