Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om de spillene de gleder seg til i 2017 nå på nyåret. Først ute er Andreas Klebo-Espe.
ANDREAS KLEBO-ESPE
Begynte å skrive om spill i 2013 og landet skribentjobb hos Gamer.no året etter. Andreas liker seg best i spill med åpne verdener og storslåtte historier, men de siste årene har tidsklemma sørget for en endring i spillvanene. Nå går det mest i spill som byr på mye underholdning over korte perioder, som for eksempel Rocket League. Listen over favorittspillene hans trones imidlertid fortsatt av Final Fantasy VII, The Legend of Zelda: Ocarina of Time og Bloodborne.
Nok en nyttårsaften er forbi, og nok et år er skrevet inn i historien. 2016 ble på mange måter ikke helt som vi hadde tenkt oss, men på spillfronten har vi vært ganske heldige.
Året åpnet godt med titler som The Witness og Firewatch, fortsatte med godspill som Overwatch og Inside, og avsluttet sterkt med kritikerroste opplevelser som The Last Guardian og Final Fantasy XV.
Personlig fikk jeg et ganske travelt år, og når jeg skuer tilbake på de siste 12 månedene er det klart at det ble altfor lite spilling. Dette har jeg ikke tenkt til å la gjenta seg, og derfor har jeg plukket ut ti spill jeg absolutt skal få med meg i 2017.
Resident Evil 7: Biohazard
Sjanger: Grøsser
System: PC, PlayStation 4 og Xbox One
Utvikler: Capcom
Kommer: 24. januar, 2017
Med Resident Evil 7: Biohazard staker Capcom ut en ny kurs for den velkjente serien, med en tilbakevending til spillenes grøsserfylte røtter og en overgang til førstepersons synsvinkel. Denne gangen trer vi inn i skoene til en sivilist, som naturlig nok ikke er like dreven i skuddvekslinger og håndgemeng som tidligere protagonister har vært. Dette lover kanskje ikke så bra i møte med Baker-familien – en lite trivelig gjeng som etter trailerne å dømme nylig har rømt fra helvetes mørkeste avkrok – men jeg tror det kan bli en ypperlig formel som bidrar til å løfte spenningsnivået flere hakk.
Jeg var heldig nok til å få prøve en demo for spillet på fjorårets E3-messe, og det jeg fikk se imponerte stort. Kvaliteten på både grafikk og lyd bidrar til å skape en helt horribel stemning, som det var vanskelig å riste av seg selv flere timer senere. Muligheten til å oppleve herligheten/grusomheten i virtuell virkelighet med PlayStation VR gjør dette til et spill som står godt plantet nær toppen av årets ønskeliste.
Horizon: Zero Dawn
Sjanger: Action-rollespill
System: PlayStation 4
Utvikler: Guerrilla Games
Kommer: 1. mars, 2017
Et postapokalyptisk spill er selvfølgelig ikke noe nytt, men en fremtidsetting med gigantiske robotdinosaurer er noe man ikke ser hver dag. Spe på med en lekker fargepalett og det som fort kan blir en interessant historie, og så har du mitt neste spill på listen.
Jeg falt pladask for Horizon: Zero Dawn da spillet ble avduket for første gang under E3 2015. Med lite erfaring fra Killzone-spillene kjenner jeg ikke til Guerrilla Games så godt, men alt utvikleren har vist frem så langt har sett meget spennende ut. Å vandre rundt i lekre omgivelser og jakte med pil og bue på alskens rare robotvesener ser herlig ut, men mest av alt ser jeg frem til å lære mer om spillets bakgrunnshistorie. Hvorfor kollapset verdenens infrastruktur og hvor kom alle robotene fra?
Horizon er ett av mange spill vi hadde håpet å kunne sette tenna i allerede i 2016, men som ble utsatt for å gi utvikleren mer tid ved tegnebrettet. Dersom den ekstra tiden blir brukt riktig og alt klaffer er dette en tidlig kandidat for årets spill for min del.
Tacoma
Sjanger: Gåteløsning
System: PC, Mac, Linux, PlayStation 4 og Xbox One
Utvikler: Fullbright
Kommer: Første kvartal, 2017
Gone Home, det første spillet fra The Fullbright Company, grep nok ikke like godt tak i meg som det gjorde andre spillere og kritikere i 2013. Likevel har jeg stor tro på utviklerens neste spillprosjekt, gåteløsningsspillet Tacoma.
Premisset i Tacoma er på mange måter likt som i Gone Home, ved at spillere utforsker et forlatt område og setter sammen de mange puslespillbitene som forteller spilets historie. Denne gangen går turen til ut i verdensrommet, der vi besøker spillets titulære romstasjon, som ved første øyekast vekker minner fra undervannsbyen Rapture i Bioshock. Ifølge spillstudioet – som nå bare går under navnet Fullbright – byr Tacoma på en mer omfattende handling, et større område å utforske og flere personer å bli kjent med enn vi så i utviklerens forrige spill. Dette lover svært godt, og jeg er spent på å se om Tacoma kan bli for meg det Gone Home var for så mange andre.
Agents of Mayhem
Sjanger: Action, tredjepersonsskyter
System: PC, PlayStation 4 og Xbox One
Utvikler: Volition
Kommer: En gang i 2017
Agents of Mayhem havner først og fremst på listen min fordi jeg trenger litt hjernedød moro i hverdagen, noe jeg tror er nettopp hva dette spillet har å by på. Skytespillet finner sted i Saints Row-seriens helsprø univers, men tar en litt mer dempet tilnærming til galskapen vi er vant til.
I stedet for Saints-gjengen møter vi denne gangen superheltorganisasjonen Mayhem, hvis jobb det er å stikke kjepper i hjulene for superskurkene i Legion. Agents of Mayhem byr på et variert figurgalleri, med mange overdrevne personligheter, og nok lavpanna humor til å fylle et helaftens åpen mic-show. Det jeg virkelig gleder meg til er imidlertid å kunne bygge opp laget mitt, bestående av tre helter, og veksle mellom dem i kamp for å meie ned alt som er av motstand.
Det eneste som mangler er muligheten til å kunne samarbeide med andre spillere, men jeg gleder meg uansett til sene kvelder på sofaen med fantastisk teit humor og god gammeldags skyte-action.
Vampyr
Sjanger: Action, rollespill
System: PC, PlayStation 4 og Xbox One
Utvikler: Dontnod Entertainment
Kommer: En gang i 2017
Den franske spillutvikleren Dontnod Entertainment høstet i 2015 mye ros for sitt Twin Peaks-inspirerte tenåringsdrama Life is Strange. Det historiebaserte eventyret la mye vekt på vanskelige valg og tøffe dilemmaer, og i sitt neste spill, kalt Vampyr, gir utvikleren oss enda flere moralske nøtter å knekke.
Settingen er imidlertid omtrent så langt unna Life is Strange som man kommer, med en handling lagt til etterkrigs-London i 1918. I spillet møter vi legen Johnathan Reid, som etter et uheldig møte med en vampyr selv blir forvandlet til et av de blodtørstige beistene. Reid slites mellom trangen til å drikke blod og ønsket om å hjelpe sine pasienter, og det er her de vanskelige valgene kommer inn i bildet. Ifølge utvikleren er det opp til hver enkelt spiller hvordan man vil ta seg gjennom spillet, og akkurat som spillets hovedperson vil jeg nok slite med å bestemme hvilken vei jeg skal ta.
Historien og settingen er nok til å garantere at jeg skal spille Vampyr, og jeg håper Dontnod kan gi meg et spill der valgene jeg tar virkelig får alvorlige konsekvenser.