OSLO (Gamer.no): 2016 ser ut til å være den virtuelle virkelighetens år. Oculus Rift og HTC Vive ble lansert tidligere i år, og med Samsung Gear VR og PlayStation VR som kommer i oktober blir teknologien tilgjengelig i både høye og lave prisklasser.
Å ta steget inn i VR-verdenen kan være både kostbar og risikabel. Vil du ha god kvalitet, må du gjerne betale litt. Vil ha en god opplevelse, er det lurt å vite hvorvidt du blir bevegelsessyk når du hopper inn i en annen verden. For mange er det en treningssak, men det kan uansett være lurt å teste før du legger lommeboka lagelig til for hogg.
I enkelte butikker er det mulig å teste VR, men omstendighetene er ikke alltid like optimale. Derfor er det opplevelser som nyåpnede VR Games tilbyr i Oslo som virkelig kan selge opplevelsen. Som teknologien selv, er tiltaket ganske ferskt ennå, og har sine barnesykdommer. Men at potensialet er der i begge tilfeller, er det ingen tvil om.
Les også: Criterion skroter bilspillprosjektet sitt – skal jobbe med Star Wars
Har fått god respons allerede
VR Games i Oslo åpnet 10. juni, og har per nå ett VR-spill, som de enkelt og greit kaller Space Mission. I spillet skal to til seks personer samarbeide om å fullføre et oppdrag i verdensrommet, som tar dem gjennom vektløse rom i forskjellige romskip i søken etter svar på et mystisk nødsignal.
Det er arrangørene av The Escape Games, et «escape room»-konsept som også er å finne i Tigerstaden, som står bak VR Games. Med lokale på Stortorvet, er det ikke noe å utsette på den gode beliggenheten.
– Etter å ha prøvd spillet i utlandet, ønsket vi å dele den unike opplevelsen med Oslos befolkning, forteller styreleder i VR Games, Liza Nienova.
– Det finnes ikke lignende spill i Skandinavia, legger hun til.
Nienova og eier og daglig leder Denys Ilchyshyn skaffet lisensen til spillet fra den russiske utvikleren Avatarico. VR Games har vært åpent i snart tre uker nå, og det kan virke som folk liker opplevelsen.
– Responsen har vært bra. Folk synes VR er veldig spennende, forteller Nienova.
Som i «escape room»-spill, er gåteløsing en sentral del av Space Mission. Dette er merkbart allerede fra første minutt
Jeg dro med meg skribent Espen Jansen, og sammen satte vi oss inn i de nyoppussede VR-rommene for en test.
Imponerer
Spillet starter med at du våkner opp som en astronaut på et romskip. I den virkelige verden satt jeg og den andre spilleren i hvert vårt rom, men kunne kommunisere via mikrofonen på hodetelefonene vi hadde på oss.
I spillet kunne jeg se den andre spillerens avatar våkne opp på samme vis ved siden av meg. Bevegelsesdetektorer på veggen oppfattet våre bevegelser, en funksjon som erstatter håndkontrolleren fullstendig. Jeg kunne lene meg frem og vinke med overraskende presis gjenskaping av mine gester – være det vennlige eller fornærmende.
Bildet er ikke så skarpt som jeg hadde håpet, men dette kommer nok delvis av at VR Games for øyeblikket bruker Oculus Rifts Development Kit 2-brillesett.
– Vi har planer om å gå over til ferdigversjonen av Oculus. Avatarico tester nå spillet på forbrukerversjonen for å sjekke at alt fungerer som det skal, forteller Nienova.
Etter litt fram og tilbake og tilpasninger til bevegelseskontrollene klarte vi å komme oss ut av sovekamrene. Gjennom hele spillet var det gåter i forskjellige fasonger å løse. Noen var elementære, andre krevde en god dose samarbeid og presisjon for å løses.
Den bevegelsesbaserte kontrollen var ikke helt feilfri, da jeg av og til opplevde at hendene mine i spillet ikke samsvarte med det jeg gjorde i virkeligheten. Dette satte meg litt ut av opplevelsen, men ikke i ødeleggende grad. Når det fungerer er det forbausende hvor fort hjernen kjøper illusjonen.
Det desidert morsomste i spillet, og det som for meg fungerte best, var de vektløse seksjonene. Sensasjonen av å flyte rundt i et vakuum var definitivt det som fungerte best, og det nærmeste de fleste av oss vil komme den reelle opplevelsen. Derfor var det svært betryggende at denne mekanikken satt på plass.
For å bevege seg i vektløs tilstand trengte man bare å rette ut hendene og vende dem i den retningen man ville reise. Jeg merket ikke noe ubehag eller sjøsyke da jeg manøvrerte meg rundt på romstasjonene.
Forbedringer og utvidelser er på vei
Da vi nådde slutten av spillet, fikk vi beskjed av arrangørene om at vi var de raskeste til å gjennomføre spillet: Vi brukte kun 35 minutter, selv om det er beregnet en time med spilletid per pulje med spillere. Dermed føltes opplevelsen litt kort, og jeg ble sittende med et ønske om å fortsette. Bare så det er sagt, har ikke rekorden vår på 35 minutter blitt slått av andre ennå, så den er ikke nødvendigvis representativ for hvor lang opplevelsen faktisk er.
Espen sa seg fornøyd med det vi fikk, da han opplevde bevegelsessyke. Etter vår test av spillet, er det trygt å anta at dette vil variere fra person til person.
VR Games har per nå kun dette ene spillet å tilby. Men de har planer om å utvide, på andre måter enn oppgradering av VR-brillene.
– Avatarico skal snart lansere et nytt spill vi vurderer å kjøpe lisens til. Vi ser aktivt etter flere spill vi kan tilby, forteller Nienova.
Space Mission var en morsom og utfordrende, om noe kort, opplevelse. Hos meg hersker det ingen tvil om at det er mye potensiale i initiativet VR Games, og at de over tid kan gjøre dette til en særdeles god måte å oppleve virtuell virkelighet på.
Nienova og Ilchyshyn har i hvert fall en klar visjon med prosjektet, og erfaring og kunnskap nok til å få dette til å fungere.
– Vi er spesielt interessert i å tilby spill der man kan kombinere fysiske og virtuelle opplevelser. Målet er å viske ut grensene mellom fantasi og virkelighet, avslutter Nienova.
Om du ser etter lengre spillopplevelser i VR, kan det være verdt å holde et øye med Resident Evil 7: biohazard. Blir det for skummelt, er også en VR-utgave av Fallout 4 på vei.