Vane
Sjanger: Eventyr
System: PlayStation 4
Utvikler: Friend & Foe
Kommer: En gang i 2017
I 2014 gikk en gjeng veteraner fra spillindustrien sammen for å lage et spill kalt Vane. Med på utviklerteamet finner vi blant annet to tidligere The Last Guardian-utviklere, og derfor er det kanskje ikke rart at spillet henter inspirasjon fra både det nylig lanserte Sony-spillet og dets to åndelige forgjengere – Ico og Shadow of the Colossus.
Resultatet er et eventyrspill med en stor og mystisk verden, som man i rollen som en liten, nærmest ubetydelig hovedperson får i oppgave å utforske. To år etter det ble annonsert vet vi fortsatt veldig lite om Vane og historien spillet skal fortelle, og ifølge utvikler Friend & Foe kan vi heller ikke vente de store avsløringene før spillet er lansert.
På fjorårets PlayStation Experience-show fikk vi i det minste vite at spillet kommer til PlayStation 4 en gang i løpet av 2017, og dermed er det bare å sette seg ned og tvinne tommeltotter.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Sjanger: Eventyr
System: Nintendo Wii og Nintendo Switch
Utvikler: Nintendo
Kommer: En gang i 2017
Min barndom ble aldri helt den samme etter at jeg fikk fingrene i en Nintendo 64 og det briljante The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Siden den gang har jeg hatt en forkjærlighet for Zelda-serien, men i nyere tid har forholdet vårt dabbet litt av. Med lanseringen av Breath of the Wild håper jeg imidlertid å puste nytt liv i romansen, selv om jeg skal innrømme at mye beror på hvordan spillet oppleves på den kommende Nintendo Switch-konsollen.
Breath of the Wild tar oss med til en verden som er så naturskjønn at jeg håper for guds skyld Nintendo ikke inkluderer en fotomodus, slik at jeg faktisk kan konsentrere meg om å spille. Gameplay-messig tar spillet et ganske stort avvik fra den velkjente Zelda-formelen som har vært brukt i mange år, der introduseringen av flere rollespillelementer stikker seg mest ut på listen over nyvinninger. Etter å ha fått en altfor liten smakebit av spillet på fjorårets E3-messe er jeg endelig klar for å vende tilbake til Hyrule, og det at jeg skal få oppleve det på en splitter ny konsoll gjør ventetiden på spillets lansering enda mer ulidelig.
Return of the Obra Dinn
Sjanger: Eventyr
System: PC
Utvikler: Lucas Pope
Kommer: En gang i 2017
Lucas Pope entret indie-scenen med fynd og klem da han lanserte Papers, Please i 2013. Under en enkel overflate lurte et overraskende dypt spill, som raskt fant sin vei inn i hjertet mitt. Da Pope så annonserte sitt neste prosjekt – mysteriet Return of the Obra Dinn – i 2014, tok det ikke mye overtaling før jeg var godt hekta på kroken.
I spillet ankommer man en forlatt handelsskute, kalt Obra Dinn, der et eller annet har hendt og det er din jobb å finne ut nøyaktig hva. Ved hjelp av spor man finner underveis, samt en hendig stoppeklokke som lar deg reise tilbake i tid, må du oppklare skjebnen til hver av de 60 menneskene som var om bord da alt gikk galt. I utgangspunktet høres det ut som en krevende oppgave, men etter å ha prøvd Return of the Obra Dinn ved to forskjellige anledninger er jeg overbevist om at Pope vil klare å finne en god balansegang mellom utfordrende gåter og en handling som stadig trekker spilleren fremover.
Det lille jeg har sett av historien så langt har fascinert meg, og jeg gleder meg til å grave mer rundt på Obra Dinn.
Cuphead
Sjanger: Plattformspill
System: PC og Xbox One
Utvikler: Studio MDHR
Kommer: Andre kvartal, 2017
Da min tidligere kollega Jens Erik Vaaler skrev om spillene han gledet seg til i 2016 var Cuphead med på listen. I oktober ble spillet imidlertid utsatt til 2017, og dermed kan jeg ta det med på min egen liste.
Cuphead faller under kategorien «Spill jeg ikke visste jeg måtte ha», men etter det ble vist frem i 2014 har jeg knapt sluttet å tenke på det. Med spillet leverer Studio MDHR nostalgi i lange baner, med en visuell stil inspirert av 30-tallets klassiske tegnefilmer fra blant annet Disney og Max Fleischer. At det frenetiske plattformspillet i stor grad er tegnet for hånd gjør det hele mer imponerende, og Cuphead er en selvskreven inkludering på denne listen.
Spillet blander tradisjonelle plattformelementer med enkeltstående sjefskamper, og etter å ha prøvd Cuphead selv kan jeg trygt si at utvikleren ikke lyver når de forteller at spillet blir vanskelig. Faren er selvfølgelig at vanskelighetsgraden blir hakket for høy, men jeg har troen på at dette blir bra.
Red Dead Redemption 2
Sjanger: Action
System: PlayStation 4 og Xbox One
Utvikler: Rockstar Games
Kommer: Tredje kvartal, 2017
Etter alle årene med rykter, håp og drømmer bekreftet Rockstar Games i oktober i fjor at Red Dead Redemption omsider skal få sin etterlengtede oppfølger. Red Dead Redemption 2 kommer etter planen til konsoll høsten 2017, og allerede klør jeg etter å få hoppe opp igjen på hesteryggen, rane godstog og jakte på bøffel.
Foruten de få hintene som var å finne i Rockstars første teaser-video vet vi fint lite om spillet, eller om historien vi skal få oppleve denne gangen. Det eneste vi kan si sikkert er at forventningene er skyhøye, og det store spørsmålet er hvorvidt Red Dead Redemption 2 vil klare å leve opp til forgjengeren. Med Rockstar bak rattet er jeg imidlertid ganske trygg på at kvaliteten blir av ypperste klasse, selv om det endelige produktet kanskje ikke helt vil matche de rosenrøde minnene fra Red Dead Redemption.
Hva gleder du deg til i året som kommer? Del gjerne din ønskeliste i kommentarfeltet nedenfor.