Super Mario Galaxy
Da Nintendo Wii ble lansert i 2006 var det noen som manglet blant lanseringstitlene. Nintendo-entusiaster hadde fått et helt nytt Zelda-spill å kose seg med, men Mario, selve ansiktet til den japanske spillskaperen, var overraskende fraværende. Han burde jo helt klart ha vært til stede i anledning den splitter nye, bevegelsesstyrte konsollen. Ett år senere ble det derimot klart at det nye tredimensjonale Mario-spillet var verdt å vente på. Super Mario Galaxy ble lansert i november 2007, og spillet står for mange igjen som høydepunktet i den rødkledde rørleggerens karriere.
Prinsesse Peach var selvsagt kidnappet figjen, men denne gangen var Sopperiket for lite for Mario, Bowser og resten av rollelista. Magiske stjerner og en familie med kosmiske vesener slynget Mario ut blant stjernene i et intergalaktisk eventyr. Små og store planeter, astroider og meteorer var plutselig din egen personlige tumleplass, og takket være den lave gravitasjonskraften var Mario mer spretten og akrobatisk enn noen gang før.
Spillet introduserte også en rekke figurer som utfylte Mario-universets kosmologi. Rosalina, mor til alle nye stjerner og planeter, hadde ikke bare en ulidelig rørende bakgrunnshistorie, men var også det nærmeste et Mario-spill hadde kommet til en fremstilling av en slags gud. Super Mario Galaxy føltes som så mye mer enn bare nok en ny utgave av et Mario-spill. Den fantastiske grafikken og nydelige lydsporet bidro selvsagt til denne følelsen – det er få Wii-titler som ser og høres bedre ut enn Super Mario Galaxy. Selv seks år etter lanseringen sitter spillflyten som støpt og Marios første galaksetur topper de fleste plattformspill som kom ut både før og etter. Super Mario Galaxy beviste at Nintendo fortsatt er konger innenfor sjangeren.
Mass Effect
Få spill har engasjert like mange mennesker som Mass Effect. Den pompøse romoperaen tok en samlet spillverden på senga allerede i 2007, med det våre lesere har kåret til det beste spillet fra forrige tiår. Den engasjerende historien om kommandør Shepard og hans eller hennes kamp mot de mystiske romvesnene, bedre kjent som Reapers, satte raskt standarden for vestlige rollespill i den nye konsollgenerasjonen.
Men i ettertid er det ikke den overhengende historien Mass Effect vil bli husket for. For selv om nivået på manuset var høyt, er det det fantastiske persongalleriet som gjør dette til et spill for historiebøkene. Samspillet på romskipet The Normandy var unikt, og i dag er dialogene fortsatt blant det aller beste vi har sett i mediet, sterkt støttet opp av et overlegent stemmeskuespill. Det er sjeldent at et spill presterer å skape figurer man faktisk bryr seg om, men Mass Effect er et av de få som har klart denne bragden. Og det med glans.
Samtidig er det umulig å komme bort fra det mangfoldige, velskrevne spilluniverset, fylt til randen av spennende kulturer og planeter. Moralske dilemmaer tar også stor plass i Mass Effect – mange vanskelige valg må tas, og en stor del av dem oppleves meningsfulle og interessante. Slike dilemmaer var ikke noe nytt for spill i 2007, men utførelsen i Mass Effect står som et eksempel for andre spill som følger i dets fotspor.
Mass Effect vil bli husket som et fremragende spill i lang tid, lenge etter at neste konsollgenerasjon er over. Listen over spill som har funnet inspirasjon i BioWares moderne klassiker begynner allerede å vokse seg lang, og den vil ikke bli noe mindre i årene som kommer.
Braid
I 2008 ble Braid, et sjarmerende lite 2D-plattformspill, lansert på Xbox Live Arcade. Skaperen Jonathan Blow finansierte hele prosjektet av egen lomme, og hjertebarnet hans ble møtt med en enorm respons. Begrepet indiespill blir ofte brukt når man snakker om Braid, og i årene som fulgte spillets lansering var Blows suksess med på å bane vei for andre indie-spill. Braid var med andre ord en viktig inspirasjonskilde for andre små spillutviklere, i flere år etterpå.
Som rent spill var Braid både enkelt og komplisert på samme tid. For de som vokste opp med Super Mario Bros er det mange klare referanser og hyggelige referanser her: Hovedpersonen Tim har gjort en tabbe, og må prøve å redde prinsessa fra et fælt monster.
Den viktigste spillmekanikken baserer seg på at Tim kan kontrollere tiden ved å spole frem og tilbake. Systemet virker enkelt i begynnelsen, men etter hvert som historien utfolder seg blir ulike elementer lagt til og alt blir plutselig mye mer komplisert. Det å løse alle gåtene i spillet føles som en formidabel prestasjon, og man setter pris på all den tiden Blow må ha brukt på å sette sammen denne unike opplevelsen.
Braid ble laget som en slags kritikk mot trender innen spillmediet på den tiden, og det er definitivt en unik opplevelse. Det er vel ikke mange spill som kan få deg til å reflektere rundt forhold og kjærlighet og samtidig frustrere livskiten ut av deg med forseggjorte og brutalt vanskelige gåter?
Angry Birds
Etter å ha blitt lastet ned over 2 milliarder ganger i løpet av sin fireårige levetid, er det liten tvil om at Angry Birds har sneket seg inn i populærkulturen på en måte få andre spill har klart. I kiosken finner du Angry Birds-godterier og Angry Birds-brus – på TV ruller Angry Birds-reklamer, fuglene har fått en helt egen tegneserie, og om noen år ventes Angry Birds-filmen.
Men selve grunnen til at de fargerike fuglene sniker seg inn på denne listen er hvordan det har ledet an bølgen av mobilspill de siste par årene, Ikke bare for de lettspiselige maskotspillene med sine små fysikkgåter, men også for mer dyptpløyende spill med større pondus. At det berøringsstyrte konseptet er så lettfattelig skal nok ha en god del av æren for spillets suksess. Alle kan spille Angry Birds. Og selv om konseptet er en blåkopi av flash-spillet Crush the Castle som kom ut tidlig samme år, er det umiskjennelig at spillet gjør seg mye bedre på en berøringsskjerm.
Angry Birds blir spillet som representerer hva mobilspill er i stand til å få til, og selv om det kanskje ikke er det beste spillet plattformen har sett, er det helt klart det mest innflytelsesrike mobilspillet der ute.
LittleBigPlanet
At spillere er kreative er det liten tvil om. Nettet florerer av videoer, bilder, musikk og mye mer inspirert av favorittspillene til flere. Ikke minst elsker mange å selv bygge videre på favorittspillene sine med egenskapte eventyr, gjenstander og utvidelser. I lang tid var dog dette i stor grad forbeholdt den åpne PC-plattformen.
Sony og Media Molecule så nok sitt snitt til å bringe en bit av denne opplevelsen over på konsollene med LittleBigPlanet til PlayStation 3. Den sjarmerende tøyfiltdokka Sackboy var den perfekte maskoten til å lede an et slikt prosjekt, der spillere ble oppfordret til å skape sine helt egne brett og eventyr fra filt, knapper og plastelina.
Slik det alltid går når utviklere overlater tøylene til spillerne, ble det skapt en god del imponerende plattformbrett og finurlige gjenstander. Fikk du for eksempel med deg den elektroniske kalkulatoren? Eller hva med spilleren som fridde til sin kjære i et brett han selv laget? Så du det minimalistiske brettet Anti-Color Paint Race? Det er nå skapt over 8 millioner brett i LittleBigPlanet. Selvfølgelig er mesteparten radmagre og daffe, men blant den store bunken finnes det en god del gull.
The Elder Scrolls V: Skyrim
Hvis du spør tilfeldige konsolleiere på gata om hvilket spill de har spilt mest de siste årene, er det en overhengende fare for at de kommer til å svare «Skyrim». Sjelden, eller aldri, har et rollespill i en fantasisetting klart å engasjere så mange mennesker, også folk som vanligvis bruker lite tid på spilling. Nå er det over to år siden spillets lansering, og fortsatt er det svært dominerende i folks spillhverdag.
Mange ble kanskje skeptiske da de hørte at spillet skulle settes til de nedsnødde og forblåste områdene nord i Tamriel, men Bethesda overgikk alle forventninger med å lage en dyp og levende verden. Det ene oppdraget er mer storslått enn det neste, og enorme flyvende drager har nå blitt allemannseie.
For PC-spillere har Skyrim vært et modifikasjonsmekka, og har en gang for alle vist hvilket potensial som ligger i å slippe løs den kreativiteten som spillere verden over sitter på. «Moddere» har ikke bare gjort mange tekniske forbedringer i spillet, men de har også gitt spillet en enda lengre levetid gjennom gode, spennende, og tidvis absurde utvidelser.
Skyrim kom ut på Xbox 360 og Playstation 3s storhetstid. Om flere år, når de nye konsollene for lengst har begynt å samle støv under tv-apparatet, og de gamle pakkes ned i skuffer og skap, vil man kanskje mimre rundt de spillene som virkelig satte en støkk i en ung spillers hjerte. Da er det nok mange som kommer til å tenke tilbake på Dovahkiin og eventyret som var The Elder Scrolls V: Skyrim.
Call of Duty 4: Modern Warfare
Wolfenstein, Doom, Quake, Halo, Gears of War og Call of Duty. Det er ikke mange spill som kan sies å ha definert en hel sjanger, men med jevne mellomrom kommer det noe som snur alt på hodet. Skytespillene er kanskje mer skyldig i dette enn noen annen sjanger, og da Call of Duty 4: Modern Warfare ble sluppet i 2007 var det et spill som forandret sjangeren nok en gang.
Med bakgrunn fra to tidligere Call of Duty-spill tok Infinity Ward spillbarheten til et helt nytt nivå, og med fokus på 60 bilder i sekundet og raske animasjoner hadde Modern Warfare en flyt og eleganse som var mange spill forunt på den tiden. Ditt første møte med spillet var mest sannsynlig gjennom historiedelen, og den uforglemmelige første akten med opplæringshinderløype og ekte krigføring ombord på et digert skip satte standarden svært raskt. Atombomber, Captain Price og «All Ghillied Up» var nøkkelelementer som gjorde Modern Warfares historie til en ekstremt minneverdig opplevelse.
Så bar det over til flerspillerdelen, hvor tonen brått fikk en helt annen lyd. Her fikk man leke seg i rollen som hjemmelagd soldat, takker være det fenomenale Create-A-Class-verktøyet som lot spillere verden over leke seg fritt med alt fra pumpehagler til røykgranater. Her fløt spillbarheten om mulig enda bedre, og det var ingenting som var så befriende og kaotisk som en omgang med Free-for-All eller så nervepirrende som en runde med Search & Destroy. Helikoptre, sumper, snikskytterrifler og Martyrdom var med på å forme opplevelsen, på godt og vondt. Hvert eneste element var ekstremt viktig, og Call of Duty ville ikke vært det samme i dag hadde det ikke vært for Modern Warfare.
Minecraft
Hva kan man skrive om fenomenet Minecraft som ikke allerede har blitt skrevet? Enmannsprosjektet til svenske Markus ”Notch” Persson kan ikke lenger bare kalles et spill. Det har blitt et fenomen.
Mai 2009 kom første alfaversjon av spillet. To år senere, nærmere bestemt 17. november 2011 ble spillet offisielt lansert på PC. Siden da har spillet kommet til iOS, Android, og Xbox 360. Minecraft har sprengt grenser på vei mot over 33 millioner salg. Det blir spilt av både unge og gamle. Det har blitt brukt som læringsverktøy i skoler, og ”Notch” og hans selskap Mojang har blitt et av de mest respekterte spillfirmaene i verden.
Mange vil nok si at det er åpenheten i spillet som gjør det så fascinerende. Hver eneste gang man lager en ny verden skjer det noe nytt. Ingen verden er lik, og hva du gjør med den er helt og holdent opp til deg. Det kan være et actionspill, eventyrspill, byggespill eller historiespill. Alt avhenger av deg som spiller, og hva du vil ha ut av opplevelsen.
I tillegg til dette blir det laget tusenvis av modifikasjoner som endrer spillopplevelsen. Dermed kan Minecraft bli et skytespill man spiller med og mot kamerater, eller et plattformspill der man skal komme seg fra A til B gjennom ulike hindringer. Mange modifikasjoner legger til kompliserte og tekniske maskiner og konstruksjoner.
Det er åpent, fritt og det vekker kreativiteten og fantasien til spillerne. Ingenting skjer av seg selv, og alt er mulig i den firkantede verdenen. Minecraft er et av de mest innovative, forbløffende og mest utrolige suksesshistorien spillverdenen har sett.
Tidligere har Gamer.no kåret de 50 beste spillene i tiåret som gikk. Se hvilke som raget høyest i redaksjonen, og hvilke spill leserne stemte frem i sin egen kåring.