Den første halvdelen av nittitallet var en av eventyrspillsjangerens gullaldre, mye takket være de amerikanske spillgigantene Sierra og LucasArts. Sierra hadde blant annet sine ultrapopulære Quest-spill, mens LucasArts skiltet med navn som Indiana Jones og Monkey Island, og begge fikk tusenvis av tilhengere. Men de var langt fra alene om å lage gode eventyr, og også på vår side av Atlanterhavet hadde vi svært talentfulle utviklere som skapte kritikerroste og populære titler. Et av disse selskapene holdt til i Storbritannia, og var Revolution Software.
Tidlig suksess
Revolution ble grunnlagt i 1990 av Charles Cecil, Tony Warriner, David Sykes og Noirin Carmody. Etter to år kom deres første spill, Lure of the Temptress. Dette var et fantasieventyr med en mørk historie. En trollkvinne og hennes orke-aktige undersåtter hadde erobret et middelalderkongedømme, og nå var det harde kår for alle som bodde der. Du fikk rollen som en ung bondegutt som startet historien i trollkvinnens fangehull, men etter hvert klarte å rømme. Vel ute havnet du midt i et opprør mot den onde trollkvinnen.
Spillet var bygd på en motor som Revolution kalte Virtual Theatre, og denne var faktisk ganske nytenkende. Den lot nemlig spillfigurene vandre rundt på egenhånd, og utføre ulike oppgaver med en viss intelligens. De kunne samhandle med hverandre, navigere seg fra sted til sted (og unngå hindringer på veien) og generelt ha ganske kompliserte rutiner. Resultatet var omgivelser som føltes langt mer levende og dynamisk enn det man var vant med i sjangeren. Lure of the Temptress skapte en verden som tikket og gikk på egenhånd, og hvor ikke alt handlet om deg. Selv i dag er vi vant med at bifigurene i eventyrspill konstant sitter passivt på stedet hvil og venter på det du foretar deg.
Lure of the Temptress ble en suksess, og Revolutions neste prosjekt kunne dermed være enda mer ambisiøst. Det het Beneath a Steel Sky, og kom ut i 1994. Handlingen fant sted i en dyster fremtid, hvor menneskene var studd sammen som sild i en tønne i enorme millionbyer, og dagens velferdssamfunn var byttet ut med «neodemokratiske prinsipper» hvor det frie marked regjerte. Forurensing og etterdønningene av en verdenskrig gjorde også sitt for å forsure livet. Med dette bakteppet skapte Revolution en minneverdig historie om ørkenboeren Fosters kamp for å overleve i australske Union City.
Spillet benyttet seg av en videreutviklet versjon av Virtual Theatre-motoren, men siden det visstnok var hele seks ganger større enn Lure of the Temptress måtte rutinene til de ulike figurene i spillet nedskaleres noe. Til gjengjeld tok grafikken et kraftig steg opp, og Beneath a Steel Sky fremstår i dag som et av de mest visuelt imponerende spillene fra sjangerens storhetstid.
Midten av nittitallet var en tid der eventyrspillene og spillindustrien generelt var i endring. På den ene siden hadde vi fått de store interaktive filmene, ofte laget med ekte film og skuespillere, som kostet enorme pengesummer å utvikle. På den andre var konsoller som PlayStation i ferd med å ta verden med storm, og PlayStation-generasjonen ville ifølge de som hadde peiling på slikt kun ha raske, actionfylte spill med tredimensjonal grafikk.
Broken Sword blir født
Revolution valgte imidlertid å fortsette i sitt eget spor. Etter Beneath a Steel Sky startet de utviklingen av et nytt, tradisjonelt pek-og-klikk-eventyr – og etter to nye år kom Broken Sword: The Shadows of the Templars ut på markedet.
Broken Sword starter på en restaurant, et sted i Paris. Den amerikanske advokaten George Stobbart er på ferie i Frankrike, og koser seg på restaurantens uteområde da en tvilsom fyr i klovnedrakt dukker opp. Han går inn i restauranten, stjeler kofferten til en eldre mann, og stikker av. Kort etter går en bombe av i restauranten, og koffertens egentlige eier blir drept.
George overlever nesten uten en skramme, men blir naturlig nok ganske oppskaket over det som har skjedd. Politiet later ikke til å være særlig interessert i å etterforske saken skikkelig, og den eneste som faktisk deler Georges nysgjerrighet er en kvinnelig journalist ved navn Nico Collard. Hun har slitt i det siste, og trenger en god historie for å få karrieren tilbake på stell. Til å begynne med er hun nokså avvisende overfor George, men etter et kort øyevitneintervju gir hun ham telefonnummeret sitt, og ber ham ringe om han husker noe mer.
Oppgitt over politiets manglende entusiasme begynner George å etterforske litt på egenhånd, og det tar ikke lang tid før han har samlet sammen nok spor til at han får Nico med på laget. Det viser seg raskt at bomben bare er én av flere uoppklarte drap i samme stil, og alle tilfellene har i tillegg det til felles at politiet ikke bryr seg nevneverdig.
Etter litt etterforskning begynner ting å bli svært interessant. Sporene peker mystisk nok alle i samme retning: Mot den eldgamle tempelridderordenen. Dermed vikles de nybakte kompanjongene langsomt men sikkert inn i en livsfarlig konspirasjon med røtter mange hundre år tilbake i tid.
Spennende mysterium
Tempelriddere, Paris og mystiske drap får deg kanskje til å tenke på suksessromanen Da Vinci-koden, men før du anklager Revolution for plagiat bør du huske på at Broken Sword kom ut i 1996 – altså mange år før Dan Browns bestselger dukket opp. Temaet var imidlertid ikke særlig nytt, for både filmer og spill har i mange år lekt med mysteriet rundt tempelridderne. Det var faktisk den kontroversielle boken The Holy Blood and the Holy Grail som dannet inspirasjonsgrunnlag for spillet. Revolution-sjef Charles Cecil hadde lest boken og latt seg fengsle av konspirasjonsteoriene. Han ble dermed overbevist om at temaet passet perfekt for et eventyrspill.
Akkurat det er heller ikke spesielt rart; tempelriddernes historiske skjebne er like dramatisk som de mest spennende romanene, med nok myter til å fylle både én og to bokhyller. Et sentralt tema er de enorme rikdommene tempelridderne hadde, som aldri ble funnet. Teoriene om hva skatten inneholder og hvor den er skjult er mange, og det samme er teoriene om hva som egentlig skjedde med ordenen. Ble en av middelalderens mektigste og rikeste organisasjoner virkelig utryddet så lett, eller gikk de under jorden – og finnes de fortsatt?
Det er disse spørsmålene vi får grave i når vi lag på lag avdekker mysteriet i Broken Sword. Her blandes autentiske, historiske detaljer med intelligent fiksjon, og om du ikke har satt deg inn i temaet kan det være vanskelig å finne ut hvor de historiske faktaene slutter og Revolutions intelligente fiksjon begynner.
Historiefortellingen er en av Broken Swords sterkeste sider, og spillet skilter også med en fremdrift svært få andre eventyrspill kan by på. Mysteriet avdekkes lag på lag, og variasjonen underveis er stor. George reiser verden rundt på jakt etter spor, og spillet blir aldri stående stille for lenge.